Światem książki dziecięcej rządzi dziś dobra ilustracja. Niebanalna, przyciągająca wzrok, brawurowa, odważna. Warstwa wizualna książki wchodzi w dialog ze słowem pisanym i używa swojego własnego języka, stając się paralelną narracją. - Teraz jest bardzo dobry czas dla polskiej ilustracji. Widać to szczególnie na przykładzie książek dla dzieci. Ostatnie lata przyniosły wielką jakościową zmianę - mówi Magdalena Kłos- -Podsiadło, jedna z kuratorek wystawy "Tu czy tam" o współczesnej polskiej ilustracji dla dzieci w warszawskiej Zachęcie. To pierwsza wystawa tego typu skierowana do dziecięcego odbiorcy. - Pomyślałam, że nie chcę robić wystawy dla milusińskich, lecz poważną wystawę dla dzieci i dorosłych - dodaje Ewa Solorz, druga z kuratorek. Z podobnego założenia wychodzą współcześni ilustratorzy. Ich ilustracje w większości są dalekie od przymilnych, naiwnie ugrzecznionych rysunków. Bawią się konwencjami, żonglują stylami, prowadzą z odbiorcą wielopoziomową grę. Dla dziecka obrazy stanowią wizualne dopełnienie tekstu, towarzyszącemu w lekturze dorosłemu pozwalają zobaczyć ukryte głębiej konteksty. Większość współczesnych ilustratorów wypracowało swój własny, rozpoznawalny styl. Najbardziej znana twórczyni polskich picturebooków, Iwona Chmielewska, obdarza nas wyrafinowanymi ilustracjami z pogranicza jawy i snu, pełno w nich liryzmu, metafizyki i swego rodzaju nostalgii ("Królestwo dziewczynki", wydawnictwo Entliczek, "W kieszonce", Media Rodzina). Katarzyna Bogucka poprzez charakterystyczne, zgeometryzowane kształty nawiązuje do konwencji retro ("Lala Lolka", wydawnictwo Ładne Halo, "Podróże z Anną Marią', Muzeum Pałac Herbsta). Śmiałe, nieoczywiste, często abstrakcyjne ilustracje Marty Ignerskiej nie przechodzą bez echa, prowokując do dyskusji wokół designerskich ilustracji w książkach dziecięcych (Trylogia o niezwykłych gdańszczankach: Elżbiecie Heweliusz, Konstancji Czirenberg i Joannie Schopenhauer, wydawnictwo Muchomor, "Wszystko gra", Wytwórnia). Aleksandra i Daniel Mizielińscy z kolei serwują nam wielkoformatowe, charakteryzujące się niezwykłą dbałością o szczegół i uwielbiane przez dzieci albumy ("Mapy", "Pod ziemią, pod wodą", wydawnictwo Dwie Siostry). Ilustracje idą w parze z tekstem, który jest ciekawie napisany i dopracowany merytorycznie. W książkach obrazkowych, choć jest …