„Dlaczego jest tak źle? Na pewno dał się we znaki wyższy VAT. Zmiana stawki z zero na 5 proc. spowodowała wzrost cen, ale przede wszystkim zamieszanie na rynku. W rezultacie aż do maja trwał okres niepewności, wydawcy przesuwali na później premiery ważnych tytułów, korygowali zaplanowane nakłady. Znacząco, o ok. 20 proc., ograniczono budżety promocyjne, co skutkowało najniższą w ostatnich latach liczbą bestsellerów. Wiele ważnych książek praktycznie prze- szło bez echa” – pisał kilkanaście miesięcy temu, w podsumowaniu 2011 roku na rynku książki, Łukasz Gołębiewski. Rok 2012 był nieco inny – tym razem nie zabrakło mega bestsellerów, a wydaje się, że następne „są w drodze”… Po raz kolejny niezwykłym wydawniczym instynktem wykazała się Sonia Draga, oczywiście za sprawą serii zapoczątkowanej przez „Pięćdziesiąt twarzy Greya”. Był okres, w którym media rozpisywały się i rozgadywały niemal wyłącznie o marketingowym fenomenie prozy E L James, bo o wartości literackiej jej twórczości mało kto wypowiadał się pozytywnie. Jednak jak pisał, przed kilkoma tygodniami, na łamach Biblioteki Analiz Kuba Frołow: „Wystarczyło natomiast w odpo- wiednim momencie wejść do jednego – fakt, że największego – Empiku (Junior), by wiedzieć, jaka książka będzie rządzić w tym roku. Przyznam, że takiej ekspozycji jednego tytułu nie pamiętam. Nawet ostatnie tomy ‚Harry’ego Pottera’ nie ‚zasłużyły’ sobie na takie wsparcie promocyjne. Granatowe okładki z błękitnym krawatem piętrzyły więc się na stołach z nowościami, półkach z hitami oraz w głównej witrynie sklepu od strony ul. Marszałkowskiej. Jakiego by się nie prezentowało wobec książki E L James nomen omen stosunku, jej nagromadze- nie mogło przyprawić o mdłości i w kon- sekwencji… odwrót od Empikowej kasy. Nie tylko zresztą tej, bo zgodnie z regułą w ślad za największym detalistą poszły pozostałe sieci oraz setki księgarń indywidualnych, jak jeden mąż informując klientów, co warto kupić i zamawiając, zamawiając… Tak rozpędzonej machiny nie sposób było zatrzymać”. Rynkowy skutek jej działania to sprzedaż niemal 300 tys. egz. pierwszego tomu serii oraz ponad 257 tys. egz. kontynuacji zatytułowanej „Ciemniejsza strona Greya”. A przecież jesteśmy świeżo po premierze kolejnej części trylogii – „Nowe oblicze Greya”, która z pewnością uplasuje się w czołówce tegorocznych wydawniczych hitów, a która stała się już bohaterką rynkowej awantury. Wszystko za sprawą… Allegro.pl i niezadowolenia organizacji zrzeszających księgarzy niezależnych. Jednak więcej o tej sprawie i samym casusie handlowej aktywności serwisu w obrębie książek napiszemy już w kolej- nym numerze Biblioteki Analiz. Zresztą może zaistniała sytuacja stanie się dobrą pod- stawą do jakiejś bliższej współpracy oficyny z księgarzami …