Na zlecenie Frankfurckich Targów Książki powstała kolejna opracowanie autorstwa znanego analityka globalnego rynku książki Rüdigera Wischenbarta, której zadaniem jest skatalogowanie głównych trendów na światowych rynkach wydawniczych. Opracowanie dotyczy rynku w Ameryce Północnej, Europie, Azji, a także obszaru Ameryki Łacińskiej. Stąd poniżej prezentujemy m.in. biznesowe dokonania rynków wschodzących oraz przegląd światowych trendów dotyczących konsolidacji na przykładach wybranych krajów. Już tytuł niniejszego opracowania - "The Business of Books 2016: Between the first and the second phase of transformation" - dokładnie oddaje podstawowe tezy autora. Obecnie książkowy biznes rozwija się jednocześnie w wielu kierunkach. Na wielu zachodnich rynkach notuje się spadki przychodów, na które nakłada się dość powszechne zjawisko dynamicznego zwiększania wpływu i udziału największych bestsellerów w ogólnych przychodach. W tym samym czasie, na przykład w Wielkiej Brytanii, analitycy rynkowi wskazują na nieśmiały powrót tamtejszego rynku na ścieżkę wzrostu, który odbywa się dzięki nieco innym zjawiskom niż globalnie dominujące trendy. Ten nowy wzrost rynek brytyjski zawdzięcza przede wszystkim niezależnym wydawnictwo z bardzo silną ofertą tzw. średnich tytułów. Jednocześnie widać, że niezależne brytyjskie, ale także amerykańskie księgarnie powoli odżywają po długim okresie, w którym zostały zdominowane przez rozwój Amazona oraz kryzys stacjonarnych sieci detalicznych. W tym samym czasie wychwalane przez lata rozwijające się gospodarki, jak Brazylia, Rosja, Indie czy Chiny zaczęły spowalniać, a nawet popadać w wyraźne kryzysy, choć ich przyczyny były oczywiście odmienne. Przykładowo rynek wydawniczy w Rosji notuje konsekwentny spadek przychodów od 2008 roku. Z drugiej strony kryzys ekonomiczny w Brazylii miał wyraźny wpływ na cięcia budżetowe, które okazały się niezwykle dotkliwe na przykład dla edukacji. W Chinach i Indiach wciąż rosną rynki związane z książkami i czytelnictwem, zarówno w obszarze edukacyjnym, jak i rozrywkowym, jednak wzrosty te charakteryzuje dynamika znacznie mniejsza niż jeszcze kilka lat temu. Upowszechniony w Ameryce Północnej model sprzedaży, na szeroką skalę, książek elektronicznych jako cyfrowych wersji publikacji drukowanych, w Azji i wielu innych regionalnych rynkach ma marginalny udział w przychodach tamtejszych branż wydawniczych. W Chinach platformy internetowe służą bezpośredniemu obcowaniu autorów z milionami czytelników. Takie zintegrowane modele sprzedażowe powodują, że treści najpopularniejszych autorów zyskują możliwość adaptacji na potrzeby gier komputerowych czy przemysłu filmowego, a nawet umożliwiają wejście na tradycyjny rynek wydawniczy. Nie dziwi także fakt, że wykorzystując te tendencje Amazon w łatwy sposób zaimplementował na tych dwóch olbrzymich azjatyckich rynkach platformę dedykowaną marce Kindle. Pod pewnymi względami zjawisko upowszechnienia i popularności self- -publishingu w Chinach przypomina procesy, jakie zachodziły w tym obszarze na najbardziej rozwiniętych rynkach zachodnich kilka lat wcześniej. Wszystkie powyższe przykłady wyraźnie dowodzą, że dla autorów nie ma jednej dobrej drogi do prezentacji swojej twórczości możliwie najszerszej rzeszy odbiorców. Co oznacza z kolei, że przyszły rozwój branży wydawniczej, będzie procesem bardzo złożonym. Dodatkowo powinien być rozpatrywany w szerszym kontekście cywilizacyjnym, jako część transformacji zachodzących we wszystkich przemysłach kreatywnych oraz związanych z komunikacją. Kolejnych charakterystycznym zjawiskiem jest tu wciąż wzrastające napięcie między sektorami gospodarki bazującymi na nowej publiczności, której zależy przede wszystkim na szybkim przepływie cyfrowych dóbr, w oparciu o model ich dostarczania bezpośrednio do ostatecznego klienta, a branżami, które wciąż borykają się z ograniczeniami fizycznych produktów, jak drukowane publikacje. W swoim raporcie Rüdiger Wischenbart podkreśla rolę, jaką w kształtowaniu obecnego charakteru branży wydawniczej na całym świcie odegrały bestsellery. To one kreowały nie tylko relacje na rynku, w tym strategie marketingowe, ale także w zasadniczy sposób wpływały na charakter i kształt powstających tekstów literackich. To okres dominacji serii beletrystycznych nad …