Poniedziałek, 14 maja 2018
Książki tradycyjne (papierowe) i książki elektroniczne, cyfrowe – e-booki współtworzą rynek książki w Polsce od blisko 20 lat. Dodatkowym uzupełnieniem oferty rynkowej są książki „mówione” – audiobooki, które na rynku pojawiły się znacznie wcześniej niż e-booki, utrwalane na nośniku CD, albo pod postacią plików MP3 lub MP4 – i w pewnym sensie są kontynuacją książek nagrywanych na kasety magnetofonowe, a jeszcze wcześniej na płyty winylowe. Nowe formaty książek zostały przez rynek/czytelników przyjęte bardzo „ciepło”. Wydawało się, że bardzo szybko przestrzeń rynkową książki zagospodarują. Zaczęto nawet wieszczyć – po 1000 lat książki papierowej (najpierw rękopiśmiennej a później drukowanej) – szybki koniec książki tradycyjnej. Tak się jednak nie stało. Książka papierowa nadal stanowi i zapewne przez najbliższe dziesięciolecia będzie stanowić mocny prymat na rynku. Zresztą kilkadziesiąt lat wstecz wielu wydawało się, że telewizja zniszczy radio i kino, a także mocno ograniczy ówczesny rynek książki, że kino z kolei zniszczy teatr. Ale owe media – niemal w znakomitej kondycji – przetrwały, trwają i co ważniejsze – rozwijają się. Przetrwają też zapewne gazety papierowe – chociaż jak się wydaje – w znacząco ograniczonej wielkości, będzie ich po prostu mniej. Polski rynek książki poza papierowymi formatami ma obecnie wartość niewiele ponad 100 mln zł, w tym audiobooki – ponad 30 mln zł. Ich udział w całkowitym rynku książki to mniej więcej 3-4 proc. w e-bookach i nieco ponad 1 proc. w audiobookach. Rynkowa oferta e-booków liczy niewiele ponad 40 tys. tytułów, a audiobooków 4 tys. tytułów. Na światowym rynku książki w sprzedaży książek cyfrowych/elektronicznych, niekwestionowaną pozycję lidera zajmują Stany Zjednoczone, gdzie udział tego formatu książek w całym rynku książki wynosi 20 proc. i co ciekawe spada. Jeszcze kilka lat temu udział ten sięgał 30 proc. Średnia europejska to niespełna 7 proc., w tym Niemcy – 5 proc., Wielka Brytania i Skandynawia 10-11 proc. Udział e-booków w globalnej sprzedaży książek ogranicza płytkość oferty tytułowej. W Polsce 4/5 wszystkich tytułów, które ukazały się w e-bookowym formacie stanowi wyłącznie beletrystyka. Novum jest to, że obecnie coraz więcej polskich wydawców wprowadza na rynek obie wersje książek (tradycyjną i cyfrową) jednocześnie, przy czym tytuły w wersji elektronicznej są z reguły tańsze o 15-25 proc. Książki cyfrowe mogłyby być jeszcze tańsze, gdyby na publikacje cyfrowe obowiązywała taka sama stawka podatku VAT …
Wyświetlono 25% materiału - 370 słów. Całość materiału zawiera 1481 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
Dostęp czasowy
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
Dostęp terminowy
Płatność kartą płatniczą lub przelewem
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail.
Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeżeli jesteś już abonentem Rynku Książki