BIBLIOTEKA ANALIZ
nr 219
Dwutygodnik "Biblioteka Analiz" to profesjonalny, prestiżowy informator o rynku wydawniczo-księgarskim. Pismo adresowane jest głównie do pracowników wydawnictw, hurtowni i księgarni, jego celem jest dostarczanie kadrze menedżerskiej szybkiej oraz rzetelnej informacji. Istnieje na rynku od 2000 roku, ukazuje się w objętości 16-24 str. W każdym numerze "Biblioteki Analiz" zamieszczane są informacje o wydarzeniach w branży, obszerne wywiady z jej czołowymi przedstawicielami, analizy poszczególnych sektorów rynku, szczegółowe prezentacje firm wydawniczych i dystrybucyjnych. Redakcja wyróżnia wydawnictwa dyplomem WYDAWCY ROKU (laureatem za 2016 rok zostało Wydawnictwo Świat Książki).  Dwutygodniowy cykl wydawniczy gwarantuje szybką reakcję na dynamiczne procesy zachodzące w branży wydawniczej. "Biblioteka Analiz" rozprowadzana jest wyłącznie w prenumeracie realizowanej przez wydawcę lub firmy kolporterskie (Ruch, Garmond, Kolporter).
W Numerze
Wtorek, 22 kwietnia 2008
Prezentacja nowej formuły sieci odbyła się w księgarni w Ann Arbor (Michigan). Dzięki wdrożeniu nowych rozwiązań sieć chce odwrócić niekorzystny trend spadku sprzedaży.
Poniedziałek, 21 kwietnia 2008
Światowy Dzień Książki 2008
Na spotkaniu z mediami 17 kwietnia w Centrum Prasowym Foksal pojawili się Piotr Marciszuk – prezes Polskiej Izby Książki, Aldona Zawadzka – wiceprezes PIK, koordynująca przygotowania tegorocznych obchodów Światowego Dnia Książki, oraz Jan Lus, prezes Izby Księgarstwa Polskiego – partnera tegorocznej edycji. Konferencję prowadziła Dorota Fórmanowska. Piotr Marciszuk podkreślił, że jest to święto, którego celem jest nie tylko promocja czytelnictwa, ale również, co niezwykle istotne, wiedzy na temat prawa autorskiego. Przedstawił wyniki badań, z których …
Poniedziałek, 21 kwietnia 2008
Projekt reformy programowej minister Katarzyny Hall
Zmiany w polskiej szkole wydają się nieuniknione. Postulują o nie dydaktycy i pedagodzy, konsekwentnie dąży do nich także minister Katarzyna Hall i jej współpracownicy. Od kilku miesięcy w resorcie edukacji trwają przygotowania projektu nowej podstawy programowej dla wszystkich przedmiotów, nad którym pracuje zespół blisko stu ekspertów wskazanych przez różne środowiska związane z edukacją: dydaktyków, członków Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz wydawców. Podczas debaty, która z udziałem tych ostatnich odbyła się w ramach 23. Targów Książki Edukacyjnej …
Poniedziałek, 21 kwietnia 2008
Rozmowa z Tomaszem Balonem-Mroczką – współwłaścicielem Domu Wydawniczego Rafael i Grupy Gloria.24.pl oraz Markiem Kotasem – dyrektorem marketingu Domu Wydawniczego Rafael i dyrektorem zarządzającym marką Prodoks w Grupie Gloria24.pl
Na początku roku Grupa Gloria24.pl kupiła od Romana Kluski część aktywów firmy Prodoks – prawo do wydawania katalogu wysyłkowego z ofertą publikacji katolickich, księgarnię internetową oraz prawo do marki Prodoks. Jak doszło do tej transakcji? Tomasz Balon-Mroczka: W pierwszej chwili zrobiło nam się przykro na wieść o planach likwidacji Prodoksu, który w naszym przekonaniu był przedsięwzięciem bardzo ważnym. Wreszcie bowiem sprzedażą książek z naszego segmentu zajął się ktoś z „dużym” nazwiskiem. Ponieważ od zasłyszenia informacji, …
Poniedziałek, 21 kwietnia 2008
Relacja z konferencji
8 kwietnia odbyła się w Senacie konferencja „Jak stworzyć prawo autorskie na miarę XXI wieku – pierwsze kroki” zorganizowana przez Komisję Gospodarki Narodowej. Jej uczestnikami byli m.in. przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, eksperci w dziedzinie prawa autorskiego, osoby reprezentujące organizacje zbiorowego zarządzania, np. Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, a także użytkowników, np. nadawców telewizyjnych. Celem konferencji była analiza funkcjonującego w Polsce systemu praw autorskich oraz rozpoczęcie publicznej debaty nad jego kształtem …
Poniedziałek, 21 kwietnia 2008
Polski Katalog Składowy Książki
Pamiętam – były to lata 90. – Składnica Księgarska wydawała (bodaj raz na rok) opasłe tomiszcze formatu A4 zatytułowane „Katalog Składowy”. Były to czasy, kiedy mało kto mógł się poszczycić kontem poczty elektronicznej, o firmowej stronie internetowej nie wspominając. Cegła, raz do roku informująca o bieżącej ofercie księgarskiej, mogła się zatem komuś przydać. I zapewne tak było. Dziś rolę katalogów składowych pełnią strony internetowe hurtowni (mają je – łącznie z katalogami dostępnych tytułów – właściwie …
Poniedziałek, 21 kwietnia 2008
Prawnik radzi
Na rynku wydawniczym nie ma rozpowszechnionego zwyczaju rejestracji znaków towarowych – nazwy bądź znaku graficznego identyfikującego oficynę, sieć księgarską czy serię wydawniczą. A szkoda. Zarejestrowany znak towarowy zapewnia bowiem nie tylko ochronę na wypadek, gdyby inny podmiot zamierzał działać pod podobną marką, stanowi ponadto wartość majątkową wliczaną w wycenę przedsiębiorstwa. Co to jest znak towarowy? Znak towarowy (usługowy) to każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny. Oznaczenie takie odróżnia towary (usługi) jednej firmy od …
Poniedziałek, 21 kwietnia 2008
Planowanie marketingowe w wydawnictwie – cz. 5
I tak oto nadszedł czas na przełożenie ustalonych celów oraz strategii rynkowych na konkretne plany operacyjne i szczegółowe taktyki. Choć ciągle powstają nowe podejścia do komponowania elementów marketingu mix, to nadal najpopularniejszy jest tradycyjny model 4P (lub w wersji rozszerzonej 7P). Jest on w powszechnym użyciu być może dlatego, że nie jest skomplikowanym tworem teoretycznym, ale niezwykle przejrzystą koncepcją stworzoną na podstawie obserwacji i analiz funkcjonowania przedsiębiorstw najbardziej skutecznych na rynku. Ze względu na popularność …
Poniedziałek, 21 kwietnia 2008
Śmierć książki – No Future Book (4)
Książka była jednym z pierwszych towarów sprzedawanych w Sieci i, obok muzyki, wciąż jest produktem kupowanym najczęściej. W 2010 roku światowy rynek książek kupowanych przez Internet osiągnie wartość 9,5 mld dolarów – podała firma eMarketer analizująca rynek on-line, powołując się na dane firmy Global Industry Analysts. Stany Zjednoczone i Europa stanowią obecnie 95 proc. całego rynku książek kupowanych w Sieci. Największy udział w 2007 roku miały Stany Zjednoczone, gdzie książki kupiono na łączną wartość 4,8 …
Poniedziałek, 21 kwietnia 2008
Felieton
Tegoroczne Targi Książki w Londynie przeszły do historii… Czy to oznacza, że przeszły do Historii? Tego nie wiem. Historia to zweryfikuje. Myślę jednak, że nie zdarzyło się na nich nic, co spowodowałoby, że Historia się o nie kiedyś upomni. Typowy, charakterystyczny szum i gwar, ci sami ludzie o tych samych wyrazach twarzy, te same (choć niby inne) książki, te same uśmiechy i taki sam mrówczy biznes… Jak co roku na wszystkich dużych międzynarodowych targach książki …