Poniedziałek, 28 października 2013
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru366
Czyli reakcja bibliotekarzy na kontrowersyjne propozycje zmian w funkcjonowaniu bibliotek szkolnych zgłoszone przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. W styczniu 2013 roku Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji ogłosiło projekt założeń ustawy o poprawie warunków świadczenia usług przez jednostki samorządu terytorialnego. Wywołał on protest bibliotekarzy, ponieważ wśród szerokiej gamy poruszanych zagadnień zawierał także propozycje zmian dotyczących funkcjonowania bibliotek szkolnych i publicznych. W projekcie poddanym pod konsultacje społeczne zabrakło jednak w tej materii konkretów, znalazły się w nim za to ogólne stwierdzenia, które wzbudziły spory niepokój środowiska bibliotekarzy: (1) „obowiązek posiadania biblioteki publicznej w gminie oznacza, że sąsiadujące gminy nie mogą zapewnić wspólnie usług bibliotecznych, choć dawałoby to czytelnikom dostęp do większego księgozbioru”; (2) „niezależnie od obowiązku prowadzenia biblioteki publicznej jednostka samorządu terytorialnego jako podmiot zakładający i prowadzący szkołę zobowiązana jest do zapewnienia uczniom dostępu do biblioteki szkolnej, a realizacja tego obowiązku nie może być wypełniona przez utworzenie jednej instytucji dla realizacji obu celów”. Proponowanym rozwiązaniem było „stworzenie możliwości wykonywania zadań biblioteki szkolnej przez bibliotekę publiczną” (punkt III.1.2 projektu w wersji ze stycznia 2013 roku, podpunkt 4). W ramach konsultacji społecznych styczniowego projektu bardzo istotne argumenty środowiska bibliotekarskiego przekazane zostały MAiC w dokumencie „Głos bibliotekarzy”. Były to uwagi natury wychowawczo-metodycznej, oświatowej, a także zalecenia międzynarodowych organizacji bibliotekarzy, w tym IASL i IFLA. Bibliotekarze zauważyli przy tym trafnie, że w projekcie MAiC w ogóle brakowało odniesień do prawa bibliotecznego. Istotne uwagi w ramach uzgodnień międzyresortowych zgłosiło z kolei Ministerstwo Edukacji Narodowej (na temat funkcji dydaktyczno-wychowawczych bibliotek szkolnych, a także bezpieczeństwa uczniów w …
Wyświetlono 25% materiału - 246 słów. Całość materiału zawiera 984 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się