Piątek, 31 października 2008


Bertelsmann Media Sp. z o.o. – Wydawnictwo Świat Książki


02-786 Warszawa, ul. Rosoła 10, tel.
(022) 6458000, 6458037, 6433200, fax (022) 6484051, http://www.swiatksiazki.pl, www.bertelsmannmedia.pl, e-mail poczta@swiatksiazki.pl, office@bertelsmann.pl

 

Rok 2007 przyniósł kolejny nieznaczny spadek przychodów ze sprzedaży książek w spółce Bertelsmann Media – ze 133 do 130 mln zł. Według zarządu na taki stan rzeczy miały wpływ czynniki niezależne od firmy. Chodzi o problemy, jakie na początku roku przeżywała Poczta Polska – wciąż główny dostawca zamówień do klubowiczów. Oczywiście, najbardziej ucierpiał na tym Klub Świat Książki. Zyski natomiast są takie, jak zakładał budżet – tłumaczy Heike Rosener, prezes wydawnictwa. W 2007 roku ukazały się 554 tytuły, w tym 399 nowości. Łączny nakład wyniósł 5,5 mln egz., sprzedano natomiast 5,6 mln egz. w średniej cenie 23,69 zł. Firma zakończyła rok stratą netto w wysokości 730 tys. zł.. Na koniec roku w wydawnictwie zatrudnionych było 207 pracowników etatowych.


W 2007 roku największy udział w sprzedaży miała beletrystyka zagraniczna – 31 proc., następnie literatura faktu – 21 proc., poradniki – 10 proc. i tzw. poradniki „życiowe” – 5 proc. oraz książki dla dzieci i młodzieży – 9 proc. Na strukturę sprzedały miały także wpływ: beletrystyka polska – 7 proc., słowniki i encyklopedie – 7 proc., albumy – 4 proc. oraz klasyka polska – 3 proc. i klasyka zagraniczna – 3 proc.


W 2007 wydawnictwo zainicjowało serię „Lemur”, prezentującą najwybitniejsze dokonania współczesnej prozy światowej, w której ukazały książki takich autorów, jak m.in.: Bruce Chatwin, Carlos Fuentes czy Julian Barnes. Średnia sprzedaż tytułów ukazujących się w tej serii oscyluje w przedziale 5-7 tys. egz. Należąca do niej
„Niania i góra lodowa” Ariela Dorfmana sprzedała się w nakładzie 10 tys. egz.


Nakładem oficyny ukazała się również nowa powieść Manueli Gretkowskiej, a także, po raz pierwszy po polsku, całość dorobku poetyckiego T.S. Eliota w nowym przekładzie Adama Pomorskiego. Dużym zainteresowaniem cieszyła się książka
„Kontaktowi, czyli szklarze bez kitu” autorstwa Grzegorza Miecugowa i Tomasza Sekielskiego poświęcona popularnemu programowi „Szkło kontaktowe” (TVN24).


Ponadto wydawnictwo sprzedało prawa do swoich tytułów: na Ukrainę, Litwę, do Czech, Niemiec, Rosji i Francji.
Do Hiszpanii – zarówno do edycji klubowej, jak i rynkowej – sprzedano prawa do autobiografii Janusza Głowackiego „Z głowy”, a do Niemiec – „Miasto utrapienia” Jerzego Pilcha.


W ostatnich latach Świat Książki znacznie rozszerzył ofertę polskiej literatury współczesnej, wprowadzając do katalogu dzieła najbardziej znanych autorów, m.in. Pilcha, Głowackiego, Gretkowskiej czy Rylskiego, którego „Warunek” nominowany był do niemal wszystkich liczących się nagród literackich w 2006 roku, a jego sprzedaż przekroczyła 30 tys. egz. W 2007 roku Hanna Krall otrzymała nagrodę Książka Roku „Magazynu Literackiego KSIĄŻKI” za „Król Kier znów na wylocie”. Publikacja otrzymała także tytuł książki roku
Warszawskiej Premiery Literackiej. Zainicjowana w 2004 roku seria „Nowa Proza Polska” okazała się wielkim sukcesem – nie tylko medialnym, ale także komercyjnym, o czym świadczą nakłady poszczególnych tytułów, wynoszące od kilkudziesięciu tysięcy do ponad 150 tys. egz. W 2008 roku seria będzie równie mocna jak dotąd – ukażą się nowe książki m.in. Pilcha, Gretkowskiej, Ingi Iwasiów. Mam nadzieję, że zdążymy z nową powieścią Janusza Głowackiego. Natomiast to, czego tej serii brakuje, to debiuty. Niestety 99,9 proc. tekstów, które czytam, nie spełnia naszych oczekiwań. Widząc, co się ukazuje, myślę, że to problem większości wydawców na świecie, nie tylko w Polsce – opowiadał Paweł Szwed, dyrektor programowy wydawnictwa
.


Mniejsze zainteresowanie czytelników ofertą wydawnictw wysyłkowych już w 2000 roku skłoniło kierownictwo grupy Bertelsmann Media do wprowadzenia większej liczby tytułów na rynek księgarski, zaczęto rozwijać osobną ofertę dla księgarń (nowe okładki, tańsze wydania w miękkich oprawach). Zatrudniono przedstawicieli handlowych, którzy docierają bezpośrednio do ok. 100 księgarń, poza tym Świat Książki jest obecny w placówkach sieci Matras, Empik, hipermarketach oraz w niezależnych księgarniach, do których dociera poprzez hurtownie. Obecnie około 40 proc. przychodów wydawnictwa generowanych jest na rynku otwartym. Klub Świata Książki liczy 550 tys. członków (w rekordowym okresie było ich ponad milion). Szansą dla rozwoju firmy są rosnące obroty z księgarniami, a także wzrost liczby własnych placówek i tzw. partnerskich.


W 2006 roku 34 proc. sprzedaży produkcji klubowej realizowaliśmy w księgarniach działających pod szyldem Świata Książki, 13 proc. przez Internet i 53 proc. przez zamówienia składane na podstawie naszych katalogów i realizowane za pośrednictwem poczty. W 2007 roku księgarnie powinny dać nawet 40 proc., a Internet ok. 15 proc. obrotów
– deklarowała prezes Rosener
. 


Pod koniec 2007 roku w skład sieci księgarskiej Świata Książki wchodziło 26 placówek własnych, partnerskich oraz tzw. mobile shopów. Chodzi o stoiska z książkami, każde o powierzchni 12 mkw., usytuowane w alejkach centrów handlowych. Pierwsze powstało w Krakowie, drugie otwarte zostanie niebawem w Starym Browarze w Poznaniu, a trzecie w Jankach pod Warszawą. Docelowo mamy mieć osiem takich stoisk – wyjaśnia Heike Rosener
. We wszystkich kanałach sprzedaży detalicznej oferowane są zarówno tytuły własne (1 000-1 200 pozycji), jak i ok. 700 tytułów innych oficyn.


W maju 2008 roku Świat Książki zainaugurował akcję społeczną „Czas na czytanie. Książka wzbogaca”, w ramach której do bibliotek publicznych, szkolnych i przyszpitalnych w całej Polsce ma trafić 100 tys. egz. o wartości 4 mln zł. Informacje o akcji trafiły do 4 700 placówek, każda biblioteka, która zgłosi swój udziału w akcji, otrzyma do 50 egz. książek.

 

Świat Książki, najbardziej znana marka grupy Bertelsmann Media w Polsce, działa od 1994 roku. Pod tym szyldem ukazało się ok. 5 tys. tytułów w łącznym nakładzie ponad 55 mln egz. Metody pozyskiwania nowych członków klubu są bardzo kosztowne – każdy nowy klubowicz otrzymuje specjalną ofertę kupna kilku tytułów często za połowę ich rynkowej wartości, dostaje upominek, przyznawane są także premie dla tych, którzy pozyskują innych członków. Raz zamawiając książkę, klubowicz zobowiązuje się do zakupów z pięciu katalogów wydawanych w ciągu roku – jeśli nie zamówi co najmniej dwóch pozycji, otrzymuje „tytuły miesiąca” wybrane przez wydawcę. Ofensywne metody pozyskiwania klientów stosują także Reader’s Digest oraz działający od października 2000 roku Klub dla Ciebie – firmy te nie zobowiązują jednak czytelników do zakupu kolejnych książek z ich katalogów. Atutem katalogów Świata Książki jest jednak duża liczba tytułów, których nie można kupić w księgarniach (prawa wyłącznie na sprzedaż klubową), a nie bez znaczenia są też niska cena wysyłki i liczne promocje.


Oferta Świata Książki od początku pomyślana była jako wybór publikacji dla całej rodziny. W kolejnych katalogach było sporo pierwszych wydań, w tym wiele książek polskich autorów. Najważniejszym osiągnięciem wydawnictwa było dotarcie z ofertą do ludzi, którzy nigdy wcześniej nie kupowali książek (większość członków klubu mieszka poza dużymi miastami). Z powodzeniem udało się wprowadzić na rynek wiele trudnych i wartościowych pozycji, najbardziej spektakularnym sukcesem była monumentalna „Mitologia Greków i Rzymian” Zygmunta Kubiaka – ponad pół miliona sprzedanych egzemplarzy.


Bertelsmann Media w Polsce to nie tylko wydawnictwa książkowe, lecz także firma logistyczna Arvato (największa w Polsce firma zajmująca się m.in. pakowaniem i wysyłaniem produktów, w tym także dla konkurencyjnego Klubu dla Ciebie). Całkowity przychód spółki za 2007 rok to 211,38 mln zł. W Polsce działają też inne spółki należące do międzynarodowego koncernu Bertelsmanna, m.in.: BMG – wydawnictwo muzyczne oraz G+J – wydawca prasy.

 

Bertelsmann AG jest największym na świecie koncernem medialnym, należą do niego m.in.: amerykańskie wydawnictwo Random House, wydawnictwo G+J, stacje telewizyjne (w tym RTL Group), radiowe, czasopisma, drukarnie, księgarnie, wytwórnie płytowe i studia nagraniowe. Grupa zatrudnia na całym świecie blisko 100 tys. osób. RTL to 34 stacje telewizyjne i tyle samo radiowych, działające w 11 krajach. Random House rocznie publikuje ok. 9 tys. nowych tytułów i skupia prawa do wielu najpoczytniejszych współczesnych autorów. G+J Gruner + Jahr wydaje 285 czasopism w 20 krajach. Firma BMG jest największym na świecie edytorem płyt muzycznych i skupia takie marki jak: Sony Music, Columbia Records, Epic, RCA czy Arista. W ramach grupy działają też dwie firmy specjalizujące się w spedycji, wysyłce, usługach poligraficznych czy finansowych – Arvato i Direct Group. Spółki Bertelsmanna działają w 70 krajach i zatrudniają około 105 tys. pracowników. Kluby książki skupiają 35 mln klubowiczów, prowadzą 600 księgarń i rocznie sprzedają ok. 180 mln publikacji. W 2007 roku zysk koncernu spadł o 90 proc. w stosunku do wyniku z roku poprzedniego. Wynik netto w 2007 roku to 216 mln euro. W 2006 roku było to 2,1 mld euro.


Nowa strategia koncernu zakłada wyprzedaż części międzynarodowych aktywów, w tym także sprzedaż polskiej spółki, jest zatem bardzo prawdopodobne, że w niedługim czasie Świat Książki zmieni właściciela. Wśród potencjalnych inwestorów wymieniana jest Agora.

 

Bertelsmann Media – najważniejsze dane