Piątek, 24 czerwca 2016
Nagrody, prezentacje, dyskusje, sport


W pierwszej połowie czerwca Olsztyńskie Zakłady Graficzne OZGraf SA zaprosiły wydawców na czwarte już z kolei doroczne spotkanie, tym razem do hotelu Masuria w Łukcie na Warmii i Mazurach. 

W tradycyjnym konkursie, do jakiego książki w tym roku nominowali pracownicy olsztyńskiej drukarni, przyznano nagrody i wyróżnienia. W kategorii “Dobra i wymagająca książka” nagrodzono pracę “Leonardo da Vinci. Mechanika człowieka” (Wydawnictwo ITEM Publishing), a wyróżnienie otrzymały “Lustra Johanny” (Muchomor). W kategorii “Wydarzenie wydawnicze” nagroda przypadła wydawnictwu Media Rodzina za “Pana Tadeusza” z ilustracjami Józefa Wilkonia. Wyróżniono “Szlak nadziei” (Rosikon Press) oraz “Nowy Poczet Władców Polski” (Kreacja Pro). W kategorii zatytułowanej “Książka dla dzieci”nagrodę otrzymało wydawnictwo Tako za “Czerwonego Kapturka, a wyróżniono prace: “Dawniej czyli drzewiej” (Bajka) oraz “Co słychać?” (Wytwórnia). Zwycięzcy we wszystkich trzech kategoriach otrzymali efektowne puchary, a wyróżnione wydawnictwa stosowne dyplomy. 

Jury nagrody OZGrafu obradowało w maju podczas Warszawskich Targów Książki w składzie: prof. Janusz Górski, red. Dorota Koman, red. Roman Czejarek, Andrzej Palacz (“Wydawca”), Piotr Dobrołęcki (“Magazyn Literacki KSIĄŻKI”, przewodniczący jury) oraz Piotr Ciosk, prezes OZGrafu. 

W bogatym programie spotkania przedstawiono interesujące i różnorodne prezentacje. Robert Kuczera z firmy Huber omówił “Europejski rynek książki oczami europejskiego koncernu”, a Sławomir Iwanowski z Kodaka “Europejski rynek książki oczami światowego koncernu”. Jonas Paulson z wydawnictwa edukacyjnego NA Forlag mówił o szwedzkim rynku książki, zaś Urszula Pawlik z Polskiego Radia Katowice zwróciła uwagę na interesujące zjawiska na rynku niemieckim. Produkty firmy Peyer Graphic przedstawił Jiri Zlamany, jej reprezentant na polskim rynku. Są to materiały okleinowe do twardej i miękkiej oprawy książek, a ich producent plasuje się na pierwszym miejscu w tym obszarze w krajach języka niemieckiego. 

W dyskusji, która zakończyła profesjonalną część spotkania, wydawcy dzielili się opiniami i doświadczeniami wynikającymi przede wszystkim z aktualnych problemów w sektorze dystrybucji. Szczególnie znaczące były wystąpienia Macieja Makowskiego, prezesa wydawnictwa Proszyński Media, Michała Jeżewskiego, prezesa Frondy, oraz Elżbiety Zubrzyckiej, prezesa Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego. Rozmowy kontynuowano podczas części towarzyskiej, która tradycyjnie obejmowała również rywalizację sportową. 

Na zdjęciu: Elżbieta Kaczkowska z Media Radzina odbiera puchar od Piotra Cioska, prezesa OZGrafu (foto pd)

Podaj dalej
Autor: (fran)