Poniedziałek, 15 grudnia 2014
Informacja o sytuacji wydawnictwa
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru396
Rynek wydawniczy od dłuższego czasu pogrążony jest w recesji. Problemy, jakie od kilku lat dotykają wydawnictwo Trio i innych wydawców książek niszowych, akademickich i naukowych, oraz ogromny spadek sprzedaży sprawiają, że obecnie wielu wydawców, księgarzy i małych hurtowni stoi na krawędzi bankructwa. Wydawnictwo Trio istnieje od 1992 roku i od początku jest wydawcą publikacji niszowych, z różnych dziedzin, m.in.: historii, archeologii, historii kultury, stosunków międzynarodowych, antropologii kultury, sztuki, teatru. Trio zainicjowało wiele znanych i cenionych serii wydawniczych: „Historia powszechna”, „Historia państw świata w XX i XXI wieku”, „W krainie PRL”, „Oblicza Japonii”. Jest także wydawcą nowoczesnych podręczników z dziedziny archeologii. Od początku, czyli od 1992 do 2001 roku, bezpośrednio współpracowało z podmiotami na rynku księgarskim. Rozwój rynku księgarskiego w 2002 roku spowodował konieczność podjęcia współpracy z wyspecjalizowaną hurtownią zajmującą się szeroko pojętą dystrybucją na terenie całego kraju. Głównym dystrybutorem wydawnictwa została łódzka Grupa A5, której zadaniem była kompleksowa obsługa dużych hurtowni i księgarń w Polsce. Sytuacja wydawnictwa do końca 2007 roku była stabilna. W latach 2008-2009 nasz dystrybutor zaczął mieć problemy z płynnością finansową. Następował spadek sprzedaży i zaczęliśmy odnotowywać nieregularne i zmniejszone wpływy ze sprzedaży naszych książek w Grupie A5. Coraz gorsze efekty współpracy spowodowały, że rozpoczęliśmy poszukiwania innego sposobu dystrybucji naszych publikacji. Na przełomie lat 2009-2010 roku rozwiązaliśmy umowę o współpracy z Grupą A5 i zaczęliśmy współpracę bezpośrednio z hurtowniami m.in.: Azymut, FK Olesiejuk i Matras. Konsekwencją rozwiązania umowy były potężne zwroty z Grupy A5 i zatowarowanie nowych odbiorców. Wartość zwróconych przez Grupę A5 książek w cenach detalicznych w 2010 roku wyniosła ok. 3,3 mln zł; w tym wartość książek zwróconych przez sieć Empik ok. 814 tys. zł Przesunięcia magazynowe, jakie nastąpiły w 2010 roku, spowodowały duży spadek sprzedaży i powstanie ogromnych kosztów logistycznych. Ponowne zatowarowanie rynku w książki było już na znacznie niższym poziomie, niż ten który był przed zwrotami. Hurtownie i księgarze zamówili mniej niż zwrócili. Było to spowodowane ogólnym spadkiem sprzedaży w segmencie książek akademickich. Przykładem może być np. sieć Empik, która zwróciła książki za ok. 800 tys. zł w cenach detalicznych, a od nowego dostawcy zamówiła książki za ok. 200 tys. zł w cenach detalicznych. Rok 2010 – zakończenie współpracy z Grupą A5, – zwroty książek z Grupy A5 o wartości ok. 3,3 mln zł (w tym Empik ok. 800 tys. zł), – powstanie ogromnych kosztów logistycznych związanych z przyjęciem zwracanych książek do nowego magazynu i obsługą nowych klientów, – zatowarowanie odbiorców na wartość znacznie mniejszą od pierwotnego poziomu (np. Empik; wartość zwrotu ok. 800 tys. zł.; zatowarowania ok. 200 tys. zł), – z uwagi na rosnące koszty magazynowania i spadek sprzedaży konieczność przeceny książek o wartości 97 tys. zł, ich wartość po przecenie ok. 6 tys. zł, co stanowi 6,32 proc. wartości detalicznej książek (książki niszowe, tzw. niskonakładowe są wydawane bez zysku, każda przecena oznacza stratę), – sankcjonowane na uczelniach kserowanie książek i nielegalne ściąganie plików z portalu „Chomikuj.pl” spowodowały spadek sprzedaży naszych podręczników. VAT i duże zwroty Wprowadzenie w 2011 roku realnego, 5-proc. VAT-u na książki: duże zamieszanie w pierwszych miesiącach obowiązywania ustawy spowodowały nieprecyzyjne zasady okresu przejściowego na sprzedaż z zerową stawką VAT na książki wydrukowane przed 2011 rokiem oraz niejasna interpretacja prawa w stosunku do hurtowników i księgarzy. Konsekwencją były bardzo duże zwroty z rynku oraz wymuszone przeceny, które …
Wyświetlono 25% materiału - 539 słów. Całość materiału zawiera 2157 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się