środa, 24 października 2018
Rozpoczął się Festiwal Conrada

Spotkania z autorami, debaty, dyskusje, lekcje i szkoła czytania, wręczenie Nagrody Conrada za najlepszy debiut ostatniego roku – to niektóre z punktów programu 10. jubileuszowego Festiwalu Conrada w Krakowie, który rozpoczął się 22 października.

Hasłem przewodnim wydarzenia, które potrwa do 28 października, będzie „POP”. W ostatnim dniu festiwalu zostanie ogłoszone nazwisko laureata Nagrody Conrada – wyróżnienia dla debiutantów literackich w kategorii proza.

„Będziemy stawiać krytyczne pytanie o +POP+ rozumiany jako rdzeń naszego aktualnego doświadczenia kulturowego i politycznego. Poszczególne dni tegorocznej edycji zatytułowaliśmy za pomocą następujących pojęć: poprawność, popularność, popęd, populizm, popkultura, popłoch, popyt” – powiedział na konferencji prasowej w poniedziałek dyrektor artystyczny Festiwalu prof. Michał Paweł Markowski.

Z kolei dyrektor programowy Festiwalu Grzegorz Jankowicz podkreślił, że imprezie od początku towarzyszy myśl, że język literacki jest najlepszym językiem do rozważań o świecie, życiu.
„Każda z wybranych przez nas kategorii odsyła do konkretnego zjawiska. Każdą można przyporządkować jakiejś dyscyplinie: politologii, psychologii, ekonomii itd. Jednak dla nas najważniejszą dziedziną jest literatura i to za pomocą jej języka będziemy z zaproszonymi do Krakowa gośćmi oraz naszą publicznością rozmawiać na temat »POP-u«. Uważamy bowiem, że literatura zajmuje wyjątkowe miejsce wśród intelektualnych wynalazków człowieka – pozwala dostrzec i zrozumieć najwięcej” – powiedział.

Punktem wyjścia do debaty z udziałem Olgi Drendy, Ewy Gorządek oraz Adama Leszczyńskiego będą pytania o polskość. O to, w jaki sposób literatura przedstawia polskość, jak opowiada o Polakach, o ich samoocenie, obawach, sojusznikach i przeciwnikach. Spotkanie poprowadzi publicysta Jacek Żakowski.
Z festiwalową publicznością spotkają się także: Anna Bikont, Magdalena Kicińska i Jacek Leociak, którzy wspólnie z Michałem Okońskim będą rozmawiać o losach polskich Żydów, ich udziale w tworzeniu polskiej wspólnoty narodowej i politycznej.

Polska wieś będzie tematem prowadzonej przez Ingę Iwasiów rozmowy z udziałem Andrzeja Mencwela, wybitnego historyka literatury i kultury, autora książki „Toast na progu” i wyróżnionego Nagrodą Nike prozaika Mariana Pilota. Debata zatytułowana „O chłopskiej formie życia” podejmie pytanie o wpływ wsi na literaturę, a także kulturę narodową.
Pasmo poświęcone polskości uzupełni dyskusja o Polsce jako temacie poezji z udziałem Jana Kapeli, Ilony Witkowskiej i Bohdana Zadury.

Wątek, na który organizatorzy zwrócili uwagę, to granice tożsamości. W ramach tego pasma trzeciego dnia Festiwalu zaplanowano spotkanie z udziałem między innymi Andrzeja Gowarzewskiego, Wojciecha Kuczoka i Janusza Margańskiego, poświęcone Ernestowi Wilimowskiemu, piłkarzowi polskich i niemieckich klubów piłkarskich, przed II wojną światową reprezentantowi Polski, a po jej wybuchu – III Rzeszy, bohaterowi powieści chorwackiego prozaika Miljenki Jergovicia, który również spotka się publicznością Festiwalu.

Po raz pierwszy Kraków odwiedzi hinduska pisarka Arundhati Roy, która w swej twórczości ukazuje obraz współczesnych Indii z ich kryzysami i problemami. Podczas spotkania z festiwalową publicznością opowie o tym, jak za pomocą powieści można zareagować na niesprawiedliwość społeczną.
Zaproszenie do Krakowa przyjęły także greckie pisarki: Lena Kitsopoulou i Amanda Michalopoulou, które w swojej prozie pokazują różne oblicza konfliktu. O cierpieniu jako powszechnym doświadczeniu człowieka XXI w. opowie natomiast argentyński reporter i pisarz Martin Caparros. O Conradzie i globalizacji dyskutować będą natomiast tłumaczka Magda Heydel i amerykańska historyczka, profesorka Uniwersytetu Harwarda, laureatka m.in. National Book Critics Circle Award – Maya Jasanoff, która w swoich publikacjach przedstawia Conrada jako pierwszego analityka globalizmu.

O sprzeciwie wobec demokracji opowie z kolei niemiecki historyk i politolog Jan-Werner Mller, publikujący m.in. w renomowanych czasopismach takich jak: „Die Zeit”, „Süddeutsche Zeitung”, „The London Review of Books”, „Foreign Affairs” czy „The Guardian”.

Grzechy z przeszłości staną się natomiast pretekstem do rozmowy ze szwedzką pisarką, dziennikarką radiową i telewizyjną, dramatopisarką Elisabeth Asbrink, która opisuje doświadczenia społeczeństwa szwedzkiego – w tym te doświadczenia, z którymi społeczeństwo szwedzkie wciąż się konfrontuje.

Podaj dalej