Czwartek, 22 marca 2012
Analiza raportu „Rynek książki”
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru323
PWLatem 2011 roku w wyniku współpracy firmy PB Online Sp. z o.o., która specjalizuje się w prowadzeniu badań opinii społecznej oraz kilkunastu serwisów internetowych poświęconych tematyce czytelnictwa i promocji książek powstało badanie zatytułowane „Rynek książki”. W grupie partnerów zadania znalazły się następujące serwisy: www. biblionetka.pl/literadar.aspx, www.lubimyczytac. pl, www.antykwariat-mit.pl, www.emedia-wydawnictwo.pl, www. emmapak.eu, www.esprit.com.pl, www.fundacja-karpowicz.org, www. fukang.pl, www.godi.pl, www.granice. pl, www.irka.com.pl, www.kryminal. ubf.pl, www.ksiazki.tv, www.liber. pl, www.magazyn-cegla.net, www.nakanapie. pl, www.przystan-literacka.pl, www.ulicaczytelnicza.info. Opisywane badanie przeprowadzono w okresie od czerwca do lipca, na próbie 1721 respondentów, określonych m.in. jako „miłośnicy książek czyli osoby, które można nazwać czytelnikami zaawansowanymi – ponad połowa z nich (55 proc. – red.) sięga bowiem w ciągu miesiąca po trzy do dziewięciu książek”. Respondentami ankiety, w większości, byli więc systematyczni czytelnicy, jednocześnie osoby aktywne w internecie, stale korzystające portali poświęconych książkom oraz użytkownicy portalu społecznościowego Facebook. Badanie przeprowadzone zostało metodą ankiety internetowej. Wśród uczestników badania przeważały kobiety, które stanowiły 75 proc. całej grupy. Nic więc dziwnego, że badanie pokazało również, że przeciętnie w miesiącu czytają one więcej niż średnia badanej grupy. W przedziale 3-9 książek ich wynik to 57 proc. przy 49-proc. deklarowanym czytelnictwie mężczyzn. Spośród wszystkich ankietowanych 49 proc. stanowiły osoby, które nie ukończyły 25 lat, kolejne 39 proc. to respondenci należący do grupy wiekowej 25-35 lat, a pozostałe 12 proc. osoby których wiek przekroczył tę granicę. Ponadto blisko 62 proc. ankietowanych legitymowało się wykształceniem wyższym, 26 proc. średnim, a po 6 proc. ankietowanych zadeklarowała posiadanie wykształcenia policealnego lub podstawowego. Wśród respondentów najwięcej – 47 proc. – było mieszkańców dużych miast (powyżej 200 tys.). 22 proc. odpowiadających stanowili mieszkańcy miast średnich (między 50 a 200 tys.), 17 proc. miejscowości do 50 tys. mieszkańców. Pozostałe 14 proc. respondentów stanowiły osoby zamieszkujące obszary wiejskie. Ostatnim wskaźnikiem charakteryzującym grupę biorącą udział w badaniu był poziom osiąganych dochodów. W tym zakresie mamy do czynienia z największym zróżnicowaniem wewnątrz badanej populacji. Największa liczba respondentów (34 proc.) zadeklarowała miesięczne zarobki w kwocie poniżej 1000 zł netto, następnie 1001-1500 zł (18 proc.), 2001-3000 zł i 1501-2000 zł – po 13 proc. Wyższe dochody, czyli powyżej 3000 i 5000 zł osiąga co dziesiąty ankietowany. Jak czytamy we wstępie do raportu z badania, jego celem było poznanie preferencji zakupowych czytelników książek. Wśród pytań zadawanych respondentom znalazły się m.in. dotyczące tego, w jaki sposób wybierają oni książki i na co zwracają szczególną uwagę przy ich zakupie, skąd czerpią informacje na ich temat, gdzie i jak często dokonują zakupów oraz jakie kwoty zwykle na nie przeznaczają. Ponadto ostatnia część badania dotyczyła nowoczesnych form książek – audiobooków i e-booków. Poniżej prezentujemy kilka z ustaleń przeprowadzonej sondy. Oprócz deklaracji czytelnictwa opisywane badanie sprawdzało nawyki zakupowe dotyczące książek. Najwięcej, bo aż 35 proc. ankietowanych przyznało się do kilkukrotnych zakupów w ciągu roku. 27 proc. odpowiadających zadeklarowała zakup książek raz na miesiąc, 23 proc. kilka …
Wyświetlono 25% materiału - 461 słów. Całość materiału zawiera 1844 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się