Sobota, 30 kwietnia 2016
Internet a czytelnictwo
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru433
Podczas ubiegłotygodniowej konferencji w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie zaprezentowano wyniki wspólnego projektu badawczego przeprowadzonego w ostatnich tygodniach przez Polską Izbę Książki i serwis społecznościowy Lubimyczytać.pl (LC). Pretekstem do spotkania pod hasłem "W sieci o książkach. Miejsca spotkań czytelników - czy aktywne korzystanie z portali czytelniczych ma wpływ na rozwój czytelnictwa?" był oczywiście Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich, stąd w programie spotkania nie zabrakło prezentacji aktywności, jakie w tym okresie stały się udziałem środowiska księgarzy niezależnych oraz bibliotek publicznych zlokalizowanych i funkcjonujących w różnych rejonach kraju. O inicjatywach podejmowanych przez tych ostatnich, zresztą na przestrzeni całego roku, opowiadała Joanna Pasztelaniec-Jarzyńska ze Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, która podkreślała rolę, jaką na rzecz promocji książek i czytania odgrywają polskie biblioteki, nie tylko poprzez ich statutową działalność na rzecz upowszechniania i udostępniania książek, ale także przez dodatkowe inicjatywy, wychodzące de facto na przeciw potrzebom i oczekiwaniom użytkowników-czytelników. Przypomniała m.in., że tylko w 2014 roku biblioteki publiczne zorganizowały ponad 193 tys. wydarzeń dedykowanych lokalnym społecznościom. Podkreśliła również rolę, jaką od kilku lat odgrywają Dyskusyjne Kluby Książki, finansowane przez Instytut Książki. Obecnie na terenie całego kraju działa ponad 1300 tego typu inicjatyw o różnej charakterystyce. Natomiast Henryk Tokarz, prezes Izby Księgarstwa Polskiego opowiedział o aktywności środowiska księgarzy niezależnych z różnych rejonów kraju. Wróćmy jednak do zasadniczego tematu spotkania, czyli m.in. próby odpowiedzi na pytanie o słuszność tezy, według której internet inspiruje do czytania. - Wspólnie z Polską Izbą Książki postanowiliśmy poznać zachowania czytelników w sieci - gdzie szukają informacji o książkach, czy o książkach dyskutują, czy piszą recenzje książek, czy prowadzą blogi lub vlogi, korzystają z portali społecznościowych czy informacyjnych. Zadaliśmy sporo pytań i uzyskaliśmy bardzo dużo odpowiedzi. Teraz czas na analizę, która powinna doprowadzić do odpowiedzi na pytanie - jak promować czytelnictwo w XXI wieku - deklaruje Izabela Sadowska, założycielka i szefowa serwisu Lubimyczytać.pl. Jak twierdzi dr Paweł Kuczyński, odpowiedzialny od strony socjologicznej zarówno za badanie internautów LC, jak i ogólnopolskie badanie czytelnictwa PIK, przeprowadzone w 2015 roku: - Liczba zebranych ankiet (24 tys. osób - red.) potwierdziła podświadomą opinię, że w przypadku środowiska użytkowników LC mamy do czynienia z realnym online community, a nie tylko zbiorem internautów, który da się sprowadzić do funkcji listy mailingowej. Moim zdaniem projekt, który zrealizowaliśmy, to badanie etnograficzne, ponieważ dotyczy grupy, która sama się wyselekcjonowała, i którą, co niezmiernie ciekawe i charakterystyczne, rządzą kobiety - co z kolei mówi nam o pewnym wyraźnym trendzie. "Czytelnicy w sieci"  Jako pierwsza Izabela Sadowska zaprezentowała wyniki analiz dostępnych statystyk dotyczących aktywności i popularności internetowych podmiotów zajmujących się tematyką książkową. Jakie źródła decyzji zakupowych podają polscy użytkownicy internetu? Wg danych IQS, na podstawie badania na panelu Opinie.pl największy wpływ mają wcześniejsze doświadczenia z marką (90 proc. wskazań), następnie rekomendacje - opinie znajomych i rodziny (72 proc.), marka produktu (57 proc.), informacje z sieci (46 proc.), popularność marki (42 proc.), info ze strony www.marki. pl (28 proc.), rekomendacje sprzedawców (24 proc.) oraz reklama (16 proc.). Według serwisu Alexa Rank za kwiecień b.r. najwyżej pozycjonowanym serwisem książkowym wśród wszystkich polskich stron internetowych był serwis Lubimyczytać.pl (LC), który sklasyfikowano na 195 pozycji. Następna pozycja w tym mini rankingu przypadła serwisowi Biblionetka (pozycja 2430). Na kolejnych miejscach znalazły się: Booklips.pl (4990), Granice. pl (5112), Xiegarnia.pl (36511). Natomiast według wyników ankiety czytelników "W sieci o książkach" przeprowadzonej w okresie marzec-kwiecień LC przewodzi także miejscom w polskim internecie, w których szukamy informacji o książkach (85,72 proc. wskazań). Na kolejnych pozycjach znalazły się: księgarnie internetowe (74,91 proc.), Facebook (47,44 proc.), witryny wydawnictw (41,24 proc.), blogi/vlogi książkowe (39,46 proc.), portale informacyjne (35,09 proc.), strony autorów (20,23 proc.), YouTube (12,26 proc.), oraz wymienione w jednej grupie internetowe narzędzia takie jak: Twitter, Instagram, Snapchat, Pinterest, Google+, na które łącznie przypadło 8,21 proc. wskazań. Pozostałe wymienione przez respondentów media elektroniczne zyskały 3,6 proc. wszystkich oddanych głosów - w tej grupie znalazły się: Goodreads.com, Biblionetka.pl, Bookslips.pl, Dwutygodnik.com, Kawerna. pl, Swiatczytnikow.pl. - Nie wiem jak dla państwa, ale dla mnie część informacji pani Izy brzmi zdumiewająco. Do tej pory nie miałem pojęcia o połowie miejsc, które zaprezentowała, a w których w internecie pisze się, czy w zasadzie dyskutuje o książkach - skomentował to wystąpienie prezes PIK Włodzimierz Albin. "Książka jest kobietą"  Następnie prezentację pod takim hasłem przeprowadził dr Paweł Kuczyński, który omówił badanie użytkowników serwisu LC na tle ogólnopolskiego badania czytelnictwa przeprowadzonego w 2015 roku przez Polską Izbę Książki. Internetowe badanie opinii (CAWI) przeprowadzono w dniach 21 marca - 4 kwietnia wśród 23.976 użytkowników serwisu Lubimyczytać.pl. Poniższa analiza uwzględnia jednak również wyniki ogólnopolskich badań czytelnictwa PIK, które na łamach Biblioteki Analiz omawialiśmy kilka …
Wyświetlono 25% materiału - 747 słów. Całość materiału zawiera 2988 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się