Wtorek, 12 października 2004
Książkowa ekspansja Axel Springer Polska
Tego można się było spodziewać. Niebywały (ktoś powie, bywały) sukces handlowy Kolekcji „Gazety Wyborczej” wielu musiał dać do myślenia. Może na temat misji edukowania społeczeństwa literaturą z wyższej półki? Na pewno na temat wstawiania książek do tysięcy kiosków. Zwłaszcza, jeżeli – tak jak Agora – ma się do dyspozycji potężne nośniki medialne, a także pieniądze. Ma je Axel Springer Polska, wydawca takich tytułów jak: „Newsweek Polska”, „Profit”, „Dziewczyna” czy „Olivia”. Wydawca ten postanowił zabrać się za kioskową edycję książkowych hitów dla płci pięknej. Całość pomyślana została jako powieściowa seria „Olivii”, popularnego miesięcznika dla kobiet, z założenia niejako konkurującego z grünerowską „Claudią”. Kto wie, czy po opisywanych tu wydarzeniach konkurencja ta nie przeniesie się na jeszcze jeden grunt – rywalizacji o to, który z koncernów więcej zarobi na sprzedawanych w kioskach książkach. Niby wydawcy zapewniają (ostatnio na łamach „Parkietu” prezes Muzy, Marcin Garliński), że to inny rynek, więc ani oni ani księgarze na tym nie ucierpią, trudno wyzbyć się przeświadczenia, że olbrzymia rzesza incydentalnych czytelników (książek), kupując powieść w kiosku z gazetami, nabiera poczucia dołączenia do bardziej wyrobionej intelektualnie części społeczeństwa, choćby to była „Literatura w Spódnicy”, bo taki nosi tytuł akslowska seria. Swoisty, choć tak naprawdę „niedopowiedziany” patronat nad akcją sprawuje rzeczona „Olivia” (nawet, wbrew ukazującym się gdzie indziej informacjom, zdementowany na łamach „Newsweeka”). Patronat „niedopowiedziany”, ażeby książki te z czystym sumieniem mogły kupować również czytelniczki konkurencyjnych czasopism, nie utożsamiając ich zanadto z jednym wydawcą. Stąd także wypowiadane mimochodem zalecenie Axel Springer Polska, aby detaliści prowadzili sprzedaż łączną (powieść plus miesięcznik), czego jednak wydawca ani myśli od nich respektować. Bo i po co? Natomiast wprzęgnięcie do akcji popularnego czasopisma uwalnia inicjatorów od posądzania ich jakoby brali się za wydawanie książek. Machina ruszy³a Spece od PR obu przedsięwzięć zdają się kierować ku odbiorcom bardzo wyraźny przekaz, według którego „Gazeta” edukuje, „Olivia” natomiast umila życie. Przekaz ten sformułowany został w quasi promocyjnym tekście w przedostatnim wydaniu „Newsweeka”, zaczynającym się od słów „Tak jak istnieją ciuchy tylko dla kobiet, są książki, po które sięgają głównie kobiety. Z myślą o nich wchodzi właśnie na rynek bestsellerowa kolekcja”. Właśnie „kolekcja”. Wspieranie się sukcesem Agory i Mediasat …
Wyświetlono 25% materiału - 351 słów. Całość materiału zawiera 1404 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się