Piątek, 9 grudnia 2016
Szkolenie 16 grudnia


Celem szkolenia jest przekazanie kompleksowej wiedzy w zakresie
konstruowania profesjonalnych umów autorskich. Uczestnicy wraz z
prowadzącym przećwiczą jak przygotowywać bezpieczne umowy – klauzula po
klauzuli. Uzyskana wiedza uwrażliwi słuchaczy na najczęstsze błędy
popełniane przy tworzeniu umów, wskażemy jak chronić interesy wydawcy,
nie godząc jednocześnie w interesy twórcy.

Podczas szkolenia poruszone zostaną następujące zagadnienia:

Jakie są konieczne postanowienia umów autorskich?
Jakie są wzajemne prawa i obowiązki stron umów autorskich?
Klauzule umowne – zasady formułowania.
Umowy przenoszące prawa autorskie a umowy licencyjne.
Umowy licencyjne – rodzaje i charakterystyka.
Wypowiedzenie i odstąpienie od umowy prawa autorskiego
Jak zawierać umowę z grafikiem, fotografem, autorem, twórcą, wykonawcą?
Na co zwracać uwagę w umowach licencyjnych – zagranicznych?

Szkolenie
jest adresowane do redaktorów, właścicieli i pracowników domów
wydawniczych, agencji reklamowych, agencji fotograficznych, agencji
public relations, agencji tłumaczeń, agencji literackich, kadry
zarządzającej, product managerów, pracowników marketingu i
działów public relations, pracowników działów handlowych, tłumaczy oraz
innych osób zajmujących się i zainteresowanych problematyką prawa
autorskiego w działalności gospodarczej i zawodowej.

Program szkolenia

I. Umowy prawa autorskiego – zagadnienia obrotu krajowego

    Podstawowe zagadnienia

A.      rodzaje umów prawa autorskiego

B.      licencja a przeniesienie – różnice:

a)     forma

b)     możliwość wypowiedzenia

c)      okres – domniemanie 5 lat

d)     terytorium – domniemanie

e)     domniemanie zawarcia licencji

f)       możliwość niewyłączności przy licencji

C. autorskie umowy o dzieło

2.     Jak określać strony umów prawa autorskiego

a)     pierwotne stosunki umowne (twórca – korzystający)

b)     stosunki umowne w zakresie OZZ (korzystający – OZZ), m.in. problematyka audiobooków

c)      stosunki umowne pomiędzy korzystającymi

d)     stosunki umowne twórcy z OZZ – charakter prawny przeniesienia praw autorskich i pokrewnych na organizację zbiorowego zarządzania

3.     Przedmiot umowy – sprawa kluczowa

a)     utwór

b)     przedmioty praw pokrewnych

c)      wizerunek

d)     tytuł utworu – tytuł roboczy, zmiany tytułu

4.     Klauzule gwarancyjne – czy oświadczenia twórcy w umowie wzmacniają pozycję wydawcy/producenta etc.?

5.     Klauzula przeniesienia autorskich praw majątkowych/udzielenia licencji

6.     Pola eksploatacji

a)     wpływ na skuteczność umowy

b)     możliwość samodzielnego kształtowania

c)      nowe pola eksploatacji – pojęcie, aspekty praktyczne, zabezpieczenie interesów korzystającego

7.     Wykonywanie praw zależnych

    Udzielanie dalszych licencji; cesja praw i obowiązków z umowy

9.     Wynagrodzenie

a)     sposób określenia: wynagrodzenie ryczałtowe, wynagrodzenie procentowe, wynagrodzenie mieszane

b)     odrębność wynagrodzenia

c)      uprawnienia twórcy przy wynagrodzeniu procentowym

d)     kwestia weryfikacji wynagrodzenia

e)     wynagrodzenie twórcy z tytułu udzielenia sublicencji

10.Porozumienia dotyczące autorskich praw osobistych

 

11.Dostarczenie utworu

a)     termin

b)     konsekwencje niedostarczenia w terminie

c)      zabezpieczenie

d)     przeniesienie własności oryginału (corpus mechanicum)

12.Przyjęcie utworu – termin, usterki utworu, wezwanie do usunięcia usterek

13.Rozpowszechnianie utworu

14.Inne klauzule umowne

a)     korekta autorska, zmiany w utworze, aktualizacja utworu

b)     nota copyright; oznaczenie autorstwa

c)      obniżenie ceny w każdym czasie

d)     klauzula wyprzedażowa (sell-off)

e)     wykorzystanie promocyjne utworu i jego fragmentów oraz wizerunku twórcy, egzemplarze bezhonoraryjne

f)       zmiany danych osobowych twórcy

g)     prawo opcji, prawo pierwszeństwa

h)     zakaz konkurencji

i)       klauzula poufności

15. Czas trwania umowy; ustawowe i umowne prawo odstąpienia i wypowiedzenia umów prawa autorskiego

16. Wymogi formalne dotyczące umów prawa autorskiego i wynikające z nich niebezpieczeństwa

a)     umowa autorska a umowa o dzieło

– zastosowanie uzupełniające

– zastosowanie wprost

b)     pola eksploatacji znane w chwili zawarcia umowy

c)      przeniesienie praw do utworów mających powstać w przyszłości

d)     wyraźne postanowienie o przeniesieniu autorskich praw majątkowych

17. Umowy licencyjne zagraniczne – na co zwracać szczególną uwagę?

a)    zakres zezwolenia – inny sposób postrzegania pól eksploatacji w umowach zagranicznych

b)     okres wyprzedaży – sell-off

c)      certyfikat rezydencji podatkowej

d)     wykorzystanie promocyjne

 

II. Inne umowy w praktyce działalności wydawniczej

1. Umowy dotyczące wizerunku

a)      nabycie praw do wizerunku a pola eksploatacji

b)      zakres nabycia domniemania

2.  Umowy prawa autorskiego a umowy dotyczące wykorzystania znaków towarowych

3. Umowy dotyczące praw pokrewnych

Wykładowca:
Joanna Hetman-Krajewska
– adwokat i radca prawny, członek Izby
Adwokackiej w Warszawie oraz Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie.
Absolwentka studiów prawniczych na Wydziale Prawa i Administracji
Uniwersytetu Warszawskiego oraz studiów magisterskich o specjalności
kultura amerykańska w Ośrodku Studiów Amerykańskich UW. Ukończyła liczne
kursy dokształcające, m.in. z zakresu prawa autorskiego, ochrony baz
danych, prawa konsumenckiego, prawa pracy, prawa upadłościowego, prawa
spółek, prawa europejskiego. Autorka publikacji “Prawo Langa. Ustawowa
regulacja cen książek”, skryptu “Podstawy prawa własności
intelektualnej” oraz wprowadzenia do ustawy o prawie autorskim i prawach
pokrewnych, a także wielu artykułów traktujących o aktualnych
problemach prawnych, ukazujących się na łamach “Rzeczpospolitej”,
“Biblioteki Analiz” i “Magazynu Literackiego KSIĄŻKI”. Prowadzi praktykę
zawodową w Kancelarii Prawniczej PATRIMONIUM w Warszawie,
specjalizującej się w prawnej obsłudze rynku wydawniczego oraz innych
podmiotów zaangażowanych w obrót prawami autorskimi. Zajmuje się
działalnością szkoleniową, prowadząc szkolenia i konferencje z zakresu
prawa własności intelektualnej, m.in. przy współpracy z Biblioteką
Analiz Sp. z o.o., Kancelarią Bukowski i Wspólnicy oraz Kancelarią
Lassota i Partnerzy. Inicjatorka i wykładowca na Studiach Podyplomowych
“Edytorstwo i Rynek Książki” w Warszawskiej Wyższej Szkole
Humanistycznej im. Bolesława Prusa w Warszawie. Obecnie wykładowca prawa
własności intelektualnej na Uniwersytecie Stefana Kardynała
Wyszyńskiego oraz w Instytucie Badań Literackich PAN. Członek Komisji
Prawa Autorskiego przy Ministrze Kultury i Dziedzictwa Narodowego
(trzecia kadencja). Ukończyła studia doktoranckie w Instytucie Nauk
Prawnych Polskiej Akademii Nauk.

Zgłoszenia przyjmujemy do 12 grudnia 2016 r.

Termin szkolenia: 16 grudnia 2016 r., w godz. 9.00-16.30
Miejsce: Warszawa – centrum.

Koszt
udziału jednej osoby: 650 zł od osoby + 23 proc. VAT (koszt obejmuje:
udział w szkoleniu, materiały szkoleniowe, serwis kawowy, obiad,
certyfikat uczestnictwa). Przy zgłoszeniu minimum 3 osób z ramienia
jednej firmy ? koszt uczestnictwa wynosi 600 zł  + 23 proc. VAT od
osoby.

Kontakt w sprawie szkoleń:

Ewa Zając:  ewa_zajac@rynek-ksiazki.pl
Ewa Tenderenda-Ożóg: ewa@rynek-ksiazki.pl

tel. 22 828 36 31
www.rynek-ksiazki.pl/szkolenia

Podaj dalej