Piątek, 1 grudnia 2006
Opis z publikacji Łukasza Gołębiewskiego pt. "Rynek książki w Polsce. Edycja 2006"
Empik Sp. z o.o. 00-025 Warszawa, ul. Krucza 50, tel./fax (022) 5513333, 5513000, http://www.empik.com, e-mail obsluga.klienta@empik.com Empik to największa, najmocniejsza finansowo sieć detaliczna sprzedająca książki, prasę, kasety oraz płyty DVD i CD, programy komputerowe oraz wiele innych produktów związanych z kształceniem się i rozrywką. Przychody całej sieci w 2005 roku wyniosły 494,8 mln zł (razem ze szkołami językowymi) notując wzrost o 11 proc. Na sprzedaż książek przypadło 42 proc. tej sumy czyli 207,8 mln zł (166,2 w roku poprzednim; wzrost o 25 proc.). Ogółem firma zatrudnia 2 000 osób, na dział książek przypada ok. 600 etatów. Zysk spółki Empik wyniósł w 2005 roku ok. 13 mln zł, kapitały własne osiągnęły poziom ok. 130 mln zł. Do Empiku należy 78 salonów w największych polskich miastach. Sieć dysponuje lokalami o powierzchni od 300 do ponad 3 500 mkw. (megastory). Ogólna powierzchnia salonów Empik, na koniec 2005 roku, wynosiła 40,5 tys. mkw., a ich stała oferta książkowa liczy 10-40 tys. tytułów na półkach – w zależności od wielkości salonu. W 2005 roku Empik otworzył 22 nowe sklepy, które od momentu uruchomienia uzyskały ponad 37,1 mln zł przychodów ze sprzedaży (stan na sierpień 2006). W zależności od lokalizacji nowe salony otwierane są w jednym z trzech formatów: 500, 800 i 1 500 mkw. W 2005 roku otwarto m.in. salony w galeriach handlowych: Kazimierz w Krakowie, Arkadia i Promenada w Warszawie, King Cross w Poznaniu i Trzy Stawy w Katowicach. Do końca 2006 roku uruchomionych zostanie kolejnych 12 salonów (o łącznej powierzchni handlowej ponad 6 000 mkw.) – w tym kilka w mniejszych miastach, w których do tej pory nie funkcjonowały Empiki. Sklepy m.in. w: Suwałkach, Starogardzie Gdańskim, Jeleniej Górze będą umiejscowione w samodzielnych lokalizacjach w centrach miast. W sierpniu 2006 roku Empik kupił za 6,38 mln USD 65 proc. udziałów w ukraińskiej spółce Bukva, która prowadzi 27 księgarń. Tym samym zaczęto realizować zapowiadaną od dawna zagraniczną ekspansję sieci. Empik przyciąga klientów głównie szeroką ofertą, ceny są tu na poziomie innych wielkomiejskich księgarń. W największych megastorach w działach z książkami klienci mogą znaleźć pełny wybór tytułów – od beletrystyki przez literaturę fachową, słowniki, po książkę dziecięcą i komiksy, a także mapy i przewodniki turystyczne. Są tu zarówno bestsellery, jak i publikacje niszowe. W salonach Empik sprzedawane są również wydawnictwa fonograficzne (72 tys. tytułów płyt CD), prasa (3,5 tys. tytułów), wydawnictwa multimedialne (5 tys. tytułów), filmy na nośnikach DVD i VHS (ok. 6,5 tys. tytułów) oraz artykuły papiernicze (ponad 3 tys. produktów).Empik wydaje swój bezpłatny kolorowy magazyn dla klientów sieci. Wspólnie z wydawcami firma organizuje liczne promocje – zarówno podpisywania książek, jak i przeceny czy specjalne ekspozycje. Klientów przyciągają również spotkania ze znanymi artystami, turnieje gier karcianych i RPG oraz inne przedsięwzięcia promocyjne. Dla większości wydawców jest to dziś najważniejszy kanał dystrybucji, w którym realizują nawet ponad 20 proc. obrotów. Zapewne w najbliższych latach udział Empiku w obrotach wydawców będzie wzrastał – zarówno poprzez rozszerzanie sieci o nowe punkty, jak i wzrost wydajności punktów już działających. Firma kupuje wyłącznie na faktury z prawem zwrotu, rezygnując z konsygnacji. Najczęściej mamy pełne prawo zwrotu. Ale wiemy ile jesteśmy w stanie sprzedać, więc realnie zwroty nie przekraczają 15 proc. Zwykle jest to ok. 10 proc. tego co zamówimy. Nie opłaca nam się brać do sprzedaży egzemplarzy, które będą stały miesiącami na półkach. Każdy salon Empiku dostaje tyle egzemplarzy, ile jest w stanie sprzedać. Zrezygnowaliśmy z centralnego magazynu, wdrażamy system kontroli zapasów – mówił w 2004 roku Janusz Arsłanowow, ówczesny szef działu książki. Na przestrzeni 2002 i 2003 roku w centrali sieci Empik miały miejsce głębokie zmiany kadrowe (odszedł m.in. dotychczasowy prezes – Andrzej Mrugała, wiceprezes ds. handlowych – Piotr Prüffer, członek zarządu odpowiedzialny za finanse), coraz liczniejsi są w kierownictwie obcokrajowcy i byli pracownicy dużych zachodnich firm sieciowych działających już w Polsce, co niewątpliwie będzie skutkowało dalszym zbliżeniem stylu jej działania do standardów zachodnich sieci handlowych. Nastąpiła również reorganizacja działu książki. Wieloletniego dyrektora tego działu – Grzegorza Pławskiego – zastąpił Janusz …
Wyświetlono 25% materiału - 652 słów. Całość materiału zawiera 2609 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się