Niedziela, 21 maja 2006
Azymut liderem
Czasopismo"Magazyn Literacki Książki"
Tekst pochodzi z numeru5/2006
Tak tylko można podsumować wyniki tegorocznego rankingu. – Zrobimy wszystko, żeby następnym razem być pierwsi – zapewniała po ogłoszeniu ubiegłorocznych zwycięzców Dorota Rostkowska, szefowa zakupów w OSDW Azymut. I zrobili. Dystans, jaki dzieli w tym roku należącą do PWN hurtownię od drugiej w kolejności Firmy Księgarskiej braci Jacka i Krzysztofa Olesiejuków określić można jako przepaść. Pierwsza z nich na 3840 możliwych punktów zdobyła 3280 (85 proc. tzw. wykonania planu). Wicelider ma ich 1976 na 2400 (82 proc. wykonania planu). Trzeci w kolejności – i zwycięzca z lat 2004-2005 – Matras Katowice może się w tym roku pochwalić wynikiem o włos od Olesiejuków gorszym – 1922 punkty na 2640 (73 proc.). O jedną ankietę… Metodologia Skąd takie zmiany? Z dwóch na pewno powodów. Po pierwsze, w odróżnieniu od poprzednich edycji rankingu, ankiety skierowaliśmy nie tylko do firm z tzw. pierwszej setki „Rzeczpospolitej”, ale także spoza niej. Dzięki temu na nasz apel odpowiedziało równo 60 wydawnictw z niewielu ponad 130, jakie „odpytywaliśmy”. Stopień zwrotów można zatem uznać za niezmienny, przy znacząco natomiast większej grupie objętej badaniem. Oczywiste jest, że dodatkowych 30 oficyn to te mniejsze, o obrotach poniżej 2 mln zł, ale nie tylko (ich nazwy – zgodnie z przyjętą formułą anonimowości – zostawimy dla siebie). Znaczyłoby to wszelako, że głównie one są klientami zwycięskiego Azymutu. Otóż, nie do końca. Wskazują na to głosy oddane również przez tych średnich, a także dużych. Oraz – czego w żadnym przypadku pomijać nie można – noty znacznie wyższe niż przyznawane liderowi wcześniej, to jest drugi z powodów. Skoro już jesteśmy przy metodologii, godzi się wspomnieć, że poza poszerzeniem liczby ankietowanych wydawnictw reszta pozostała bez zmian. Znów za najważniejsze kryterium uznaliśmy satysfakcję oficyny ze zwiększania sprzedaży jej książek przez danego dystrybutora (wystawioną ocenę, od 1 do 5, mnożyliśmy przez 10), następnie terminowość w realizowaniu należności (mnożnikiem była cyfra 8), później elastyczność na prośby i sugestie klienta (razy 4) i wreszcie jakość kontaktów interpersonalnych (razy 2). Tak pomnożone oceny dodawaliśmy porównując potem z liczbą punktów możliwych do zdobycia (maksymalna liczba punktów z jednej ankiety, czyli 120, razy liczba oddanych na firmę głosów). Podzielona pierwsza przez drugą liczba określała tzw. stopień wykonania planu, co w rezultacie oznacza satysfakcję z oferowanych przez dystrybutora usług. I tu niespodzianka – z pierwszej dziesiątki triumfatorem pod tym względem został Dom Handlowy ABC z Poznania, specjalizujący się w książce prawniczej i biznesowej z wynikiem 93 proc. (560 na 600 punktów). W ogólnej klasyfikacji firma ta – z pięcioma wskazaniami – znalazła się na dziewiątej pozycji. Za ABC uplasował się warszawski Platon ze skutecznością 90 proc. (862 na 960), który na głównej liście zajął wysoką, bo siódmą, pozycję. Tuż za nim jest Super Siódemka z wynikiem 88 proc. (1262 na 1440 punktów), piąta w podstawowym zestawieniu. A przy okazji, metodologia, według której sporządzany jest nasz ranking, powstała przy aktywnym współudziale dyrektorów handlowych kilku znaczących na tym rynku oficyn, osób cieszących się w środowisku zasłużonym poważaniem i uznaniem. Jest to zatem jak najbardziej Państwa, wydawców, ranking. Zwycięzcy… Przed rokiem na Azymut głosowało 15 z blisko 50 wydawnictw (mniej niż jedna trzecia), teraz natomiast 32 z 60 (ponad połowa!). Udział Azymutu jako jednego z czołowych dystrybutorów z roku na rok rośnie. Na niezmiennym poziomie pozostał wysoki stopień zadowolenia kontrahentów z oferowanych usług. Także druga w kolejności Firma Księgarska utrzymuje się w czołówce z bardzo wysokimi ocenami za jakość usług. Obronione drugie miejsce oraz wzrost głosujących wydawców z 14 w roku 2005 do 20 o czymś świadczą. Piąte miejsce zajęła specjalizująca się w sprzedaży podręczników poznańska Super Siódemka. Rok temu z głosami siedmiu wydawców była ósma. Nieco mniejszy wzrost, bo o dwa miejsca, odnotował Platon, ale poziom zadowolenia klientów z usług tej hurtowni jest imponujący. I wreszcie największy chyba – obok Azymutu – zwycięzca. Dom Handlowy ABC, który w ubiegłorocznym zestawieniu nie znalazł się w ogóle, a teraz zadebiutował na wysokiej, dziewiątej, pozycji z pięcioma wskazaniami. Więcej przetasowań w pierwszej dziesiątce nie naliczyliśmy. Znaczy – rynek stabilizuje się. … i przegrani …
Wyświetlono 25% materiału - 654 słów. Całość materiału zawiera 2616 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się