Wtorek, 1 marca 2005
Przegląd prasy Tandetna tapeta Tym razem, tj. w drugiej połowie lutego, w prasie krajowej ukazało się ponad 200 artykułów związanych z rynkiem książki, z tego najwięcej o nielegalnym wydaniu "Mein Kampf " Hitlera. Temat ten opisujemy osobno. Czytelnikom Biblioteki Analiz warto polecić pięć wyimków z obszernych artykułów, jakie zaserwowały nam: "Press", "Computerworld", "Puls Biznesu" i "Gazeta Wyborcza". Teksty te to łącznie blisko 90 tys. znaków, każdy z nich pogłębia naszą wiedzę w dziedzinach: dodatków do książek, badań czytelnictwa prasy, dalekosiężnych koncepcji przeglądarki Google, Janusza Palikota, na koniec zaś Rogera Williama Strausa Jr., zmarłego wydawcy-legendy, który stwierdził m.in., że "większość wydawców nie różni się głębią od tandetnej tapety". "Press" publikuje 1 lutego obszerny artykuł Wojciecha Staruchowicza "Księgarnia prasowa". Czytamy w nim m.in.: Po pierwszym miesiącu sprzedaży książek Agora oficjalnie podała, że osiągnęła przychody w wysokości 10,3 mln zł. Po czterech miesiącach poinformowała, że projekt książkowy osiągnął rentowność operacyjną, a przychody wyniosły 38,6 mln zł. (...) Mediasat określa koszty druku książek (odbywa się on w Hiszpanii) na 85 gr za egzemplarz przy nakładzie 100 tys. egz. (...) 79 gr przy 200 tys. egz. Prawa autorskie Mediasat szacuje średnio na ok. 23 proc. ceny książki. Koszty dystrybucji to, według Mediasatu, ok. 30 proc. ceny książki. (...) Nasi rozmówcy podkreślają, że Mediasat jest elastyczny. (...) Dlatego powyższe dane są orientacyjne. (...) Można szacować, że aby osiągnąć 10,3 mln zł przychodów ze sprzedaży książek w czerwcu, nakład (...) musiał wynieść średnio 220 tys. egz., a średnia sprzedaż ok. 173 tys. egz. (...) Od 10,3 mln zł przychodów trzeba odjąć koszty promocji, na które Agora wydała w czerwcu - według Expert Monitora - 3,4 mln zł. Są to dane cennikowe. Znaczną część pochłonęła reklama telewizyjna (według danych cennikowych AGB Polska - 2,5 mln zł). Część przychodu poszła na wynagrodzenie dla Mediasatu. (...) W przypadku kontraktu z Agorą Mediasat mógł się zadowolić nawet bardzo skromną kwotą ok. 30 gr za tom. (...) Czerwcowa sprzedaż książek zamknęłaby się dla Agory stratą sięgającą ponad 1 mln zł. (...) W czerwcu było to ok. 2,6 mln zł na każdą z czterech sprzedanych książek, a w okresie lipiec-wrzesień już tylko ok. 2,2 mln zł. Zwroty wyniosły 25-30 proc. Przychody Agory ze sprzedaży książek to po wrześniu ub. r. 38,6 mln zł (według raportu spółki). (...) po czterech miesiącach sprzedaży książek, mogła już liczyć na zyski. (...) Serie książek Mediasat przygotowywał dla dzienników m.in. we Włoszech, Portugalii, Brazylii, na Słowacji, w Wielkiej Brytanii, Czarnogórze. (...) W 2003 roku przychody [Mediasat] wyniosły prawie 6,5 mln zł, koszty - 5,2 mln, a zysk wzrósł do prawie 944 tys. zł.(...) To Mediasat kupił od Wydawnictwa Naukowego PWN SA jednorazową licencję na 20-tomową encyklopedię, a od Agory jednorazowe prawo do wydania suplementu z przedrukami z "GW" (...) można przyjąć, że w przypadku encyklopedii średni nakład to ok. 200 tys. egz., a średnia sprzedaż - ok. 140 tys. egz. (...) Można szacować, że "GK" zarobiła ostatecznie kilkadziesiąt tysięcy złotych. Jest to więc dla prasy biznes (...) na pewno opłacalny. (...) W biznes książkowy weszły też m.in. "Głos Wielkopolski" i "Echo Dnia", a spośród wydawców magazynów - Axel Springer Polska, Edipresse Polska, AWR "Wprost". 1 lutego "Press" opublikował także artykuł …
Wyświetlono 25% materiału - 522 słów. Całość materiału zawiera 2090 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się