Piątek, 31 października 2008


Wydawnictwo Siedmioróg Sp. z o.o.


50-427 Wrocław, ul. Krakowska 90, tel.
(071) 3772400, 3772401, fax (071) 3772421, http://www.siedmiorog.com.pl, e-mail wysylka@siedmiorog.pl

 

Przychody wydawnictwa Siedmioróg w 2007 roku wzrosły o 3 proc., z 12,8 mln do 13,15 mln zł. Opublikowano 331 tytułów, w tym 77 pierwszych wydań. Łączny nakład wyniósł 837 tys. egz., sprzedano 1,25 mln egz. Kapitały własne na koniec roku wynosiły 5,33 mln zł, spółka zatrudnia 75 osób.


Regularnie osiągana nadwyżka sprzedaży nad produkcją to efekt prowadzenia przez firmę wyłącznej dystrybucji książek własnych oraz oficyn: Promocja, Jasieńczyk i Petit Fute, oraz – do końca 2007 roku – Larousse Polska.
Siedmioróg stworzył kosztowny, ale skuteczny system dystrybucji – 16 przedstawicieli wojewódzkich zaopatruje ostatecznych odbiorców – przedszkola, szkoły, księgarnie, hipermarkety, salony sieci Empik. Klasyczne hurtownie nie mają książek wydawnictwa. Ponadto Siedmioróg prowadzi biuro promocji w Warszawie.


Dotychczas nakładem oficyny ukazało się łącznie ponad 1 200 tytułów, a w bieżącej ofercie znajduje się około tysiąca. W ofercie znajdziemy publikacje ponad 800 autorów. Blisko 50 proc. dostępnych tytułów stanowią lektury szkolne i klasyka dla przedszkolaków. W tym segmencie Siedmioróg ma bardzo silną konkurencję ze strony dwóch krakowskich oficyn dysponujących własnymi liniami produkcyjnymi – Zielonej Sowy i Grega oraz warszawskiej Sary. Sprzedaż lektur stanowi znaczny odsetek przychodów wydawnictwa, ale i tak w ostatnich latach Siedmioróg musiał ustąpić pola konkurencji. Powód, dla którego nie udaje mi się wygrać z Gregiem i mogę powiedzieć, że przegrywam, jest taki, że Greg zaczął wydawać takie lektury, w których jest ściąga pozwalająca nie czytać książki, a jedynie streszczenie i ściągę. Moi współpracownicy, piszący dla mnie wstępy i opracowania szkolne, po prostu mi odmówili, mówiąc, że to jest poniżej ich godności – opowiada Tomasz Michałowski, właściciel wydawnictwa Siedmioróg
.


Prawie 25 proc. oferty Siedmioroga to książki dla dzieci – począwszy od 1999 roku firma produkuje i sprzedaje coraz więcej tzw. książek-zabawek, w których w Polsce specjalizują się m.in. wydawnictwa Wilga i Debit oraz Firma Księgarska Jacek Olesiejuk. Kolejne 250 tytułów to oferta dla młodzieży. Do najlepiej sprzedających się pozycji należy klasyka literatury dla dzieci: „Sto bajek” Brzechwy, „Akademia Pana Kleksa”, „Plastusiowy pamiętnik”, „Pinokio”. Właściciel wydawnictwa podejmował też w ostatnich latach próby stworzenia sieci dystrybucyjnej dla innych polskich wydawców, ale rozmowy zakończyły się fiaskiem. Niestety mam bardzo złe doświadczenia ze współpracy z polskimi wydawnictwami. Chciałem stworzyć jednolity system dystrybucji książek dla dzieci w Polsce, ale z różnych powodów to mi się nie udało. W pewnym sensie mogę to zrozumieć, bo obserwując to, co się dzieje na Zachodzie, łatwo zauważyć, że naprawdę duże, silne wydawnictwa to te, które mają własne sieci dystrybucji. Pozostałe, małe wydawnictwa muszą być podczepione pod te sieci, przez co nie liczą się na rynku, bo są uzależnione od dużych. W rezultacie jeżeli taki mały wydawca ma w ofercie coś dobrego, jest kupowany. Dlatego mogę zrozumieć, że polscy wydawcy nie palili się do współpracy ze mną z obawy, że za bardzo uzależnią się od własnego konkurenta. Nikt nie lubi być mniejszy od drugiego – tłumaczył Tomasz Michałowski
.


Siedmioróg ma cztery księgarnie firmowe – we Wrocławiu, Gdańsku, Szczecinie i Warszawie oraz księgarnię wysyłkową (wysyłka książek do ok. 15 tys. szkół podstawowych i 6 tys. odbiorców prywatnych). W 2002 roku nawiązano współpracę z francuskim wydawnictwem Libraire Larousse, co doprowadziło do powstania spółki Larousse Polska. Libraire Larousse wydaje encyklopedie, słowniki, albumy. Jednym z bardziej rozpoznawalnych tytułów jest słownik encyklopedyczny „Le Petit Larousse”. Do września 2007 roku Larousse Polska miał siedzibę i biura promocji w tych samych miejscach co Siedmioróg (obecnie firma przejęta została przez Hachette Livre Polska, spółkę należącą do tej samej międzynarodowej grupy medialnej Lagardere).


W 2005 roku Siedmioróg nawiązał współpracę z francuskim wydawnictwem Petit Fute, specjalizującym się w przewodnikach turystycznych, co przyczyniło się do powstania spółki Petit Fute Polska. Jako pierwszy pojawił się na rynku przewodnik po Pradze (kwiecień 2006), a w lipcu dołączyły „Berlin” i „Londyn”, w połowie 2007 roku w ofercie znajdowało się już 10 tytułów, m.in.: „Polska”, „Bułgaria”, „Słowacja”, „Grecja”, „Chorwacja” i „Rzym”.

 

Wydawnictwo Siedmioróg powstało w 1990 roku. Jego założycielem jest Tomasz Michałowski. Od początku specjalizowało się w literaturze dziecięcej, a za wysoki poziom merytoryczny i edytorski zdobyło wiele nagród. W ofercie zawsze było dużo rodzimych autorów wydawanych w seriach: „Polska Powieść Młodzieżowa” (ponad 50 tytułów), „Porachunki z Przygodą”, „Skrzydła Czasu”. Oficyna promuje nowe nazwiska (najbardziej znani autorzy to: Marta Fox, Krzysztof Petek czy Aleksander Minkowski, autor cyklu powieści o „Marcie Patton”) i przypomina pisarzy starszego pokolenia: Adama Bahdaja, Krystynę Siesicką, Ewę Nowacką, Marię Krüger. Od kilku lat Siedmioróg rozwija ofertę edukacyjną – wydaje książki pomocnicze do wychowania przedszkolnego i nauczania początkowego (wypisy z lektur, zeszyty ćwiczeń, licencyjna seria „Już Czytam”). Od 2003 roku siedziba wydawnictwa mieści się w budynku będącym własnością firmy przy ul. Krakowskiej we Wrocławiu.

 

Siedmioróg – najważniejsze dane

 

Podaj dalej