Wtorek, 14 września 2004
PWN wychodzi na prostą
- Na początku tego roku główny akcjonariusz PWN - holding LCHG - kupił zaoferowane mu akcje należące do pracowników i byłych menedżerów spółki. Wcześniej odkupiono duże pakiety od funduszy i obecnie LCHG kontroluje ponad 80 proc. kapitału PWN. Skąd decyzja o zwiększeniu zaangażowania w spółkę, do niedawna przecież akcjonariusze myśleli o sprzedaży PWN? - Na decyzję na pewno miały wpływ wyniki ostatnich miesięcy, z których większościowy akcjonariusz jest zadowolony. Ograniczyliśmy koszty, Azymut przestał przynosić straty, w tym roku Grupa PWN powinna być wreszcie na plusie. - Naprawdę LCHG jest zadowolone z wyników PWN? Przecież 2003 rok Grupa zakończyła stratą. A przypomnijmy, że w połowie lat 90. spółka dawała po ponad 25 mln zł zysku netto, a akcjonariusze pobierali wielomilionowe dywidendy. Wydawnictwo Naukowe PWN miało wtedy dwa razy większe przychody niż obecnie! - To wszystko prawda i powiedzmy od razu, że tamte czasy nie wrócą. Takiej rentowności PWN już nie będzie miał, bo ogromne zyski wynikały ze specyficznej sytuacji na rynku. Wówczas było wielkie zapotrzebowanie na nową, wolną od cenzury, encyklopedię. I sześciotomowa encyklopedia powszechna sprzedała się w ogromnym nakładzie. To była premia, jaką dostali ci wydawcy, którzy na początku lat 90. szybko reagowali na potrzeby klientów. Przecież to samo było w przypadku pierwszych komiksów czy romansów - sprzedawały się w ogromnych nakładach, ale to już przeszłość. Dziś rynek jest nasycony. Encyklopedii jest wiele. Dlatego sukces lat 1995- 97 nie był czymś normalnym, to było zjawisko nadzwyczajne. - Fundusze EBOiR i DBG w 1997 roku kupiły 16 proc. akcji PWN za 20 mln dolarów. W ubiegłym roku sprzedały je z dużą stratą. Pracownicy też dostali mniej niż się kilka lat temu spodziewali uzyskać. PWN chyba nie dla każdego był opłacalnym interesem? - Nie wiem ile dostały fundusze, ale można domniemywać, że mniej, niż zapłaciły, czyli sprzedały akcje ze stratą. Co do pracowników, to oni sami zaoferowali LCHG swoje akcje, dostali tyle, ile inwestor gotów był zapłacić. Nie da się ukryć, że wycena PWN w ostatnich latach spadła i rolą obecnego zarządu jest odbudowanie wartości spółki. Wiem, że to się uda, bo trendy dla spółki są korzystne. Dokonana restrukturyzacja przynosi efekty. - W Azymut PWN zainwestowało ponad 40 mln zł. Nawet jeśli Azymut będzie przynosił rocznie 1-1,5 mln zł zysku, to ta inwestycja zwróci się w najlepszym razie po 30 latach. Było warto? - Trudno o jednoznaczną odpowiedĄ. Na pewno można było zainwestować te pieniądze inaczej, np. w produkty, które dałyby dużo szybsze tempo zwrotu. Marża na rynku dystrybucji jest bardzo niska, więc na pewno zamrożono pieniądze na wiele lat. Ale z drugiej strony udało się stworzyć stabilną firmę dystrybucyjną, która dziś jest jednym z liderów tego rynku. Proszę pamiętać, że kiedy powstawał Azymut było w Polsce kilkadziesiąt małych hurtowni książek. Dziś jest ich kilka. Zwiększa się bezpieczeństwo obrotu, w tym bezpieczeństwo obrotu książkami PWN. - Drogo ono kosztowało... - Drogo, może nawet za drogo. Ale te pieniądze już zostały wydane i teraz trzeba korzystać z tego co się ma. Chcemy zwiększać liczbę klientów Azymutu, poszerzać zakres usług tej hurtowni. I chociaż cały czas inwestujemy w nowe rozwiązania informatyczne i logistyczne, to już teraz Azymut przynosi zyski. - LCHG kilkakrotnie próbowało sprzedać Azymut. Czy nadal akcjonariusze mają takie zamiary? - Nie, teraz akcjonariusz większościowy nie chce niczego sprzedawać. Przeciwnie, myślimy o ekspansji. PWN ma zdobywać rynek, być może także poprzez akwizycje. - A pani, jako prezes Grupy Kapitałowej PWN, nie wolałaby pozbyć się Azymutu? - Teraz na pewno nie! Teoretycznie wydawca nie powinien angażować swojego czasu i energii w organizację rynku dystrybucji książki. Ale to kwestia preferowanego modelu biznesu, np. we Francji z powodzeniem funkcjonują grupy wydawniczo- dystrybucyjne. Nasz rynek książki wymusza większe niż gdzie indziej bezpośrednie zaangażowanie wydawców. Dodam jeszcze, że skoro już Azymut zaistniał, to chyba dobrze, że PWN ma wpływ na rozwój tej firmy. Ale PWN to grupa wielu spółek, z których każda ma trochę odmienną strukturę, swoje zarządy, swoich dyrektorów finansowych. Dzięki temu mogę więcej uwagi poświęcać Wydawnictwu Naukowemu PWN - spółce-matce tej grupy. - A jak się ma spółka matka? Ubiegły rok przyniósł spadek przychodów... - Spadek był do przewidzenia, w 2002 roku wyprzedawaliśmy zapasy, PWN obniżył ceny na wiele tytułów. W 2003 roku skupiliśmy się na budowaniu nowej oferty. Przeprowadziliśmy szczegółowe badania rynku akademickiego, bo chcemy wzmocnić naszą pozycję w tym segmencie. Zmieniliśmy strategię sprzedaży i marketingu encyklopedii i słowników, czyli najważniejszych produktów PWN. Zapewniam, że wiemy jak zwiększyć sprzedaż, ale jednym z celów stawianych przed zarządem jest rentowność spółki. Musimy pilnować kosztów. W tym roku wszystkie spółki w grupie powinny mieć zysk. Bardzo nas cieszy coraz silniejsza pozycja Wydawnictwa Szkolnego PWN, które w 2003 roku miało zarówno wzrost sprzedaży, jak i dobry wynik finansowy. A ten rok powinien być równie dobry.                               - Bo ja wiem, czy wynik finansowy Szkolnego PWN był taki dobry? 600 tys. zł zysku netto w wydawnictwie edukacyjnym to niedużo. Inne firmy z tej branży przy podobnych przychodach mają rentowność 6-7-krotnie wyższą. - To nie do końca prawda. Proszę pamiętać, że większość wydawnictw edukacyjnych nie tworzy rezerw na zapasy. My bardzo dbamy w Grupie o to, by wynik finansowy odpowiadał realiom, a zarządy poszczególnych spółek stosują zasady nieomal identyczne, jak wydawnictwa w innych krajach. Sama jestem zwolenniczką bezpiecznego i przejrzystego biznesu. Poza tym Wydawnictwo Szkolne PWN bardzo dużo inwestuje w …
Wyświetlono 25% materiału - 883 słów. Całość materiału zawiera 3532 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się