Poniedziałek, 6 stycznia 2003
Rozmowa z Magdaleną Cowden, prezesem Hachette Livre Polska - Rok 2001 przyniósł wysoki, bo o blisko 40 proc. wzrost obrotów wydawnictwa Hachette Livre Polska. Czy 2002 rok również był udany? - Niestety spadła sprzedaż książek firmowanych marką Wiedzy i Życia, wzrosła natomiast - i to znacząco - sprzedaż publikacji Hachette Livre rozprowadzanych w kioskach z gazetami - tzw. "Kolekcji". Nie zmienia to faktu, że wyniki są słabsze od oczekiwanych. Podobnie jak inni wydawcy odczuliśmy kryzys, który chyba najbardziej dotyka sektor książek ilustrowanych. Dobre było drugie półrocze, kiedy wprowadziliśmy sporo nowych tytułów oraz przebudowaliśmy system sprzedaży.- Jakie serie wchodzą w skład "Kolekcji"? - Obecnie mamy dwie serie: cykl powieści Agathy Christie oraz "Titanic". Obydwie sprzedają się znakomicie, była to bardzo udana inwestycja.- Czy planowane są kolejne? - Tak, choć będziemy wprowadzać je na rynek bardzo ostrożnie. Nasz francuski właściciel ma w ofercie kilkadziesiąt różnych produktów - bo są to nie tylko książki - dla kolekcjonerów.- Jaka jest średnia sprzedaż poszczególnych tytułów z każdej "Kolekcji"? - Specyfika wszystkich serii kolekcjonerskich, i to niezależnie od kraju, w którym są wprowadzane, jest taka, że pierwsze publikacje sprzedają się w bardzo dużych nakładach, a potem następuje spadek i stabilizacja. Pierwsze tomy powieści Agathy Christie miały nakłady sięgające 90 tys. egz. Większość osób nie ma jednak dość samozaparcia, by kolekcjonować całą serię, jest też wielu przypadkowych klientów. Z numeru na numer nakład spada o kilka procent.- Jak długie są serie dla kolekcjonerów? - W przypadku Agathy Christie co miesiąc wprowadzamy do sprzedaży dwa nowe tytuły, ukazało się ich już 46 tytułów. "Titanic" to seria zeszytów, do których dołączone są fragmenty modelu statku do składania, więc jest to nieco nietypowe w stosunku do pozostałej oferty wydawnictwa, "Titanic" ukazuje się raz w tygodniu, będzie kontynuowany przez cały 2003 rok.- Czy poza sprzedażą w kioskach prowadzą państwo również subskrypcję "Kolekcji"? - Tak, od niedawna. Subskrypcje cieszą się sporym powodzeniem. Zakładam, że subskrybentów będzie przybywać przy wprowadzeniu nowych kolekcji. - A jaki procent przychodów w 2002 roku pochodził ze sprzedaży "Kolekcji"? - Z roku na rok udział tych serii jest coraz istotniejszy.- W ofercie Wiedzy i Życia dominują przewodniki. Czy spadek popytu na wycieczki zagraniczne wpłynął na sprzedaż książek? - Nie tak bardzo jak się obawialiśmy, spadek wyniósł zaledwie kilka procent. Przewodniki są najmocniejszą pozycją w ofercie Wiedzy i Życia. Mamy kilka serii. Spadła nieco sprzedaż bogato ilustrowanych przewodników na licencji Dor-ling Kindersley, wzrasta natomiast popularność tańszych tytułów. Tegorocznym hitem były przewodniki Thomasa Cooka, które adresowane są głównie do osób korzystających z wycieczek zorganizowanych. Dobrze sprzedaje się nowa seria "Rozmawiaj Bez Tłumacza", zdobywa coraz większą popularność seria "Wspaniały Weekend", wydawana na licencji francuskiego Hachette. Oczywiście w przypadku przewodników ogromne znaczenie ma dobór tytułów - w 2002 roku było zapotrzebowanie na publikacje poświęcone taki miejscom jak: Kreta, Turcja, Malta, Cypr.- W ofercie Wiedzy i Życia pojawiły się pierwsze przewodniki po Polsce. Czy będzie ich więcej? - Mamy na razie trzy tytuły w serii "Wędrówki po Polsce": "Mazowsze", "Tatry" oraz "Mazury i Warmia". Na 2003 rok nie planujemy nowych publikacji, co nie znaczy, że rezygnujemy z rozwijania tej serii, tyle że przygotowanie każdego nowego tytułu jest czasochłonne. To są przewodniki bogato ilustrowane, z licznymi zdjęciami, bardzo drogie w produkcji. Jeśli jesteśmy przy przewodnikach, to muszę wspomnieć o naszym wielkim sukcesie, jakim jest sprzedaż albumu turystycznego o Polsce. W ciągu kilku miesięcy rozeszło się ponad 4000 egz. i szykujemy kolejne wydanie. Jest też wersja anglojęzyczna tej książki.- Czy …
Wyświetlono 25% materiału - 565 słów. Całość materiału zawiera 2260 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się