szukanie
zaawansowane
 
Piątek, 1 grudnia 2006

Empik Sp. z o.o.

Opis z publikacji Łukasza Gołębiewskiego pt. "Rynek książki w Polsce. Edycja 2006"
Empik Sp. z o.o.
00-025 Warszawa, ul. Krucza 50,
tel./fax (022) 5513333, 5513000,
http://www.empik.com, e-mail obsluga.klienta@empik.com

Empik to największa, najmocniejsza finansowo sieć detaliczna sprzedająca książki, prasę, kasety oraz płyty DVD i CD, programy komputerowe oraz wiele innych produktów związanych z kształceniem się i rozrywką. Przychody całej sieci w 2005 roku wyniosły 494,8 mln zł (razem ze szkołami językowymi) notując wzrost o 11 proc. Na sprzedaż książek przypadło 42 proc. tej sumy czyli 207,8 mln zł (166,2 w roku poprzednim; wzrost o 25 proc.). Ogółem firma zatrudnia 2 000 osób, na dział książek przypada ok. 600 etatów. Zysk spółki Empik wyniósł w 2005 roku ok. 13 mln zł, kapitały własne osiągnęły poziom ok. 130 mln zł.
Do Empiku należy 78 salonów w największych polskich miastach. Sieć dysponuje lokalami o powierzchni od 300 do ponad 3 500 mkw. (megastory). Ogólna powierzchnia salonów Empik, na koniec 2005 roku, wynosiła 40,5 tys. mkw., a ich stała oferta książkowa liczy 10-40 tys. tytułów na półkach – w zależności od wielkości salonu. W 2005 roku Empik otworzył 22 nowe sklepy, które od momentu uruchomienia uzyskały ponad 37,1 mln zł przychodów ze sprzedaży (stan na sierpień 2006). W zależności od lokalizacji nowe salony otwierane są w jednym z trzech formatów: 500, 800 i 1 500 mkw. W 2005 roku otwarto m.in. salony w galeriach handlowych: Kazimierz w Krakowie, Arkadia i Promenada w Warszawie, King Cross w Poznaniu i Trzy Stawy w Katowicach.
Do końca 2006 roku uruchomionych zostanie kolejnych 12 salonów (o łącznej powierzchni handlowej ponad 6 000 mkw.) – w tym kilka w mniejszych miastach, w których do tej pory nie funkcjonowały Empiki. Sklepy m.in. w: Suwałkach, Starogardzie Gdańskim, Jeleniej Górze będą umiejscowione w samodzielnych lokalizacjach w centrach miast.
W sierpniu 2006 roku Empik kupił za 6,38 mln USD 65 proc. udziałów w ukraińskiej spółce Bukva, która prowadzi 27 księgarń. Tym samym zaczęto realizować zapowiadaną od dawna zagraniczną ekspansję sieci.
Empik przyciąga klientów głównie szeroką ofertą, ceny są tu na poziomie innych wielkomiejskich księgarń. W największych megastorach w działach z książkami klienci mogą znaleźć pełny wybór tytułów – od beletrystyki przez literaturę fachową, słowniki, po książkę dziecięcą i komiksy, a także mapy i przewodniki turystyczne. Są tu zarówno bestsellery, jak i publikacje niszowe. W salonach Empik sprzedawane są również wydawnictwa fonograficzne (72 tys. tytułów płyt CD), prasa (3,5 tys. tytułów), wydawnictwa multimedialne (5 tys. tytułów), filmy na nośnikach DVD i VHS (ok. 6,5 tys. tytułów) oraz artykuły papiernicze (ponad 3 tys. produktów).
Empik wydaje swój bezpłatny kolorowy magazyn dla klientów sieci. Wspólnie z wydawcami firma organizuje liczne promocje – zarówno podpisywania książek, jak i przeceny czy specjalne ekspozycje. Klientów przyciągają również spotkania ze znanymi artystami, turnieje gier karcianych i RPG oraz inne przedsięwzięcia promocyjne. Dla większości wydawców jest to dziś najważniejszy kanał dystrybucji, w którym realizują nawet ponad 20 proc. obrotów. Zapewne w najbliższych latach udział Empiku w obrotach wydawców będzie wzrastał – zarówno poprzez rozszerzanie sieci o nowe punkty, jak i wzrost wydajności punktów już działających. Firma kupuje wyłącznie na faktury z prawem zwrotu, rezygnując z konsygnacji. Najczęściej mamy pełne prawo zwrotu. Ale wiemy ile jesteśmy w stanie sprzedać, więc realnie zwroty nie przekraczają 15 proc. Zwykle jest to ok. 10 proc. tego co zamówimy. Nie opłaca nam się brać do sprzedaży egzemplarzy, które będą stały miesiącami na półkach. Każdy salon Empiku dostaje tyle egzemplarzy, ile jest w stanie sprzedać. Zrezygnowaliśmy z centralnego magazynu, wdrażamy system kontroli zapasów – mówił w 2004 roku Janusz Arsłanowow, ówczesny szef działu książki.
Na przestrzeni 2002 i 2003 roku w centrali sieci Empik miały miejsce głębokie zmiany kadrowe (odszedł m.in. dotychczasowy prezes – Andrzej Mrugała, wiceprezes ds. handlowych – Piotr Prüffer, członek zarządu odpowiedzialny za finanse), coraz liczniejsi są w kierownictwie obcokrajowcy i byli pracownicy dużych zachodnich firm sieciowych działających już w Polsce, co niewątpliwie będzie skutkowało dalszym zbliżeniem stylu jej działania do standardów zachodnich sieci handlowych. Nastąpiła również reorganizacja działu książki. Wieloletniego dyrektora tego działu – Grzegorza Pławskiego – zastąpił Janusz Arsłanowow, wcześniej dyrektor megastoru we Wrocławiu. W 2004 roku członkiem zarządu został Andrzej Uryga, wcześniej m.in. wiceprezes hurtowni Azymut, potem wiceprezes we Wkrze. Pod koniec 2004 roku Janusz Arsłanowow odszedł na stanowisko prezesa Wydawnictwa Dolnośląskiego, a dział książki przejął Krzysztof Gutowski, wcześniej kierownik największego megastoru w Warszawie przy ul. Marszałkowskiej.
W 2004 roku zarząd Empiku zaproponował wydawcom nowe warunki współpracy, przewidujące m.in. kary za spóźnienie dostaw, konieczność pakowania książek wg standardów narzuconych przez sieć, wprowadzenie zabezpieczeń antykradzieżowych. Początkowo większość wydawców i dystrybutorów odmówiła podpisania umów. Jednak po kilkunastu miesiącach negocjacji wielu zgodziło się na nowe warunki współpracy.
Silna pozycja daje Empikowi możliwość negocjowania wyższych rabatów i długich terminów płatności, które w poprzednich latach często były opóźniane. Od 2004 roku ujednolicono terminy rozliczeń – do 120 dni. Rotacja zapasów w Empiku była bardzo zła. I Empik zobowiązywał się do terminów płatności, z których nie był w stanie się wywiązać. Nie można było godzić się na terminy płatności 75 czy 90 dni w sytuacji, gdy towar średnio leżał na półkach 150 dni. W firmie nie było kapitału na finansowanie zapasów, jeśli były pieniądze, to głównie na otwieranie nowych punktów sprzedaży. Oczywiście sklepy są w stanie pomieścić do 180 dni zapasu przy pełnej ofercie – ok. 40 tys. tytułów, ale nie możemy sobie na to pozwolić by towar tak długo leżał na półkach – mówił Andrzej Uryga, do końca 2005 roku członek zarządu.
Od początku 2006 roku w Empiku zaszły kolejne zmiany organizacyjne, a także personalne. Rozpoczęto renegocjacje umów handlowych z firmami dostarczającymi książki do salonów. Firma postawiła przed sobą dwa cele. Po pierwsze dostosowanie warunków handlowych do wymogów dużej sieci handlowej, a po drugie dalsze ograniczanie liczby kontrahentów. Ewolucja strategii handlowej wynika ze zmian personalnych. Na stanowisku dyrektora handlowego i członka zarządu Andrzeja Urygę zastąpiła Beata Gesché-Zbrożek, która wcześniej odpowiadała za produkty typu FMCG (chemia, żywność itp.) w sieci supermarketów Auchan. Nowym dyrektorem działu książki został Paweł Pakuła. W wyniku wprowadzonych zmian na strategicznego partnera Empiku wyrasta PolPerfect, w której firma ma większościowe udziały. Od maja odpowiedzialnym za sprawy handlowe członkiem zarządu tej spółki jest Krzysztof Dadał, do niedawna dyrektor handlowy we Wkrze (w przeszłości odpowiedzialny za dział prasy w Empiku). Docelowo firma stać się ma platformą logistyczną, która obsługuje współpracujących wydawców. Jej zadaniem będzie przygotowanie książek do sprzedaży według standardów Empiku (zabezpieczenie, oklejenie, zafoliowanie), ich dostarczanie, zbieranie zamówień, uzupełnianie zapasów w sklepach poprzez tzw. aplikację braki, która uzupełnia towar bez ingerencji pracownika sklepu. Kiedy towar sprzeda się poniżej ustalonego poziomu, program domawia go według algorytmu badającego dynamikę jego sprzedaży w danym okresie. Chyba że księgarz sam zweryfikuje składaną mu propozycję. Takie zamówienie trafia do PolPerfektu – opowiada Paweł Pakuła . Jak twierdzi, jedną z jego zalet jest bardzo silne powiązanie elektroniczne z siecią Empik. W tej chwili PolPerfect jest naszym drugim (po Olesiejuku) dostawcą. Myślę, że taki układ – przy zwiększającym się udziale PolPerfektu – zostanie zachowany także w tym roku – uzupełnia . W roku 2005 PolPerfect osiągnął przychody w wysokości 43,16 mln zł, z czego na sprzedaż książek przypadło 7,13 mln zł, obsługując 78 oficyn.

W przyszłości, również w wyniku zmian umów handlowych z początku 2006 roku, struktura dystrybutorów dostarczających książki do Empiku powinna wyglądać następująco: PolPerfect, FK Olesiejuk, Platon, należąca do Grzegorza Pławskiego (byłego szefa działu książki w Empiku) firma Dictum oraz Grupa A5. Z listy dotychczasowych dostawców wypadły m.in. Filaret czy Werset. Coraz mniejsze, a właściwie szczątkowe, obroty notuje firma we współpracy z Azymutem. W maju 2006 doszło do bezpośredniej współpracy z między Empikiem a Wydawnictwem Naukowym PWN (właścicielem Azymutu). Wydawnictwo uznało, że w obliczu nowej polityki Empiku w stosunku do dostawców lepiej będzie sprzedawać tam książki bezpośrednio – wyjaśnia Teresa Włochyńska, prezes zarządu OSDW Azymut . Warunki handlowe są zbliżone w ramach grup dostawców. Dla dystrybutorów wahają się one w przedziale 40-42 proc., zaś dla wydawców 45-47 proc. Zarząd firmy stoi na stanowisku, iż należy rozwijać dział książki, nawet kosztem innych działów, np. notującej spadkową tendencję muzyki. W związku z tym Empik stawia na szeroką ofertę tytułów, jednocześnie zróżnicowaną z uwagi na lokalizację i powierzchnię danego salonu. Drugim elementem ma być jej selektywny charakter. Największy udział mają u nas literatura piękna, kartografia, historia, nauki humanistyczne, literatura dziecięca i młodzieżowa. Chcemy, by właśnie one były najbardziej rozwijane w małych placówkach. Oczywiście, kosztem kategorii, które sprzedają się słabiej, jak informatyka, medycyna czy nauki ścisłe. W ramach poszczególnych indeksów także będziemy dokonywać korekt w zależności od lokalnych uwarunkowań. Jeżeli klient nie znajdzie poszukiwanej przez siebie książki w danym sklepie, za pomocą punktu Info będzie mógł ją sprowadzić z innego – tłumaczy Paweł Pakuła . Kolejny dowód na wzmacnianie segmentu książki stanowi decyzja o wydawaniu oddzielnego katalogu promocyjnego. Od maja 2006 roku Empik oferuje swoim klientom dostęp do oferty już 2 mln produktów, również zagranicznych. Przykładam dużą wagę do witryny Empik.com, postrzegam go jako platformę komunikacji z klientami. Mam nadzieję, że stanie się ona źródłem dodatkowego obrotu. Oczywiście, będziemy walczyć z liderem rynku, jakim jest Merlin. Liczę, że nasze pojawienie się na polu e-commerce tylko poszerzy ten rynek. Internauci, którzy zamawiają tytuły via Empik.com już dziś mogą odebrać produkty bezpośrednio w wybranym sklepie lub w domu – mówi Beata Gesché-Zbrożek, dyrektor handlowa sieci.

Empik jest spółką, w której udziałowcem jest holendersko-belgijska grupa kapitałowa Eastbridge. Geneza Empiku sięga działających w Polsce od 1948 roku Klubów Międzynarodowej Prasy i Książki (KMPiK). W 1991 roku w strukturze KMPiK było ok. 100 punktów sprzedaży, z czego 36 przejął Empik. Empik jako pierwszy w Polsce zaczął budować megastory – nowoczesne, ogromne księgarnie o powierzchni ponad 3 500 mkw., z ponad 30 tysiącami tytułów w ofercie (m.in. Kraków, Warszawa, Wrocław).
Spółka jest partnerem firmy Kodak (Empik Kodak Express), prowadzi 38 szkół języków obcych. Natomiast do grupy Eastbridge należą w Polsce także Domy Towarowe Centrum (początkowo 32 obiekty w całym kraju, z których kilka jednak zlikwidowano).
W 2000 roku wspólnie z wydawnictwem Muza Empik zainwestował w spółkę Polska Dystrybucja Książek, która miała plany konsolidacji hurtu księgarskiego. Kupiono udziały w hurtowniach: Wkra, Polmap i Fis. Przedsięwzięcie zakończyło się jednak fiaskiem, hurtownie przynosiły straty i w lutym 2003 roku zostały przejęte przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. W 2004 roku Empik odsprzedał swoje udziały w PDK Muzie za symboliczną złotówkę.
Do bardziej udanych transakcji należy natomiast zaliczyć odsprzedanie w szczycie boomu internetowego w 2001 roku domeny Empik.com (internetowa księgarnia) firmie Elektrim za ok. 40 mln USD. Od 2005 roku domena ta ponownie jest własnością Empiku i obecnie drugą (za Merlinem) pod względem skali sprzedaży księgarnią internetową w Polsce.
W 2003 roku Empik odsprzedał swoje udziały w spółce Sephora, która zajmuje się dystrybucja artykułów perfumeryjnych. Miało to wpływ na bardzo wysoki zysk – ponad 30 mln zł netto. W marcu 2004 roku Empik wraz z innymi spółkami grupy Eastbridge został wniesiony aportem do giełdowego NFI Hetman, nad którym grupa Eastbridge przejęła kontrolę (91,43 proc. udziałów). Giełdowy holding zmienił wkrótce nazwę na NFI Empik, Media & Fashion i zapowiedział dalszy rozwój zarówno poprzez otwieranie nowych sklepów istniejących sieci, wprowadzanie nowych marek jak i akwizycje.
W połowie 2004 roku Eastbridge odkupił 49 proc. udziałów w spółce HDS-Wydawcy Prasy, która uczestniczy w przetargu na prywatyzację Ruchu. Gdyby udało się przejąć Ruch, wówczas Eastbridge dysponowałby siecią 37 tys. punktów sprzedaży i wraz z Empikiem byłby liderem na rynku dystrybucji książek i prasy. W 2004 roku przejęto także 22,7 proc. udziałów w firmie Premium Club, prowadzącej największy polski wielopartnerski program lojalnościowy.
W 2004 i 2005 prowadzono rozmowy z udziałowcami firmy Matras, Empik złożył ofertę zakupu, ostatecznie jednak do transakcji nie doszło. Właściciele Matrasa bardziej skłaniają się ku wprowadzeniu swojej spółki na giełdę, choć nie można wykluczyć kontynuacji rozmów z Empikiem. Przychody Grupy Empik Media & Fashion za 2005 rok wyniosły 1,169 mld zł, a zysk netto – 60,8 mln zł, kapitały własne przekraczały 255 mln zł. Sieć sprzedaży detalicznej Grupy EMF obejmuje ponad 270 sklepów i punktów usługowych, w tym: 78 sklepów Empik, 54 sklepów franczyzowych (Zara, Esprit, Hugo Boss, Mango, Wallis, River Island, Mexx, Aldo), 35 sklepów Smyk, 13 sklepów Galeria Centrum (w tym Kosmeteria), 35 salonów fotograficznych Empik-Foto w Polsce, 58 szkół języków obcych (SJO Empik i Speak Up). Łączna powierzchnia handlowa siec detalicznych Grupy EM&F wynosi blisko 129 tys. mkw.

Empik – najważniejsze dane

Lata

1999

2000

Wyświetlono 25% materiału. Całość materiału zawiera 61788 znaków.
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1.
Abonenci Biblioteki Analiz Sp. z o.o.
Jeżeli jesteś już abonentem Rynku Książki zaloguj się
2.
Dostęp czasowy. Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Czas dostępu Opłata za dostęp Opis
15 minut 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880.
Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.

Wykupiony kod zapewnia dostęp do materiałów z tego komputera (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki).
Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
Kod dostępu: zatwierdź
3.
Dostęp terminowy. Płatność kartą płatniczą lub przelewem

Za dostęp czasowy i terminowy do archiwum naszych tekstów mogą Państwo zapłacić za pomocą karty płatniczej lub przelewu bankowego.
Najpierw zostaną Państwo poproszeni o zarejestrowanie się w naszym serwisie, a następnie:

  1. Płatność kartą płatniczą: po udanej autoryzacji transakcji od razu otrzymają Państwo dostęp na interesujący Państwa czas.
    Po opuszczeniu naszego serwisu ponowny dostęp do materiałów uzyskają Państwo po zalogowaniu się aż do czasu upłynięcia czasu, na jaki wykupili Państwo dostęp.
  2. Przelew bankowy: po otrzymaniu złożonego przez Państwa w serwisie zamówienia i uznaniu środków na rachunku bankowym Biblioteki Analiz skontaktuje się z Państwem nasz pracownik celem ustalenia momentu, od jakiego życzą sobie Państwo uzyskać dostęp do archiwum naszych tekstów. Numer rachunku bankowego podany jest w potwierdzeniu zamówienia wysyłanego na podany przez Państwa adres e-mail.

Wybierz interesujący Cię okres dostępu

REKLAMA
 
Sondaż
Co Państwa zdaniem najbardziej negatywnie wpłynęło na stan rynku wydawniczego w ostatnich dwóch latach?
Nasze nowości wydawnicze
Kompendium wiedzy o rynku wydawniczo-księgarskim:
  • analiza zmian, prognozy rozwoju poszczególnych segmentów rynku wydawniczego

  • prezentacje największych firm wydawniczych, hurtowni i ...


Siedemnasta edycja sztandarowej publikacji Biblioteki Analiz. W pięciu tomach omówione zostały zmiany, jakie zaszły na rynku książki w Polsce.

Tom I Wydawnictwa

Istotną część publikacji ...
1 2 3 4 5 6 7
RSS
 
Subskrybuj nasz newsletter
Jeśli chcesz być informowany o aktualnościach, podaj swój adres e-mail.
 
Popularne artykuły
Najczęściej czytane
Chmura tagów
Trwa indexowanie materiałów
lista będzie dostępna za moment.
1 Władca liczb
Marek Krajewski
Bohaterem „Władcy liczb” Marka Krajewskiego jest „zrepatriowany” ze Lwowa do Wrocławia komisarz Edward Popielski. Eberhard Mock powrócić ma w prozie tego popularnego i ...
2 Jedwabnik
Robert Galbraith (J.K. ...
„Jedwabnik” to powieść twórczyni Harry’ego Pottera J.K. Rowling, która podpisuje się tu jednak – podobnie jak wcześniej w „Wołaniu kukułki” – jako Robert Galbraith. ...
3 Wschód
Andrzej Stasiuk
Andrzej Stasiuk we „Wschodzie” pomieszcza relację z Irkucka, z nabrzeży Angary: „Nad samą wodą rosło zielsko, a w zastoinach zbierała się tłusta woda. Dziewczyny przechadzały ...
zobacz wszystkie
 
  Strony partnerskie:
  Crass Zbuntowane Życie Penny Rimbaud
Melanże z żyletką
Najlepsze przewodniki
Niszczarki
No Future Book Śmierć Książki
Notes Wydawniczy
Witold Horwath
Wydawnictwo Jirafa Roja
Wydawnictwo Primavera
Xenna Moja Miłość
© Copyright 2005 Biblioteka Analiz | System optymalizowany do 1024x768+, windows-1250.

Wykonanie i opieka - ENCODE Pełne rozwiązania internetowe. www.encode.pl