Piątek, 31 października 2008


Wydawnictwo Wilga Sp. z o.o.


00-389 Warszawa, ul. Smulikowskiego 1/3, tel.
(022) 8260882, fax (022) 8260643, http://www.wilga.com.pl, e-mail wilga@wilga.com.pl

 

Wydawnictwo Wilga szybko odzyskuje utraconą w poprzednich latach pozycję w segmencie książki dziecięcej. Przełomowy okazał się 2006 rok, kiedy w sierpniu, po ponad rocznych rozmowach, sfinalizowano transakcję z wydawnictwem Muza, w wyniku której giełdowa spółka przejęła 50 proc. udziałów w Wildze. W nowym, dwuosobowym zarządzie wydawnictwa znaleźli się Jan Wojniłko i Włodzimierz Czarzasty.


Przychody ze sprzedaży książek w 2007 roku wyniosły 13,99 mln zł (wzrost o 79 proc.). Ogółem przychody firmy wyniosły 14,15 mln zł. Wydano rekordową liczbę tytułów – 444, w tym nowości – 265. Prawie dwukrotnie wzrosły także nakłady, do poziomu 3,21 mln egz., oraz sprzedaż liczona w egzemplarzach – 2,84 mln egz. Dzięki inwestycji Muzy nie tylko zdołaliśmy w krótkim czasie spłacić poprzedniego udziałowca, ale też zyskaliśmy partnera, który jest zainteresowany dalszym rozwojem wydawnictwa. Teraz czeka nas przebudowa systemu dystrybucji i poszerzenie oferty, znacznie w ubiegłym roku okrojonej – mówił w połowie 2007 roku Jan Wojniłko.


Po kilku latach, kiedy wydawnictwo notowało ujemny wynik finansowy, 2007 rok zakończył się zyskiem netto 2,1 mln zł. Kapitały własne firmy wzrosły z 3,6 mln do 5,7 mln zł. Na koniec 2007 roku zatrudnionych było 29 pracowników, o 11 osób więcej niż rok wcześniej.


Wilga wypracowała silną markę wydawcy książek dobrych jakościowo i konkurencyjnych cenowo. Do 2007 roku specjalizowała się w dwóch segmentach: książce dziecięcej oraz słownikach językowych.
29 stycznia 2007 roku została podpisana umowa sprzedaży tej drugiej oferty wydawnictwu Langenscheidt Polska.


Oferta Wilgi przeznaczona dla najmłodszych dzieci to nowocześnie wydane książki w różnorodnych formach graficznych, książki-rozkładanki, książki z pozytywkami, z puzzlami (w tym atlasy dla starszych czytelników), książki z okienkami, pluszowymi okładkami itp. Wilga została uhonorowana nagrodą Superprodukt 2007, przyznawaną przez miesięcznik dla rodziców „Mam dziecko”. Wyróżnienie otrzymały książki „Wesoła zagroda” i „W gospodarstwie”.


Rok 2007 przebiegał również pod znakiem inwestycji w nowe produkty. Ofertę poszerzono o książki dla grupy 9-14 lat, wprowadzając m.in. serię popularnonaukową „Poznaj Świat
. Wiosną 2008 roku nakładem wydawnictwa ukazała się szeroko reklamowana powieść „Tunele”, pierwsza część cyklu
Rodericka Gordona i Briana Williamsa.


Dla starszych dzieci wydawnictwo oferuje książki tradycyjne, w twardych oprawach i na papierze wysokiej jakości. Wśród nich znajdują się zbiory wierszy rodzimych poetów, klasyczne baśnie polskie i obce, legendy i mity oraz opowieści do samodzielnego czytania.


Od 2005 roku na rynku obecny jest cykl książek o Żabce autorstwa Maxa Velthuijsa, laureata prestiżowej Nagrody im. Hansa Ch. Andersena (12 tytułów). Wydaniu pierwszej części „Żabka i obcy” towarzyszyła zakrojona na szeroką skalę promocja. Jej zwieńczeniem była organizowana wraz z Fundacją ABC XXI ogólnopolska akcja skierowana do ponad 900 przedszkoli – członków „Klubu Czytających Przedszkoli”.


Od początku działalności Wilga prowadzi sprzedaż praw do swoich książek za granicę.
Do końca 2007 roku ukazało się ponad 250 tytułów w 21 wersjach językowych. Tytuły na licencji Wilgi sprzedawane są m.in. w: USA, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Meksyku, Korei, Hiszpanii, Francji, Niemczech, Czechach, na Słowacji, w krajach bałkańskich takich jak: Słowenia, Chorwacja i Serbia oraz na Litwie, Łotwie i w Estonii, a także w Rosji.

 

Wilga powstała jesienią 1992 roku i przez pierwsze półtora roku zajmowała się przede wszystkim opracowywaniem kilku wersji językowych książek kanadyjskiego wydawnictwa Tormont Publications Inc. – jednej z największych na tamtejszym rynku wydawniczym firm zajmujących się edycją książek przeznaczonych do marketingu bezpośredniego. Tormont jest udziałowcem dużej sieci sprzedaży bezpośredniej działającej m.in. w USA i Kanadzie. W Wildze miał do końca 2005 roku 50 proc. udziałów. Po 25 proc. mieli Jan Wojniłko i spółka Atlantimpex.


Kanadyjski udziałowiec podjął, w 2005 roku, decyzję o wycofaniu się z Europy Wschodniej. W związku z tym w Wildze doszło do głębokiej restrukturyzacji. Żeby rozliczyć się z inwestorem, firma była zmuszona do sprzedaży części majątku, co było główną przyczyną znacznego spadku przychodów w 2005 roku. Wyprzedawaliśmy majątek, żeby spłacić Tormont, który, widząc, że proces ten postępuje w sposób zadowalający, zgodził się rozłożyć na raty uregulowanie całej reszty aż do 2009 roku – wyjaśniał Jan Wojniłko
. Duże zmiany nastąpiły w zakresie dystrybucji. Po latach funkcjonowania własnej sieci przedstawicieli handlowych Wilga zdecydowała się powierzyć organizację całego procesu logistycznego, począwszy od usługi magazynowania poprzez obsługę całości dostaw i zwrotów towarów do i od klientów, firmie Azymut.

 

Wilga – najważniejsze dane