Wyniki badań pokazują, że kluczowym czynnikiem sukcesu przedsiębiorstw w najbliższych latach będzie elastyczna struktura organizacyjna oraz że większość firm stanie się w dużym stopniu lub w pełni… wirtualna. Outsourcing będzie stosowany w coraz większym zakresie i to na polach, o jakich nam się nie śniło. Stwarza to ogromne możliwości rozwoju dla wyspecjalizowanych w nim firm, również w branży wydawniczej. Termin „outsourcing” stosowany jest od niedawna, choć sama koncepcja wdrażana w przedsiębiorstwach od wieków, choć pod inną nazwą. Ta metoda strategicznego zarządzania jest dobrze znana w wydawnictwach. Przecież to one jako pierwsze doceniły możliwości, jakie daje outsourcing i zaczęły go na większą skalę stosować. Właści- wie wszystkie oficyny zlecają dziś wykonanie niektórych czynności podmiotom zewnętrznym. Ale oto pojawia się zupełnie nowa możliwość, by jeszcze bardziej zwiększyć efektywność pracy, obniżyć koszty działania i usprawnić zarządzanie wydawnictwem – kompleksowy outsourcing wydawniczy. Outsourcing wydawniczy tu i teraz Dotychczas outsourcing przybierał w polskich wydawnictwach formę prostego zlecania na zewnątrz realizacji jednostkowego zadania. Jest to taktyczne rozwiązanie stosowane przez krótki okres. Jego nadrzędnym celem jest bowiem nie usprawnienie systemu zarządzania firmą, ale wydzielenie z jej struktury tych czynności, które przyczyniają się do znaczącego wzrostu kosztów, a nie przynoszą bezpośrednich korzyści (są „problemem”, z którym należy się szybko uporać). Taka praktyka jest odpowiednia, gdy wydawca chce zachować kontrolę nad całym procesem, ale by go prowadzić, potrzebuje dodatkowych zasobów. Działanie to bywa włączane do strategii biznesowej i określane jako dążenie do niezatrudniania fachowców od np. opracowania redakcyjnego i technicznego. Każdorazowe zlecenie traktowane jest jako odrębny proces. Obejmuje takie zadania jak redakcja, korekta, łamanie, druk. Zlecenia są realizowane często nie tylko przez wyspecjalizowane firmy, ale też osoby fizyczne. Każda z czynności przekazywana jest komuś innemu, za każdym razem wybór usługodawcy dokonywany na nowo, a zarządzanie procesem prowadzone przez wydawnictwo. Jak robią to inni Specyfika naszej branży spowodowała powstanie unikalnej usługi outsourcingowej, a mianowicie packagingu wydawniczego. Na rynkach krajów wysoko rozwiniętych działa wiele firm outsourcingowych oferujących taką usługę, np. HarperCollins, Marshall, Tucan. W Polsce jest to oferta dostępna w bardzo ograniczonym zakresie. Packaging wydawniczy to nabywanie i …