Z Markiem Sewenem, twórcą pierwszych nagrań historycznych wersji „Mazurka Dąbrowskiego”, dołączonych na płycie CD do książki Małgorzaty Strzałkowskiej „Mazurek Dąbrowskiego. Nasz hymn narodowy” (wydawnictwo Bajka), rozmawia Piotr Dobrołęcki
– W 1987 roku dokonał pan rzeczy niebywałej i pionierskiej! Po blisko dwustu latach od powstania „Pieśni Legionów Polskich we Włoszech” po raz pierwszy ukazało się jej płytowe nagranie… – Tak, nagranie zostało dokonane w 1987 roku, ale trzeba się nieco cofnąć, aby wyjaśnić, dlaczego w ogóle zaistniała potrzeba takiego nagrania. Otóż „Mazurek Dąbrowskiego” ustanowiono oficjalnie polskim hymnem państwowym w 1927 roku, ale dopiero w 1976 roku wprowadzono na ten temat odpowiedni zapis do Konstytucji. Pod zaborami i jeszcze blisko dekadę po odzyskaniu niepodległości traktowano tę pieśń podobnie jak „Bogurodzicę” czy „Boże, coś Polskę” – jako jedną z pieśni uważanych za narodowe. Pisze o tym w swojej książce pani Małgorzata Strzałkowska… W 1978 roku otwarto Muzeum Hymnu Narodowego i wtedy zaistniała potrzeba nagrania płyty z historycznymi wersjami „Mazurka Dąbrowskiego”, bo przez blisko dwa wieki pieśń ta ulegała przecież różnym przemianom. Ale aby obniżyć rangę tego przedsięwzięcia… – Obniżyć rangę? – Tak, obniżyć! Dlatego nie zlecono tego zadania Polskim Nagraniom – przedsiębiorstwu, które było w PRL właściwie jedyną firmą nagrywającą płyty, z nielicznymi wyjątkami. Zlecenie otrzymał taki „karzeł” fonograficzny o nazwie Tonpress, który został stworzony przez Wydział Kultury Komitetu Warszawskiego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej. Firma ta nie nagrywała dużych płyt, lecz robiła tzw. single, czyli płytki tylko z dwoma utworami, po jednym z każdej strony. Muzeum Hymnu Narodowego przekazało materiał muzyczny, czyli tzw. prymkę – mówiąc inaczej: melodyjkę – do której Józef Wybicki napisał słowa „Pieśni Legionów”, a mnie powierzono opracowanie tej prymki. – Czy wiemy, kto skomponował muzykę do „Mazurka Dąbrowskiego”? – Wiadomo tylko tyle, że Wybicki musiał znać melodię, do której stworzył słowa. Ta melodia to mazurek, taniec często utożsamiany z oberkiem. Jednak oberki były tańczone bez śpiewu, zaś mazurki tańczono, śpiewając. I prawdopodobnie do melodii takiego właśnie tańczonego mazurka Józef Wybicki napisał słowa „Pieśni Legionów Polskich we Włoszech”. Aby oddać autentyczny klimat czasów, w jakich pieśń ta stawała się popularna – i poza jej patriotycznym przeznaczeniem – wchodziła także na europejskie salony, brzmienie orkiestry opracowałem w klimacie muzyki tworzonej w owym czasie przez klasyków wiedeńskich. Drugie nagranie to już czterozwrotkowy „Mazurek Dąbrowskiego” opracowany w klimacie pieśni narodowej, bliskiej hymnowi narodowemu. Te dwa utwory zostały nagrane w wykonaniu chóru Zespołu Pieśni i Tańca Politechniki Warszawskiej. Przygotowałem ich stronę muzyczną i nagraliśmy je w dość zakonspirowanym i maleńkim studiu gdzieś na warszawskim Żoliborzu, bo …
Wyświetlono 25% materiału - 384 słów. Całość materiału zawiera 1537 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu,
należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880.
Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.