Poniedziałek, 14 maja 2018
Książki tradycyjne (papierowe) i książki elektroniczne, cyfrowe – e-booki współtworzą rynek książki w Polsce od blisko 20 lat. Dodatkowym uzupełnieniem oferty rynkowej są książki „mówione” – audiobooki, które na rynku pojawiły się znacznie wcześniej niż e-booki, utrwalane na nośniku CD, albo pod postacią plików MP3 lub MP4 – i w pewnym sensie są kontynuacją książek nagrywanych na kasety magnetofonowe, a jeszcze wcześniej na płyty winylowe. Nowe formaty książek zostały przez rynek/czytelników przyjęte bardzo „ciepło”. Wydawało się, że bardzo szybko przestrzeń rynkową książki zagospodarują. Zaczęto nawet wieszczyć – po 1000 lat książki papierowej (najpierw rękopiśmiennej a później drukowanej) – szybki koniec książki tradycyjnej. Tak się jednak nie stało. Książka papierowa nadal stanowi i zapewne przez najbliższe dziesięciolecia będzie stanowić mocny prymat na rynku. Zresztą kilkadziesiąt lat wstecz wielu wydawało się, że telewizja zniszczy radio i kino, a także mocno ograniczy ówczesny rynek książki, że kino z kolei zniszczy teatr. Ale owe media – niemal w znakomitej kondycji – przetrwały, trwają i co ważniejsze – rozwijają się. Przetrwają też zapewne gazety papierowe – chociaż jak się wydaje – w znacząco ograniczonej wielkości, będzie ich po prostu mniej. Polski rynek książki poza papierowymi formatami ma obecnie wartość niewiele ponad 100 mln zł, w tym audiobooki – ponad 30 mln zł. Ich udział w całkowitym rynku książki to mniej więcej 3-4 proc. w e-bookach i nieco ponad 1 proc. w audiobookach. Rynkowa oferta e-booków liczy niewiele ponad 40 tys. tytułów, a audiobooków 4 tys. tytułów. Na światowym rynku książki w sprzedaży książek cyfrowych/elektronicznych, niekwestionowaną pozycję lidera zajmują Stany Zjednoczone, gdzie udział tego formatu książek w całym rynku książki wynosi 20 proc. i co ciekawe spada. Jeszcze kilka lat temu udział ten sięgał 30 proc. Średnia europejska to niespełna 7 proc., w tym Niemcy – 5 proc., Wielka Brytania i Skandynawia 10-11 proc. Udział e-booków w globalnej sprzedaży książek ogranicza płytkość oferty tytułowej. W Polsce 4/5 wszystkich tytułów, które ukazały się w e-bookowym formacie stanowi wyłącznie beletrystyka. Novum jest to, że obecnie coraz więcej polskich wydawców wprowadza na rynek obie wersje książek (tradycyjną i cyfrową) jednocześnie, przy czym tytuły w wersji elektronicznej są z reguły tańsze o 15-25 proc. Książki cyfrowe mogłyby być jeszcze tańsze, gdyby na publikacje cyfrowe obowiązywała taka sama stawka podatku VAT …
Wyświetlono 25% materiału - 370 słów. Całość materiału zawiera 1481 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
Dostęp czasowy
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
Dostęp terminowy
Płatność kartą płatniczą lub przelewem
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail.
Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeżeli jesteś już abonentem Rynku Książki

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?