Poniedziałek, 30 września 2013
Jak korzystają z nich Polacy?
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru364


Latem tego roku instytut badawczy Millward Brown SMG/KRC przeprowadził na zlecenie firmy Eniro Polska, właściciela Panoramy Firm, badanie którego celem było poznanie preferencji użytkowników smartfonów i tabletów. W badaniu wzięły udział 524 osoby w wieku 18-65 lat. Raport z badania przynosi także kilka ciekawych statystyk, opisujących rynek mobilny w Polsce. Z zaprezentowanych w nim danych IAB Polska wynika m.in., że liczba użytkowników smartfonów w naszym kraju wynosi 9,4 mln osób, a tabletów 3,1 mln.

Badaniem objęto następujące obszary:

– Częstotliwość korzystania

– Miejsca korzystania z urządzeń mobilnych

– Sposoby korzystania

– Poszukiwanie informacji o firmach/produktach

– Aplikacje mobilne

– Posiadane urządzenia.

Jak często korzystamy?

Jak pokazało badanie, częstotliwość korzystania z urządzeń mobilnych zależy od preferowanego nośnika. Na co dzień w dalszym ciągu to komputer jest najczęściej używany do przeglądania stron internetowych – 96,1 proc. uczestników badania korzysta z niego codziennie lub prawie codziennie. Wśród osób posiadających smartfon 72 proc. używa go równie często, zaś wśród osób posiadających tablet odsetek ten wynosi 53,9 proc. Ponadto badanie wykazało, że wśród smartfonów najpopularniejsze są telefony z ekranem dotykowym (82,7 proc.) i systemem operacyjnym Android (68,8 proc. wskazań).

Gdzie?

Okazuje się, że zarówno w przypadku tabletów, jaki i smartfonów najczęściej połączenia internetowe nawiązujemy w… domu. W przypadku posiadaczy tabletów dotyczy to 93 proc. całej grupy. Natomiast smartfon jako najchętniej wykorzystywane narzędzie do korzystania z sieci w domu wskazało 87 proc. badanych. Analizując jednak inne miejsca wykorzystywania mobilnego połączenia z internetem zdecydowanie przewodzą smartfony. „W drodze” korzysta z nich 82 proc. badanych, podczas gdy w takich samych warunkach tablet wybrało „zaledwie” 48 proc. podróżujących. Z telefonów korzystamy także znacznie częściej w pracy (73 proc.), w środkach komunikacji miejskiej (65 proc.), w samochodzie (62 proc.), podczas gdy w przypadku tabletów jest to kolejno 42 proc. (praca), 43 proc. (samochód) i 34 proc. (komunikacja).

Ta część badania może posłużyć także jako argument na poparcie jeszcze jednej tezy. Otóż smartfon jawi się urządzeniem znacznie bardziej mobilnym niż tablet – przede wszystkim z uwagi na swoje rozmiary. w przypadku wszystkich kontekstów jego użytkowania notuje znacznie wyższy odsetek wskazań, który jedynie w przypadku kategorii „w szkole” nie przekracza 50 proc.

Po co?

Jeśli chodzi o cele korzystania z internetu w urządzeniach mobilnych, telefonu używamy m.in. do czytania wiadomości (81 proc.), obsługi poczty (78 proc.), pozyskiwania informacji z wybranych dziedzin (74 proc.), używania nawigacji, usług mapowych i lokalizatorów (70 proc.), poszukiwania informacji o produktach i usługach (64 proc.) oraz korzystania z portali społecznościowych (61 proc.). Tablet z kolei dominuje podczas odbierania poczty (78 proc.), czytania wiadomości (75 proc.), ale także: oglądania filmów i seriali (65 proc.), grania w gry (57 proc.), internetowych zakupów i dokonywania wszelkiego typu rezerwacji.

Jeżeli użytkownicy mobilnego internetu decydują sie na zakup wybranego produktu, to decyzję tę poprzedza długotrwały proces zbierania informacji, przede wszystkim w wyszukiwarkach, czytanie opinii oraz porównywanie cen.

Większość użytkowników tabletów (56 proc.) skupia się na analizie oceny poszukiwanych produktów i usług przez innych e-klientów oraz porównuje ich ceny (52 proc.). Tymczasem posiadacze smartfonów wykorzystują je w większej mierze do ustalenia adresu czy wyszukania drogi do punktu odbioru, oraz danych kontaktowych, jak numer telefonu. Znacznie rzadziej telefon wykorzystywany jest jako pomoc w ustaleniu ceny produktu (45 proc.) lub usługi, a także źródło opinii innych klientów (41 proc.).

Aplikacje – tak czy nie?

Prawie 98 proc. badanych deklaruje znajomość nowoczesnych trendów w poszukiwaniu informacji lokalnych, czyli wykorzystywanie aplikacji. Oczywiście użytkownicy najchętniej wybierają aplikacje bezpłatne (99,6 proc. wskazań). Jednak w przypadku konieczności zapłacenia za usługę, za najbezpieczniejszy i najłatwiejszy sposób płatności uznali SMS (30,3 proc.). Użytkownicy z zainteresowaniem patrzą również na zupełnie nowe możliwości smartfonów, jak możliwość otrzymywania zniżek (80 proc.), zbierania punktów lojalnościowych (69 proc.) i używania jako kartę płatniczą (36 proc.).

Grupę badawczą przeanalizowano również pod kątem użytkowanego sprzętu, jednak wyłącznie w zakresie telefonów komórkowych. Aż 83 proc. respondentów zadeklarowało użytkowanie telefonu bezdotykowego, a 17 proc. aparatu z pełną klawiaturą Qwerty. Ponadto systemem dominującym okazał sie Android, który został wskazany przez 69 proc. ankietowanych, 9-proc. udział w grupie badawczej przypadł urządzeniom pracującym w oparciu o Windows Phone oraz Symbian, tylko 5 proc. odpowiadających zadeklarowało posiadanie urzadzenia firmy Apple wykorzystującego iOS, a 2 proc. BlackBerry OS.

Raport „Zwyczaje Polaków związane z korzystaniem ze smartfonów i tabletów” potwierdził, iż dynamicznie przybywa zwolenników urządzeń mobilnych, którzy zgodnie z aktualnymi trendami korzystają z aplikacji umożliwiających szybkie i efektywne zdobywanie informacji o firmach, produktach i usługach.

„Na podstawie wyników badania zrealizowanego przez Instytut Badawczy Millward Brown dla Eniro Polska oraz szybkości rozwoju nowych technologii, można spodziewać się w przyszłości znacznej dominacji urządzeń mobilnych nad komputerami, bądź też ich zastąpienia kolejnym innowacyjnym urządzeniem” – czytamy w raporcie z badania.

Niewątpliwie jednak nowe technologie na dobre zagościły w naszym życiu zarówno zawodowym jak i prywatnym. Jak wynika z badania, zdecydowana większość posiada smartfon, nieco mniej – tablet, korzystając z niego codziennie do różnych celów. To ważny sygnał dla firm, których obecność w nośnikach mobilnych staje się dziś koniecznością. Jest to bowiem medium przyszłości, z którym w coraz bardziej świadomy sposób i poświęcając mu coraz więcej czasu obcują również ich klienci.

Autor: PW