środa, 20 czerwca 2018
Opinia o tomie "Targi, instytucje, media"

Omawiana pozycja stanowi niezbędne kompendium wiedzy dla każdego, kto zajmuje się literaturą. Zadowoli ona profesjonalistę z branży wydawniczej, jak i początkującego autora. Bo jak nie pogubić się na rynku książki, na którym tyle się dzieje. Statystycznie codziennie ukazuje się 100 nowych tytułów. W samym tylko roku 2017 ukazało się w Polsce ponad 36 tys. książek, aż o 6 proc. więcej niż w 2016, który był pod tym względem uznany za rekordowy. Te liczby mogą przyprawić o zawrót głowy nie tylko przeciętnego czytelnika, ale  również osoby zawodowo działające w branży wydawniczej. Jeśli dodać do tego targi, imprezy branżowe, konkursy, pikniki i rozmaite wydarzenia literackie, o których dobrze jest wiedzieć, robi się z tego całkiem spory materiał do opanowania.

Jeśli ktoś zamierza zaistnieć na rynku wydawniczym czy literackim to m.in. rzetelna informacja jest dzisiaj kluczem do tego, aby nie dać się konkurencji, sprawnie funkcjonować w przestrzeni wydawniczej, odpowiednio zareklamować edytowane przez siebie tytuły, postarać się o swoje stoisko na targach, czy wreszcie w porę wysłać książkę na konkurs, albo jej egzemplarz promocyjny do odpowiedniej redakcji. Wszak od dawna wiadomo, że poinformowani decydują lepiej i znacznie efektywniej wykorzystują swój potencjał. Co jak co, ale bycie wydawcą i autorem w dzisiejszych czasach to niełatwy kawałek chleba, zwłaszcza, że czytelnictwo w Polsce spada, a zapotrzebowanie na literaturę, szczególnie tę z wyższej półki maleje.

Autorzy już we wstępie zaznaczają, że publikacja zawiera informacje o wszystkich najważniejszych targach książki, wydarzeniach i galach – wskazano przy tym praktyczne aspekty  organizacji i uczestnictwa w targach, których liczba znacznie wzrosła i pojawił się problem kolizji terminów oraz hierarchii ważności.  Tom zawiera również dział poświęcony nagrodom literackim i edytorskim, wraz z wykazem wszystkich dotychczasowych laureatów. Pożyteczne są zestawienia mediów branżowych, także tych elektronicznych i społecznościowych oraz prezentacja firm z otoczenia rynku książki, zwłaszcza agencji literackich, których liczba w ostatnich latach również znacznie wzrosła. Czytelnik znajdzie wykaz szkół wyższych prowadzących studia literackie i edytorskie. Warto też znać instytucje kultury, organizacje i fundacje związane z literaturą – ich zadaniem jest popularyzacja książek i czytelnictwa w kraju oraz promocja literatury polskiej na świecie. Dlatego są one często sponsorem wydarzeń, organizują własne konkursy i przyznają stypendia. Krótko mówiąc, omawiana publikacja zawiera wiele cennych informacji niezbędnych zarówno dla wydawców, księgarzy, jak i twórców literatury.

 

“Rynek książki w Polsce 2017. Targi, instytucje, media”

Piotr Dobrołęcki Daria Dobrołęcka

Biblioteka Analiz, Warszawa, 2017, s.536, 40 zł, ISBN 978-83-63879-90-7

 Książka do nabycia w naszym sklepie:
http://rynek-ksiazki.pl/sklep/rynek-ksiazki-w-polsce-2017-targi-instytucje-media/

Podaj dalej
Autor: Jolanta Cywińska, pisarka, dziennikarka