Poniedziałek, 11 kwietnia 2022
Czytelnicy muszą się przygotować na wyższe ceny i zmiany terminów premier

Polskie wydawnictwa specjalizujące się w komiksach czeka bardzo trudny rok. Skumulowane problemy związane z pandemią, braki dostępności surowców i inflacja zjadająca wypłaty Polaków, odbijają się na cenach i dostępności komiksów. Drogi druk może przemodelować całą branżę i odbić się na mniejszych niezależnych wydawnictwach – wskazuje serwis Money.pl

“Ceny produkcji rosły od początku pandemii. Jadnak przez pierwsze półtora roku, czyli w roku 2020 i przez pierwszy kwartały 2021 roku, ten wzrost był w miarę sensowny i kompensowany wzrostem sprzedaży. W trakcie pandemii Polacy kupowali więcej komiksów niż przed. Nie wydawali wtedy pieniędzy na wyjścia do knajp czy na podróże, dlatego wrócili do książek, gier planszowych i oczywiście komiksów” – tłumaczy w rozmowie z Money.pl dyrektor Działu Komiksów i Gier Planszowych wydawnictwa Story House Egmont Tomasz Kołodziejczak.

“Najwyższą różnicę na wycenie (mówimy tu o tym samym tytule, w tym samym nakładzie, w tej samej drukarni), jaką otrzymaliśmy, to było 80 proc.! Przeciętnie jest to około 30 proc. rok do roku. Wszystko zależy od nakładu i formatu” – mówi właściciel wydawnictwa Hanami Radosław Bolałek. I dodaje: “ceny rosną non-stop z tygodnia na tydzień”.

Jak drożeją komiksy? Najłatwiej jest to pokazać na konkretnych przykładach wydawanych regularnie serii – są wydawane w tym samym standardzie i mają mniej więcej taką samą objętość. Dla przykładu “Epic Collection Amazing Spider-Man” (Świat Komiksu Story House Egmont) wydany w 2020 roku kosztowała 119,90 zł, a wydany w 2022 roku czwarty tom serii ma cenę okładkową 149,90 zł.

Obecna sytuacja może odbić się także na rynku komiksów skierowanych dla najmłodszego czytelnika – zwraca uwagę Tomasz Kołodziejczak.

“Nasze wydawnictwo rozwija bardzo mocno segment komiksu dziecięcego. Komiksu, który z założenia powinien być szeroko dostępny, czyli też tańszy. Rosną ceny ilustrowanych książek dla dzieci, które są benchmarkiem dla naszych produktów. Zatem podwyżki cen mogą negatywnie wpłynąć na rozwój segmentu komiksu dziecięcego, który jest dla nas bardzo ważny i traktujemy go jako przyszłościowy. Oczywiście rodzice na dzieciach nie oszczędzają, ale jako wydawca wolałbym, żeby ceny nie rosły” — mówi szef Działu Gier i Komiksów wydawnictwa Egmont Story House.

Egmont będzie podnosić ceny, a czytelnicy “muszą przygotować się na częstsze zmiany terminów premier już zapowiedzianych. Ale o ile ceny wzrosną i jak często będziemy przesuwać nasze plany wydawnicze, to tego nie jesteśmy w stanie powiedzieć” – mówi money.pl Kołodziejczak.

“Obecnie nie ma perspektywy zmiany na lepsze. Podwyżki cen ropy i gazu przekładają się również na kolejne wzrosty cen. Producenci papieru już zapowiedzieli kolejne podwyżki na kwiecień i maj” — mówi Radosław Bolałek.

 

Podaj dalej
Autor: ET, fot. Pixabay
Źródło: Money.pl