Wtorek, 23 listopada 2004
IOKiK kontra PPWK i Nowa Era
Licząc od przełomu 1989 roku można powiedzieć, że rynek książki działał sobie, a Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sobie. Dopiero latem tego roku prezes urzędu Cezary Banasiński wszczął postępowanie antymonopolowe przeciwko wydawnictwu Media Rodzina, które – jego zdaniem – zawarło nielegalne porozumienie z dystrybutorami książek w związku ze sprzedażą piątej części „Harry’ego Pottera”. Pisaliśmy o tym szeroko w Bibliotece Analiz. Sprawa ta wzmogła zainteresowanie UOKiK naszym skromnym podwórkiem. Jego przejawem jest kolejna decyzja o wszczęciu postępowania antymonopolowego. Tym razem przeciwko dwóm oficynom: PPWK i Nowej Erze, które to firmy – według UOKiK – swoimi działaniami zamierzały doprowadzić do „wyłączenia konkurencji” między sobą „na okres wielu lat”. *** 30 lipca 2003 roku za 11 mln zł PPWK sprzedało edukacyjną część swych zasobów kartograficznych. W wyniku zawartej transakcji Nowa Era nabyła prawa autorskie do wykorzystywanych w szkołach publikacji, znaki towarowe oraz odpowiednie „know-how”. Spółki uzgodniły, że przez dziesięć lat nie będą wobec siebie podejmować działalności konkurencyjnej – PPWK nie „wejdzie” na rynek edukacyjny, Nowa Era nie zacznie natomiast opracowywać oraz sprzedawać publikacji kartografii użytkowej. Za naruszenie tego postanowienia („prowadzenie działań marketingowych i promocyjnych” oraz „tworzenie systemów sprzedaży kierowanych do grup odbiorców zastrzeżonych dla drugiej strony”) firmy ustaliły wobec siebie karę umowną w wysokości 8 mln zł. Okazuje się jednak, że w naszym państwie chociaż jeden podmiot może od drugiego kupić określony produkt, a także niezbędne do jego wytwarzania wiedzę oraz narzędzia, nie może wpłynąć na to, by kontrahent nie produkował go nadal, co zawartą umowę czyni co najmniej bezsensowną. Patrząc na to z punktu widzenia …
Wyświetlono 25% materiału - 253 słów. Całość materiału zawiera 1014 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się