Wtorek, 23 października 2018
Ranking drukarń dziełowych 2018
Ankietowani przez redakcję „Magazynu Literackiego KSIĄŻKI” wydawcy za najlepszą drukarnię uznali Opolgraf! O tym, które miejsce w rankingu zajmuje drukarnia, decydują liczba oddanych głosów i punkty. Przyznają je wydawcy, oceniając współpracę z rodzimymi zakładami drukarskimi, za pięć cech: jakość wykonywanej produkcji, terminowość realizowania zleceń, elastyczność na prośby i sugestie klienta, jakość kontaktów interpersonalnych oraz satysfakcja z zakresu świadczonych usług. W piętnastej edycji rankingu otrzymaliśmy 143 głosy oddane na 33 drukarnie. W tym roku nastąpiła zmiana na stanowisku lidera, chociaż tylko nieznaczna. Od czterech lat o najwyższy stopień podium rywalizują dwie firmy poligraficzne – Opolgraf i Olsztyńskie Zakłady Graficzne OZGraf. Ależ w jakim stylu toczy się ta walka! W piętnastoletniej historii naszego rankingu aż sześciokrotnie Opolgraf okrzyknięty został najlepszą drukarnią dziełową. Tylko trzykrotnie ustąpił miejsca OZGrafowi – w ubiegłym roku oraz w latach 2013 i 2006. Zakład zarządzany przez Mirosława Szewczyka od trzynastu lat znajduje się w czołówce rankingowej. To dopiero sukces – być zawsze na topie! Czempionat osiągnięty przez obie firmy – i Opolgraf, i Ozgraf – smakuje tym lepiej, że ich załogom ciężko przyszło na niego zapracować. I utrzymać stabilną bazę – jak widać – bardzo zadowolonych klientów. Dobra drukarnia to przede wszystkim partner wydawcy – wynika z opinii ankietowanych wydawców. Jest przecież współtwórcą książek. Co zresztą potwierdzają słowa Michała Arcta z poradnika „Jak powstaje książka” wydanego w 1929 roku: „Wydawca jest moralnym twórcą strony wewnętrznej książki, lecz również tworzy i część zewnętrzną. Jest bowiem jak gdyby mózgiem olbrzymiej ilości rąk: rysowników, grafików, drukarzy, maszynistów i całej rzeszy tych wszystkich, którzy choć w drobnej cząstce są współtwórcami książki”. W ankietach poprosiliśmy także wydawców o to, by określili, co jest dla nich najważniejsze przy nawiązywaniu współpracy z drukarnią? Najwięcej wskazań niezmiennie od lat jest na jakość, jak i na cenę. Na trzecim miejscu jest terminowość, kolejne miejsce zajmuje dotychczasowa historia współpracy, a ostatnie – elastyczność na prośby i sugestie. Idealnie, gdy uda się utrzymać atrakcyjną cenę przy zachowaniu wysokiej jakości druku i oprawy oraz terminowości realizacji zleceń i elastycznym reagowaniu na niestandardowe życzenia. Niewątpliwie dotychczasowa dobra współpraca buduje zaufanie, które jest niezbędne przy wyborze partnera do realizacji kolejnych książek. Przy trudniejszych projektach zdecydowanie liczy się jakość i historia współpracy, przy projektach łatwiejszych – cena i terminowość wychodzą na pierwszy plan. Jak słusznie zauważył jeden z ankietowanych: „Każda drukarnia ma swoją specyfikę. Wiemy, do kogo kierować poszczególne zadania specjalne. To nasi partnerzy i cenimy sobie ich profesjonalizm. Wieloletnia współpraca sprawia, że mamy do siebie zaufanie i kontakty między nami są bardzo dobre, co wróży dalsze zacieśnianie więzów”. Opolgraf znaczy jakość Jak się zdobywa serca klientów? Oto kilka podpowiedzi: „W Opolgrafie pracują fachowcy zaangażowani w to, co robią, wyróżnia ich wiedza i kompetencja” – przyznaje jeden z wydawców. Kolejny podkreśla: „Drukarnia podchodzi do każdego zamówienia indywidualnie, z należytą troską, często podpowiadając wydawcy najlepsze rozwiązanie”. I kolejna bardzo ważna opinia: „Pełna współpraca na wszystkich etapach, w sytuacjach trudnych zrozumienie i elastyczność, z drugiej strony kontrola jakości, która nie wypuszcza egzemplarzy niepełnowartościowych. Przygotowalnia angażuje się w każdą książkę, często podpowiadając i wykraczając poza standard obowiązków”. Wydawcy doceniają to, że mogą uczestniczyć „w druku trudnych pozycji, aby określić kolorystykę, możemy w awaryjnych sytuacjach odbierać część nakładu prosto z oprawy aby pokazać książkę na spotkaniach autorskich. Jako jedna z nielicznych drukarń podjęła się wydruku bardzo trudnego reprintu”. Z kolei inna osoba doceniła, że „grzbiet jest zawsze idealnie dopasowany, odpowiednie nasycenie barw, idealne tłoczenia” oraz „najwyższej klasy materiały i dbałość na każdym etapie produkcji książki”. Nie bez znaczenia jest elastyczność oraz „różnorodność oferowanego druku i opraw”. „Jakość na najwyższym poziomie”, „doskonała jakość”, „Książki drukowane zgodnie ze sztuką poligrafii” – to kolejne laurki wystawione Opolgrafowi. Co jeszcze jest ważne? „Pomoc, uprzejmość, szybkość kontaktu”, „kontakt stały i bezproblemowy” – podkreśla nasz ankietowany, kolejny dodaje: „kontakt z każdym z działów od zarządu do ekspedycji, zawsze zrozumienie i pełna informacja, nie zdarza się brak kontaktu, a opiekun handlowy koresponduje w ważnych sprawach nawet po godzinach pracy”. Dość ważne okazują się również terminy płatności dostosowane do rynku książki. I kolejne ciepłe słowa w stronę opolskiego zakładu, do których również się dołączam: „Opolgraf jest nie tylko wiodącą na rynku drukarnią z doskonałym parkiem maszynowym i kompetentnymi pracownikami, ale także bardzo aktywnie włącza się w promocję czytelnictwa, organizując Festiwal Książki w Opolu”. Rysą na nieskazitelnym wizerunku lidera jest terminowość – „czasami zdarza się przesunięcie terminu realizacji”, „czasem długa kolejka do druku”, „długi czas oczekiwania na druk”. W tym punkcie pojawiały się niższe noty. Edytorzy są na nią niezwykle wrażliwi. Warto zatem nie spóźniać się, a o „poślizgach” zawczasu informować. Ale zdarzają się i takie sytuacje: „w wyjątkowych przypadkach, na specjalne życzenie wydawcy, prace wykonane nawet wcześniej niż termin przyjęty na zleceniu” oraz „pomimo naszego spóźnienia z materiałami wydrukowano i oprawiono na czas, przywożąc część nakładu na targi”. OZgraf po stronie wydawcy OZGraf, ubiegłoroczny zwycięzca naszego rankingu, tym razem zajął zaszczytne drugie miejsce. Najwyższe oceny olsztyńskiemu zakładowi przyznawano za jakość, która jest „stabilnie na wysokim poziomie od …
Wyświetlono 25% materiału - 811 słów. Całość materiału zawiera 3247 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się