Poniedziałek, 18 października 2010
Wspólne badanie „Gazety Wyborczej” i „Biblioteki Analiz”
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru285
Choć internet wciąż ma niewielki udział w sprzedaży książek, wydawcy są poważnie zaniepokojeni planami przejęcia internetowego sklepu Merlin.pl przez Empik. Jednym z powodów są napięte stosunki wydawnictw z gigantem. „Pogorszenie warunków handlowych, nieterminowe płatności, wprowadzenie obsługi takiej samej jak w Empiku”. „Strata marży oraz wprowadzenie dodatkowych opłat”. „Rosnąca dominacja Empiku na rynku powoduje, że wypiera on kolejne mniejsze księgarnie, a jego centralny system zarządzania ofertą powoduje unifikację i ograniczenie wyboru tytułów dostępnych na rynku” – twierdzą wydawnictwa, które wzięły udział w badaniu przeprowadzonym przez „Gazetę Wyborczą” i Bibliotekę Analiz. Na początku lipca Empik poinformował, że przejmie Merlin.pl, pioniera wśród polskich e-sklepów i największą wirtualną księgarnię w Polsce, wyceniając go na 115-130 mln zł. Fuzja dwóch największych graczy w e-handlu książkami, muzyką i multimediami czeka tylko na zgodę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Wniosek spółki złożyły jeszcze w lipcu, ale decyzję Urząd podejmie prawdopodobnie najwcześniej w listopadzie. Bada nie tylko wydawców, ankiety z prośbą o dane i ocenę fuzji wysłał do 400 spółek działających w internecie. Własną ankietę rozesłaliśmy do 50 największych wydawnictw w Polsce, a na jej wypełnienie zdecydowały się 23 firmy wydające przede wszystkim literaturę beletrystyczną – dla dzieci i młodzieży. Wydawcy podręczników i literatury fachowej praktycznie nie sprzedają swoich pozycji w Empiku i Merlinie, stąd ich niewielki udział w ankiecie. Chcieliśmy sprawdzić, jak wydawcy widzą swoją przyszłość po połączeniu obu sklepów. Empik jest duży Rola Empiku na rynku księgarskim jest ogromna. Ponad połowa badanych wydawnictw (52 proc.) deklaruje, że na sieć salonów tej firmy przypada od 5 do 30 proc. ich sprzedaży. Dla kolejnych 22 proc. Empik przynosi od 30 do 50 proc. sprzedaży. Jeden z wydawców jest wyjątkowo uzależniony od tej sieci, bo zapewnia mu ponad połowę przychodów. Gigant nie tylko sprzedaje tytuły, ale i za odpowiednią opłatę również promuje nowości, m.in. organizując spotkania z autorami, eksponując książki na regałach w widocznych miejscach oraz umieszczając zapowiedzi i reklamy w swoich katalogach. Dlatego prawie połowa wydawnictw (48 proc.) powierza detaliście 5-30 proc. swoich budżetów promocyjnych. Blisko jedna czwarta (22 proc.) zostawia w Empikach 30-50 proc. pieniędzy przeznaczonych na promocję premier, a dwa wydawnictwa – ponad połowę. „Klienci chętnie kupują książki w Empiku i coraz mniej chętnie gdzie indziej” …
Wyświetlono 25% materiału - 361 słów. Całość materiału zawiera 1446 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się