środa, 4 września 2013
Wyniki badania Virtualo
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru362
Jak wygląda kontakt mieszkańców dużego polskiego miasta z e-bookami? Ciekawą odpowiedź na to pytanie przynoszą wyniki sondy przeprowadzonej na pół tysiącu warszawiaków przez firmę Virtualo. Badanie zrealizowano w formie sondy ulicznej w lipcu br. w centrum Warszawy. Na podstawie wyników zebranych ankiet udało się stworzyć zarys profilu e-czytelnika dużego miasta oraz poznać aktualne trendy i preferencje mieszkańców, dotyczące nowoczesnych form czytania. Na podstawowe pytanie, czy respondent w ciągu ostatnich trzech miesięcy znalazł czas, aby przeczytać książkę lub e-booka o objętości powyżej 100 stron aż 87 proc. osób odpowiedziało twierdząco. 64 proc. respondentów zadeklarowało, że czyta książki papierowe, a 20 proc. czyta zarówno książki tradycyjne jak również e-booki. 3 proc. wszystkich pytanych stwierdziło, iż czyta tylko e-książki. Ten ostatni wynika prezentuje się identycznie z rezultatami badania społecznego zasięgu książki w Polsce przeprowadzonego przez Bibliotekę Narodową jesienią 2012 roku. Jak widać, łącznie jest to grupa aż 23 proc. respondentów, co oznacza, iż niemalże co czwarty ankietowany mieszkaniec dużego miasta systematycznie lub okazjonalnie czyta e-booki. A co mieszkańcy Warszawy myślą o cyfrowych publikacjach? Po pierwsze, 52 proc. ankietowanych twierdzi, że e-booki będą przyszłością książek. Ich zdaniem w przyszłości większość osób będzie mieć czytnik i korzystać z cyfrowych książek. Jednocześnie ponad 31 proc. zapytanych sądzi, że książki papierowe będą nadal bardziej popularne od cyfrowych. Zdaniem 7 proc. respondentów przyszłość mają zarówno książki papierowe, jak i elektroniczne. Tymczasem zaledwie 8 proc. ankietowanych osób stwierdziło, że ludzie w ogóle przestaną czytać. Natomiast w grupie respondentów, którzy nie czytają książek taki pogląd poparło 16 proc. odpowiadających. Profil e-czytelników Z badania wynika, że wśród mieszkańców stolicy, a jednocześnie czytelników książek papierowych i elektronicznych (20 proc. respondentów) oraz wśród czytelników samych e-booków (3 proc. wskazań) minimalnie przeważają kobiety (51 do 49 proc.). Podobnie prezentują się wyniki w grupie czytelników książek papierowych. Uprawniona jest zatem teza, iż kobiety generalnie częściej sięgają po książki bez względu na ich formę, co również potwierdzają wyniki badania czytelnictwa zaprezentowane przez Bibliotekę Narodową w tym roku. Wśród e-czytających warszawiaków dominują ludzie młodzi: 36 proc. tej grupy stanowili studenci, a 19 proc. uczniowie (powyżej 15 roku życia). To z kolei potwierdza ogólnospołeczną tezę, według której najchętniej z nowych technologii korzysta młode pokolenie. Jak informuje Virtualo, liczną grupę e-czytelników (ponad 21 proc.) …
Wyświetlono 25% materiału - 365 słów. Całość materiału zawiera 1461 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się