Poniedziałek, 23 stycznia 2006
Opis z publikacji Łukasza Gołębiewskiego pt. "Rynek książki w Polsce. Edycja 2005"
Dom Wydawniczy Bellona Przedsiębiorstwo Państwowe 00 - 844 Warszawa, ul. Grzybowska 77 tel. (022) 620 49 72, fax (022) 652 26 95 http://www.bellona.pl, e-mail biuro@bellona.pl Po jednorazowym niewielkim spadku przychodów Bellona w 2004 roku ponownie odnotowała wzrost – o 19 proc. – z 24,1 do 28,6 mln zł. Było to możliwe głównie dzięki znacznemu poszerzeniu oferty o tytuły bardziej komercyjne, w tym o beletrystykę dla dorosłych wydawaną pod marką Abenka. W 2004 roku opublikowano 273 książki, w tym aż 184 pierwsze wydania. Łączny nakład opublikowanych w 2004 roku książek wyniósł 1,82 mln egz. (3,24 mln razem z kalendarzami). Bellona oferuje stosunkowo drogie publikacje, średnia cena detaliczna wynosi 34,90 zł. Bellona jest nie tylko wydawcą książek, ale ma też w swojej ofercie czasopisma, prowadzi księgarnie i kluby książki. Łączne przychody Domu Wydawniczego Bellona w 2004 roku wyniosły 33,76 mln zł (wzrost o 16,9 proc.). Wzrost wynika z poprawy efektywności sprzedaży oraz wzrostu nakładów aż o 24 proc. (średni nakład to 17,7 tys. egz., a bez kalendarzy – 6,6 tys.). Restrukturyzacja firmy, w tym obniżenie liczby etatów ze 124 do 98 (aż o 26,5 proc.), pozwoliły wypracować wyższy zysk netto – ok. 0,75 mln zł. Wydawnictwo cały czas jest własnością Skarbu Państwa, podlega Ministerstwu Obrony Narodowej. W sierpniu 2003 roku szef resortu wyraził zgodę na prywatyzację Bellony. Prawdopodobnie firma zostanie sprywatyzowana przez pracowników z udziałem inwestora zewnętrznego. W tym celu powołana została osobna spółka, prywatyzacja wymaga jednak zgody Rady Ministrów z uwagi na wysoki przychód zrealizowany w 2004 roku. Bellona ma bardzo szeroką ofertę wydawniczą, ale specjalizuje się w książkach o tematyce wojskowej oraz w publikacjach historycznych (stanowią one ponad 40 proc. oferty). Mniejszy popyt na książkę historyczną oficyna równoważy stałym poszerzaniem oferty – o beletrystykę, poradniki, literaturę dziecięcą i młodzieżową, książki edukacyjne. W 2004 roku książki dawały blisko 85 proc. (w roku 2003 było to 83 proc.) przychodów i udział ten z roku na rok wzrasta z uwagi na coraz słabsze wyniki należących do firmy czasopism (m.in. „Polska Zbrojna” i „Mówią Wieki”). Do najlepiej sprzedających się książek w 2004 roku należały: „O Polsce i Polakach” Jarosława Krawczyka – 11,3 tys. egz., „Obrona narodowa – podręcznik dla studentów” – 12,4 tys. egz., seria „Ucz się z …
Wyświetlono 25% materiału - 364 słów. Całość materiału zawiera 1456 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się