Piątek, 31 października 2008


Grupa Edukacyjna MAC S.A.


25-655 Kielce, ul. Łódzka 308, tel.
(041) 3684068, fax (041) 3683152, http://www.mac.pl, e-mail forum@mac.pl

 

We wrześniu 2007 roku firma zmieniła nazwę na Grupa Edukacyjna. Operacja miała związek z planami wejścia spółki na Giełdę Papierów Wartościowych, do czego nie doszło do połowy 2008 roku, w dodatku wiosną podjęto decyzję o wycofaniu prospektu emisyjnego.


Przychody grupy ze sprzedaży książek w 2007 roku wyniosły 58,65 mln zł (wzrost o 31 proc., w znacznym stopniu dzięki akwizycjom i konsolidacji spółek z grupy). Ogólne przychody ze sprzedaży wyniosły 63,06 mln zł. Nakładem oficyny ukazało się 119 tytułów, w tym 11 nowości. Na koniec roku kapitały własne firmy, która zatrudniała 200 etatowych pracowników, kształtowały się na poziomie 37,51 mln zł.


Firma planowała także kolejne przejęcia, w wyniku których chciała zwiększyć udziały w rynku książki szkolnej z 10 do 13-15 proc. Prowadzimy rozmowy na temat przejęć z potencjalnymi partnerami. Sytuacja nie jest jednak komfortowa, bo nie jesteśmy jedyną firmą z rynku edukacyjnego, która o tym myśli – mówił prezes Grzegorz Bednarski na łamach gazety giełdy „Parkiet”
. Już po tej zapowiedzi spółka przejęła warszawskie wydawnictwo Poltext, specjalizujące się w edycji publikacji z zakresu gospodarki i biznesu oraz słowników i podręczników do nauki języków obcych.


W grupie najlepiej sprzedających się publikacji w 2007 roku znalazły się tytuły skierowane do dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów szkół podstawowych:
Pięciolatek. Bawię się i uczę”, „Szkoła pięciolatka”, „Mój kuferek”, „Sześciolatek. Ja i moja szkoła”, „Świat ucznia, kl. 1-3”, „Ja i moja szkoła, kl. 1-3”, „Moja szkoła, kl. 1-3”, „Szkoła marzeń, kl. 1-3”, „Muzyczny świat, kl. 4-6”, „Przygoda z czytaniem, kl. 4-6”, „Lubię tworzyć, kl. 4-6”.


W bieżącej ofercie handlowej znajduje się ponad 700 tytułów. W 2007 roku
wydawnictwo przygotowało specjalną ofertę dla rodziców, których dzieci rozpoczynały naukę w szkole podstawowej. Przy zakupie kompletu podręczników każdy pierwszak otrzymywał w pełni wyposażony w przybory szkolne kolorowy tornister. Tornister jest naszym pomysłem na wyrównanie szans edukacyjnych dzieci różnych środowisk – napisano w tekście reklamowym promującym akcję.

 

Przez wiele lat wydawnictwo MAC przygotowywało wyłącznie podręczniki do nauczania przedszkolnego i początkowego. Od 2003 roku oferta została poszerzona m.in. o tytuły do: języka polskiego, biologii i sztuki w gimnazjum oraz fizyki w liceum.


Przełomowy w historii spółki był 2000 rok, kiedy zapoczątkowano edycję nowatorskiej serii podręczników do nauczania zintegrowanego, złożonej z dziesięciu zeszytów do każdej klasy – po jednym na każdy miesiąc nauki. Seria „Moja Szkoła” szybko zdobyła rynek, a przychody spółki wzrosły wówczas z 25,7 mln do 49,8 mln zł. MAC skutecznie rozwiązał problem sezonowości sprzedaży podręczników, wtórnego rynku, a także ściągania należności ze szkół (w znacznej mierze firma sprzedaje do nich książki bezpośrednio). Nasze podręczniki dla dzieci w klasach 1-3 żyją przez miesiąc. Wtórny rynek prawie nas nie dotyka. To także powód, dla którego możemy zaoferować niższą cenę – twierdził Adam Cyrański, współwłaściciel wydawnictwa
. Wydawanie dziesięciu książek zamiast jednej jest też swego rodzaju sprzedażą na raty, co było doskonałym pomysłem, zważywszy na to, jak wiele gospodarstw domowych cierpiało na brak gotówki na książki. Pojedynczy egzemplarz jest tani, co też ma znaczenie dla nauczyciela i rodzica. Z kolei dzieci noszą do szkoły lekki tornister, a na ławce szkolnej mają nieskomplikowany podręcznik. MAC reklamował serię hasłem: „Pomysł na wiedzę i lekki tornister”.


Obok serii „Moja Szkoła” dla uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej w 2002 roku MAC zapoczątkował wydawanie nowego cyklu podręczników do nauczania zintegrowanego „Szkoła Marzeń” – pięciu podręczników i pięciu zeszytów ćwiczeń na jeden rok nauczania. Wznowiono także serię „Moje Rachunki”, która miała uzupełnić program nauczania matematyki w klasach 1-3.


Atutem wydawnictwa przez wiele lat była własna sieć dystrybucji, połączona z działalnością konsultantów, skupionych obecnie wokół 11 biur regionalnych. W 2003 roku zaczęto zmieniać strukturę sprzedaży (w związku z rozszerzającą się ofertą, która objęła wyższe segmenty rynku) i w 2004 roku ok. 1/3 książek wydawnictwa sprzedawana była w hurtowniach i księgarniach. Zmianę systemu dystrybucji wymusiła nie tylko zmiana oferty, ale też bardziej rygorystyczne stanowisko władz samorządowych odnośnie sprzedaży bezpośredniej w szkołach. W 2005 roku ponownie zrezygnowano jednak z pośrednictwa hurtowni, a przedstawiciele handlowi MAC-a zaczęli współpracować bezpośrednio z księgarniami. Zadaniem przedstawiciela jest dotarcie do szerokiego grona nauczycieli z informacją, która zapewni im możliwość dokonania oceny naszej oferty. Oferta ta, to nie tylko podręcznik, ale i publikacje, które mu towarzyszą, niejednokrotnie rzadziej poszukiwane, a zatem nie zawsze dostępne w księgarniach. To najskuteczniejsza promocja – bezpośredni kontakt z nauczycielem – mówił Grzegorz Bednarski, prezes wydawnictwa
. To księgarz jest naturalnym partnerem dla czytelnika poszukującego książek – w naszym przypadku dla nauczyciela. Dzięki posiadanej infrastrukturze jesteśmy w stanie sami obsłużyć wszystkie księgarnie. Oczywiście, u nas taki system się sprawdza, w innych wydawnictwach nie musi. Czysta matematyka. Oczywiście, hurtownicy też mogą u nas kupować, ale na zasadach księgarnianych – dodawał Marcin Siwczuk, drugi członek zarządu. W połowie 2008 roku wydawnictwo współpracowało bezpośrednio z blisko 750 księgarniami w blisko 370 miastach.

 

Historia wydawnictwa sięga 1989 roku, kiedy to Czesław Cyrański – jego współzałożyciel – przygotował koncepcję nowych podręczników. Działalność gospodarczą firma rozpoczęła w 1992 roku, od początku specjalizując się w literaturze edukacyjnej. Pierwszą książką wydaną przez MAC-a był przewodnik metodyczny wraz z kasetą magnetofonową dla nauczycieli muzyki w klasach 1-2 szkoły podstawowej. Kolejna publikacja dotyczyła nauki muzyki w trzeciej klasie. W ciągu dwóch kolejnych lat wydawnictwo przygotowało szereg przewodników metodycznych do nauczania początkowego, zawierających propozycje scenariuszy lekcji. Ich nowatorstwo polegało na tym, że obejmowały propozycje scenariuszy kolejnych lekcji dla danego poziomu nauczania na cały rok.


Dalszy rozwój to przejęcia kolejnych spółek. Pod koniec 2005 roku MAC Edukacja przejęło oficynę Juka-91, natomiast w styczniu 2006 roku – ofertę Pracowni Pedagogicznej i Wydawniczej. W ten sposób spółka wzbogaciła się o nową gamę produktów, w tym dwa cykle podręczników do nauczania początkowego – segmentu, w którym jest liderem. W Juce interesowały nas przede wszystkim podręczniki do nauczania zintegrowanego oraz książki dla przedszkoli. Pozostałe potraktowaliśmy jako uzupełnienie naszej oferty w segmentach, w których sami podobnej nie posiadamy. Mam tu na myśli np. historię, wiedzę o społeczeństwie i matematykę dla gimnazjum. Na pewno potencjalnym zainteresowaniem będą cieszyć się książki do języka rosyjskiego, jakie będą losy oferty do innych języków obcych – tego jeszcze nie wiemy – mówił Grzegorz Bednarski
. Inwestor wyraźnie mi powiedział, że „kasowo” nie wspomoże i musimy dawać sobie radę sami, natomiast udzieli pomocy organizacyjnej. Tutaj właśnie możemy osiągnąć efekt synergii – na tych polach, na których możemy wspólnie działać. Nasz odbiorca różnił się zawsze od odbiorcy MAC-a. Oferta Kielczan trafiała do innych grup nauczycieli niż nasza. Chodziło o różne oczekiwania różnych grup nauczycieli. Nie ma przecież uniwersalnego podręcznika, każdy ma swoje plusy, ma minusy. A nauczyciel ma preferencje. Oznacza to, że nie każdy, kto zrezygnowałby z książek Juki, od razu wprowadziłby w to miejsce ofertę MAC-a – wyjaśniał z kolei ówczesny prezes Juki, Zbigniew Krygier.


Akcjonariusze zapowiadali wprowadzenie spółki do obrotu publicznego od kilku lat. Spółka miała wziąć udział w konsolidacji segmentu wydawnictw edukacyjnych, a następnie wejść na giełdę pod koniec 2004 roku.


Konsolidację miały wesprzeć fundusze Innova Capital i Enterprise Investors, prowadzono też rozmowy z funduszem Advent. W 2002 roku MAC, wspierany przez pierwszy z nich, złożył ofertę zakupu akcji prywatyzowanych WSiP. Według nieoficjalnych informacji spółka zaoferowała najwyższą cenę za akcję, znalazła się nawet na krótkiej liście inwestorów dopuszczonych do negocjacji z ministrem skarbu, ale ostatecznie przetarg został unieważniony. Wspólnie z funduszem Innova właściciele MAC-a wystąpili też na przełomie 2002 i 2003 roku z koncepcją budowy dużej grupy wydawniczej z udziałem PWN (Innova złożyła ofertę zakupu do 100 proc. akcji PWN, ale rozmowy zakończyły się fiaskiem). W połowie 2003 roku MAC próbował zablokować sprzedaż oferty kartograficznego PPWK wydawnictwu Nowa Era, składając własną ofertę – również bezskutecznie.


Do połowy 2001 roku firma działała pod nazwą Kielecka Oficyna Wydawnicza MAC, później zmieniła nazwę na MAC Edukacja. Firma od początku ma formę spółki akcyjnej. Do sierpnia 2007 roku akcjonariat wyglądał następująco: bracia Mariusz i Adam (po 49 proc.) oraz ich ojciec – Czesław Cyrański (2 proc.). W lipcu 2007 roku zmarł Mariusz Cyrański, jego miejsce w akcjonariacie zajęła wdowa. Jak informowały w maju 2008 roku media, sąd gospodarczy unieważnił próby podnoszenia kapitału przez Czesława i Adama Cyrańskich z pominięciem wdowy po zmarłym akcjonariuszu
.

 

MAC – najważniejsze dane


Podaj dalej