Wtorek, 23 października 2018
Pytanie piąte: jakie nagrody są dobre, czyli czy przekładają się na prestiż? – Jako wydawnictwo dostajemy regularnie nagrody, zarówno literackie w Polsce, jak i za granicą, nasi autorzy podobnie – mówi Joanna Rzyska, jedna z trzech właścicielek wydawnictwa Dwie Siostry. – Do tej pory miałyśmy wrażenie, że nagrody nie przekładają się na sprzedaż, a czasem wręcz przeciwnie. Jest taka kategoria książek, ambitnych, pięknie wydanych i opracowanych graficznie, której awangardowość – np. „Brzuchem do góry” Urszuli Palusińskiej (nagroda Książka Roku Polskiej Sekcji IBBY, nagroda Targów Książki w Szanghaju) powoduje, że trafia do bardzo wyselekcjonowanego grona czytelników. Takie książki bywają dostrzegane przez jury, ale nie oznacza to, że rekomendacja w postaci nagrody przekłada się na sprzedaż. Inna sprawa, że „rażenie” nagród Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek czy IBBY jest znikome. Na uroczystości rozdania nagród rzadko zaglądają dziennikarze, nigdy nie ma telewizji, więc jak tu „razić”? – pyta retorycznie Joanna Rzyska. – Nagrody, które przekładają się na nakład, to nagrody Empiku „Przecinek i Kropka”. Nie są to nagrody literackie w żadnej mierze, nie tylko dlatego, że dotyczą książek z dystrybucji Empiku, a wielu wydawców nie zgadzając się z polityką sieci związaną z rabatami, płatnymi promocjami etc., nie współpracuje z tą siecią. W efekcie wygrywają książki najbardziej popularne, bo głosują czytelnicy, co nie zawsze oznacza, że wygrywa jakość. Jedno jest pewne – nagroda jest gwarancją zamówienia do salonów Empiku – twierdzi wydawczyni. – My odczułyśmy efekt nagrody dopiero teraz, kiedy dostałyśmy nagrodę dla najlepszego wydawcy dla dzieci w Europie na targach w Bolonii. Dlaczego? Zaczęły o nas pisać nie tylko gazety, ale zapraszały nas telewizje śniadaniowe, radio, etc. To dało efekt promocyjny, niekoniecznie długofalowy, ale kto wie, poczekamy, zobaczymy. W 2013 roku książka wydawnictwa Dwie Siostry pt. „Gdzie jest wydra, czyli śledztwo w Wilanowie” otrzymała Literacka Nagrodę m.st. Warszawy. Nagrodzona książka nadal się sprzedaje, ale wydawczynie nie zauważyły zwiększonego zainteresowania po przyznaniu nagrody. – Rolą nagrody – podkreśla Joanna Rzyska – skoro już musimy się zadowolić jedynie jej prestiżem, jest raczej motywacja autora do dalszej pracy. Ponieważ średnie nakłady książek dla dzieci to 2 do 5 tys. egz., proporcjonalnie honoraria autorów nie są wysokie. Nagroda pomaga, utwierdza, że książka została doceniona, czyli zrozumiana, ma to wielkie znaczenie motywujące i PR-owe dla każdego twórcy, który z natury rzeczy jest wrażliwy i potrzebuje pozytywnego odbioru. Sytuacja rynku księgarskiego przypomina trochę rynek muzyczny, na którym im więcej się mówiło złego o disco polo, tym więcej jego twórcy sprzedawali płyt. Dziś oficjalni krytycy zamilkli, a sam gatunek nie wzbudza emocji bardziej muzycznie wyrobionych słuchaczy. Nikt nie wstydzi się przyznać, że słucha tej muzyki. Rynek księgarski żyje własnym życiem. Niezależnym od nagród. Danuta Wałęsowa sprzedała 300 tys. egz. swoich wspomnień. Najpopularniejsze autorki romansów nie dbają o nagrody literackie, Katarzyna Michalak osiągnęła pułap miliona sprzedanych książek bez ani jednej nagrody, podobnie jak: Małgorzata Kalicińska, Małgorzata Gutowska-Adamczyk, Katarzyna Grochola, Anna Ficner-Ogonowska. To tylko nieliczne polskie pisarki  tworzące kobiecą literaturę obyczajową, sprzedającą się w bardzo wysokich nakładach. Bez wsparcia nagród. Sukces komercyjny ich książek to prawdziwy fenomen na polskim rynku księgarskim. Książki Katarzyny Bondy sprzedają się świetnie, mimo że pisarka jest …
Wyświetlono 25% materiału - 508 słów. Całość materiału zawiera 2033 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
Dostęp czasowy
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
Dostęp terminowy
Płatność kartą płatniczą lub przelewem
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail.
Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeżeli jesteś już abonentem Rynku Książki