W ubiegłym roku na łamach Biblioteki Analiz – i to w kilku odcinkach – prezentowaliśmy zawartość raportu „Internet 2009”, jaki co roku przygotowuje serwis Internet Standard. Ponieważ wiele jego fragmentów dotyczy – pośrednio lub bezpośrednio – naszej branży, bez wahania postanowiliśmy przedstawić Czytelnikom raport tegoroczny, zatytułowany „Internet 2k10”. Po raz pierwszy IS zaprezentował zestawienie najważniejszych podmiotów działających w branży internetowej (lub działających także w niej) w oparciu o sprawozdania finansowe. Są w tym wprawdzie dziury (w wypadku niektórych księgarń internetowych podano tylko, i to też oszacowane, przychody), a niekiedy dane są ewidentnie dalekie od prawdy (ponad dwukrotnie niedoszacowane obroty Gandalfa w 2009 roku), zestawienie to skłania jednak do ciekawych wniosków, dotyczących choćby kreatywności w narodzie umiejącym chyba na wszystkim robić pieniądze, także w sieci. Ile z książek Jeżeli chodzi o firmy z naszego sektora, w zestawieniu znalazło się 12 podmiotów: Merlin.pl, Empik.com, KDC.pl (Bauer Weltbild Media), Eksiegarnia.pl (Główna Księgarnia Naukowa), Gandalf. com.pl, Helion.pl, Wysylkowa.pl, Lideria. pl, Inbook.pl, Poczytaj.pl (Dante s.c.), sklep Świata Książki czy Amazonka.pl, którą zarządza SI Książki.pl Sp. z o.o. (pomijamy takie jak Agora czy Edipresse, które, choć mają w portfolio książki, nie stanowiły one o ich przychodach z sieci, jak również serwis Allegro.pl, który ofert sprzedaży książek ma kilkaset tysięcy). Jak widać, w przypadku trzech największych pod uwagę wzięto sprzedaż wszystkich grup towarowych, ale już pozostałych dziewięć pozycji daje nam całkiem pożyteczną wiedzę o ich potencjale (z pewną rezerwą należy podchodzić do firm, których dane Internet Standard jedynie szacował). Dowiedzieliśmy się przykładowo, że wspierana dystrybucyjnie przez Firmę Księgarską braci Olesiejuków Amazonka.pl przez dziewięć miesięcy (otwarcie księgarni nastąpiło 1 kwietnia 2009 roku) wygenerowała obrót nieco więcej niż 1 mln zł, zaś ten, który stał się udziałem sklepu Poczytaj.pl – słabo wydawałoby się rozpoznawalnego na rynku, ponad 2,5 mln zł. Zwracamy także uwagę na oszacowane przez autorów rankingu przychody internetowej nogi Empiku. Te za 2008 rok określono na 85 mln zł. W niniejszym – za 2009 – już na 52,5 mln zł. To każe nam zrewidować wcześniejsze przypuszczenia co do sprzedaży książek przez witrynę Empik.com. Opierając się na wiedzy, że ok. 35 proc. „naziemnych” przychodów Empiku pochodzi z książek (dla 2008 roku 344,4 mln zł z 902,8 …