Wtorek, 9 listopada 2004
Jak to jest w Szwecji? Step by step Drugiego dnia Targów Książki w Krakowie gościem wydawców był Jonas Modig, prezes Swedish Publishers Association (Szwedzkiego Stowarzyszenia Wydawców) oraz wiceprezes Federation of European Publishers (Stowarzyszenia Wydawców Europejskich). Jego wykład dotyczył szwedzkiego rynku książki i mitów narosłych wokół wolnych cen. Po oficjalnym spotkaniu dyskusja w kameralnym gronie, z braku zacisznego miejsca, odbyła się w targowym przedszkolu, a niektórzy dyskutanci siedzieli na dziecięcych krzesełkach. W trakcie dodatkowej godziny gość uzupełnił wcześniejsze wypowiedzi, dyskutował też z Bogdanem Szymanikiem, o którym wiadomo, że jest zwolennikiem regulacji na wzór francuski. Liczby i procenty Szwecję zamieszkuje ok. 9 mln ludności, rynek książki charakteryzuje system wolnych cen (wprowadzany stopniowo w latach 1970- 1992), VAT na książki wynosi 6 proc. (za najważniejsze dokonanie ostatnich lat Jonas Modig uznał zmniejszenie podatku VAT z 25 do 6 proc.). Na rynku działa ok. 400 księgarń, 5 tys. innych punktów sprzedaży książek, 250 profesjonalnych wydawców, bardzo silne są kluby książki, rośnie sprzedaż w Internecie. Gość mówił, że wszelkie przytaczane liczby odnoszą się do profesjonalnych, stabilnych firm. W Szwecji działa kilka organizacji branżowych. Swedish Publishers Association (SvF) skupia 78 wydawnictw, posiadających ok. 80 proc. oferty rynkowej, Swedish Association of Educational Publishers (FSL) ma 24 członków i 95 proc. udziałów w rynku podręczników, The Swedish Booksellers (SFF - związek księgarski) skupia ok. 350 księgarni, The Swedish Writers (SLFF - związek pisarzy) skupia 2400 członków. Pomiędzy tymi organizacjami nie ma formalnych porozumień, chociaż SvF i FSL ściśle ze sobą współpracują, posiadają nawet wspólne biuro. Na rynku w Szwecji działa pięć dużych firm wydawniczych. Dwie największe to firmy rodzinne, kolejna jest własnością Holendrów, jedna jest spółdzielnią, jedna własnością kościoła. Trzy największe wydawnictwa w Szwecji to: Albert Bonniers Forlag posiadające 1/6 oferty tytułowej i ok. 1/3 rynku, dalej Norstedt&Soner oraz Liber - własność Wolters Kluwer. Jonas Modig nie podał, jaki udział w rynku mają największe wydawnictwa, mówił natomiast, że istnieją liczne mniejsze, które świetnie uzupełniają ofertę potentatów. Co do księgarń, to działają cztery sieci: Akademibokhandelsgruppen KF Media (posiada 54 placówki), Bokia (tzw. voluntary chain, posiada 90 placówek), JB Gruppen (50 placówek), Ugglan (50 placówek). Ponadto w Szwecji działa ok. 120 księgarń niezrzeszonych. W trakcie dyskusji gość wyjaśniał wątpliwości - voluntary chain w bardzo ogólnym zarysie przypomina sieć franchisingową, księgarze są właścicielami lokali, natomiast korzystają z systemu marketingowego sieci. W okresie deregulacji powstało stosunkowo dużo klubów książki, łącznie docierają one do ok. 2 mln Szwedów. Ważne jest to, że do grupy Bonniers należy największy klub - Manadens - a ponadto kilka mniejszych klubów. Jonas Modig mówił, że jego zdaniem złoty okres kluby mają już jednak za sobą, część rynku odbiorą im zamówienia przez Internet. Rynek książki w 2003 roku był wart 5,7 mld koron (ok. 500 tys. euro), z czego na rynek podręczników przypadło 1,4 mld koron. Z 4,3 mld koron przypadających na wydawców pozaszkolnych 2,7 mld zostało zrealizowane przez wydawców zrzeszonych w SvF. Krótka historia uwalniania cen W Polsce dużo mówi się na temat ustaw, a zatem gość najdłużej omawiał szwedzki, "wolnocenowy" model rynku. Szwedzi podjęli decyzję o …
Wyświetlono 25% materiału - 499 słów. Całość materiału zawiera 1996 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się