Poniedziałek, 25 lipca 2011
Ranking największych wydawnictw 2010 roku
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru305
Jak co roku francuski tygodnik branżowy „Livres Hebdo” opublikował wyniki finansowe największych koncernów wydawniczych świata za rok 2010. Dane pochodzą zarówno z Banku Światowego (dotyczy to firm działających na kilku kontynentach) jak i z raportów rocznych koncernów wydawniczych, z bezpośrednich kontaktów z ich kierownictwami i z lektury pism fachowych. Realizacja całości wykonywana jest wspólnie z analitykiem rynku światowego, Austriakiem Rüdigerem Wischenbartem (www.wischenbart. com). Opracowane dane udostępniane są z zachowaniem copyrightu kilku znanym w świecie czasopismom branżowym, które dla potrzeb swoich czytelników wykorzystują podstawowe tabele oraz dokonują analizy osiągnięć lub porażek wydawców działających w ich krajach. Czytelnicy raportu dowiadują się co roku, że w rankingu uwzględniane są dane ze sprzedaży książek drukowanych oraz czasopism fachowych i naukowych, także sprzedaży klubowej w tym obszarze, sprzedaży wersji elektronicznych wcześniej wydanych książek i czasopism, baz i banków danych z obszaru nauki i informacji fachowej. Nie uwzględnia się w nim sprzedaży gazet i czasopism popularnych. Pierwszą światową dwudziestkę z obrotami przeliczonymi na euro za rok 2010 i dla porównania za rok 2009 prezentujemy w tabeli. Z zestawienia wynika, że niektórzy światowi liderzy mają już za sobą widoczny w poprzednich latach kryzys gospodarczy, inni zaś próbują nadal z nim się mocować. Mimo globalnego kryzysu zapoczątkowanego w 2008 roku na światowym rynku książki widać dalszy ruch własnościowy, zmierzający do koncentracji kapitału i przejmowania programów wydawniczych. Potwierdza się występująca każdego roku prawidłowość, iż największe przychody z działalności wydawniczej osiągają firmy, które koncentrują się na wprowadzaniu na rynek trzech typów publikacji: literatury fachowej, bloku zwanego po angielsku Science Technical Medical oraz książek edukacyjnych. Przy tym widać, że szczególnie dobrze radziły sobie z kryzysem firmy, które systematycznie poszerzały swoją ofertę o publikacje cyfrowe, w tym także serwisy internetowe. Ranking za 2010 rok otwiera brytyjski Pearson a na pozycji pięćdziesiątej znalazło się niemieckie wydawnictwo MairDuMont, które już kilkakrotnie pojawiło się na liście w ostatniej dziesiątce. To wydawnictwo jest liderem na europejskim rynku informacji turystycznej. Prezentowane w rankingu największe grupy wydawnicze wypracowały w 2010 roku 62,66 mld euro obrotów, co daje blisko 20 proc. wzrostu w stosunku do roku poprzedniego. …
Wyświetlono 25% materiału - 338 słów. Całość materiału zawiera 1352 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
Dostęp czasowy
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
Dostęp terminowy
Płatność kartą płatniczą lub przelewem
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail.
Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeżeli jesteś już abonentem Rynku Książki