Sobota, 16 marca 2019
JAK USTAWA WPŁYNĘŁA NA SPRZEDAŻ
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeruBiblioteka Analiz nr 493 (4/2019)
Ustawa o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni obowiązuje już od ponad roku. W myśl ustawy z 10 stycznia 2018 roku, w ubiegłym roku w każdym miesiącu sklepy były czynne tylko w dwie niedziele – pierwszą i ostatnią. W 2019 roku to już tylko jedna niedziela w miesiącu. Od przyszłego roku zakaz pracy sklepów obejmie wszystkie niedziele poza okresami przed świętami Bożego Narodzenia i Wielkanocy. NSZZ Solidarność, naciskając na wprowadzenie takich regulacji, podkreślała dobroczynny wpływ nowego prawa na drobny handel, który w niedziele „zakazane” dla dyskontów mógłby sobie dorobić. Zwracano uwagę na korzyści dla pracowników sklepów oraz rodzin mających więcej czasu dla siebie. Przyszedł czas na wyciągnięcie pierwszych wniosków. Premier Mateusz Morawiecki w rozmowie z Anitą Werner w TVN 24 na początku marca przyznał, że zakaz handlu nie przyniósł oczekiwanych skutków dla drobnych przedsiębiorców. „Wyobrażam sobie zmiany” – powiedział. Rząd się tym nie zajmuje Tymczasem wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej Stanisław Szwed na konferencji 12 marca zapowiedział, że jego resort nie pracuje obecnie nad zmianą ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele, ale w Sejmie trwają prace nad poselskim projektem, tyle że uszczelniającym ustawę o ograniczeniach handlu w niedzielę. Dodał, że prowadzone są jedynie badania nad skutkami gospodarczymi i społecznymi ustawy. „Jeśli chodzi o grupę konsumentów, to można zgodzić się, że połowa osób jest zwolennikami ograniczenia handlu i połowa przeciwnikami. Z kolei pracownicy generalnie są za ograniczeniem. Widzimy, że małe firmy, rodzinne przedsiębiorstwa, także są raczej zwolennikami ograniczenia handlu w niedziele. Tak można wnioskować z danych, które do nas pocierają i które analizujemy” – mówił Stanisław Szwed. Jak zadowoleni, jak niezadowoleni „My naprawdę widzimy i czujemy, że zakaz handlu w niedziele jest dla właścicieli małych, polskich sklepików, szalenie szkodliwy” – twierdzi Jerzy Romański, prezes Ogólnopolskiej Federacji Stowarzyszeń Kupców i Producentów, który wspólnie z Cezarym Kaźmierczakiem, prezesem Związku Przedsiębiorców i …
Wyświetlono 25% materiału - 274 słów. Całość materiału zawiera 1098 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się