BIBLIOTEKA ANALIZ
nr 260
Dwutygodnik "Biblioteka Analiz" to profesjonalny, prestiżowy informator o rynku wydawniczo-księgarskim. Pismo adresowane jest głównie do pracowników wydawnictw, hurtowni i księgarni, jego celem jest dostarczanie kadrze menedżerskiej szybkiej oraz rzetelnej informacji.Istnieje na rynku od 2000 roku, ukazuje się w objętości ok. 20-40 str. W każdym numerze "Biblioteki Analiz" zamieszczane są informacje o wydarzeniach w branży, obszerne wywiady z jej czołowymi przedstawicielami, analizy poszczególnych sektorów rynku, szczegółowe prezentacje firm wydawniczych i dystrybucyjnych.Zainteresowaniem Czytelników cieszą się także działy "Prawnik radzi" oraz porady z zakresu marketingu, promocji itp., w których analizujemy największe i... najmniejsze sukcesy wydawnictw.Całości dopełnia błyskotliwy felieton Andrzeja Nowakowskiego. Redakcja wyróżnia wydawnictwa dyplomem WYDAWCY ROKU (tegorocznym laureatem został WSiP).  Dwutygodniowy cykl wydawniczy gwarantuje szybką reakcję na dynamiczne procesy zachodzące w branży wydawniczej. "Biblioteka Analiz" rozprowadzana jest wyłącznie w prenumeracie.
W Numerze
Poniedziałek, 16 listopada 2009
…i 40 mln zł zysku w trzecim kwartale
6 listopada kontrolowana przez fundusz Advent International spółka Pahoa Investments ogłosiła wezwanie do sprzedaży 100 proc. akcji Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych. Firma zaoferowała cenę 16,35 zł za akcję (tego samego dnia rano cena za walor WSiP wynosiła 16,29 zł). „Jak poinformował fundusz, cena ta jest o 5,6 proc. wyższa od średniej rynkowej ceny (ważonej wartością obrotów) z ostatnich sześciu miesięcy oraz o 1,7 proc. wyższa od tej samej średniej z ostatnich trzech miesięcy. Na akcje …
Poniedziałek, 16 listopada 2009
Wiedza Powszechna na aukcji
W „Rzeczpospolitej” z 12 listopada ukazało się ogłoszenie ministra skarbu państwa, który zaprasza „do wzięcia udziału w aukcji w sprawie nabycia udziałów spółki Wydawnictwo Wiedza Powszechna Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie”.
Poniedziałek, 16 listopada 2009
13. Targi Książki w Krakowie zakończone
Jakie były? Jak wszystkie poprzednie – znakomite. Choć lista nieobecnych świadczyć mogła o symptomach zjawiska, którego nazwa zaczyna się na literę „k”. Zabrakło w Krakowie Hachette Polska, Muzy, Wilgi, Zyska i S-ki, Prószyńskiego i S-ki, a stoisko choćby Wydawnictwa Naukowego PWN (w standardowej zabudowie) nie prezentowało się okazalej niż wielu innych, nieporównanie mniejszych edytorów. W kuluarach przez pierwszy dzień targów mówiło się z kolei głównie o tym, że w tym roku po raz pierwszy zabraknie …
Poniedziałek, 16 listopada 2009
Rozmowa z Robertem Rybskim – współwłaścicielem i dyrektorem zarządzającym księgarni Virtualo.pl
Na rynku książki znany jesteś od dawna. Od połowy ubiegłego roku firmujesz jednak projekt Virtualo.pl, za pomocą którego sprzedajecie publikacje w wersji elektronicznej… Działamy jako spółka cywilna – ja i Mariusz Prema, przyjaciel, którego znam od pierwszej klasy podstawówki. Skończył informatykę na UW, dzięki czemu technologia nie ma przed nami tajemnic. Tak się zresztą dzielimy kompetencjami – Mariusz odpowiada za IT, a ja za biznesową stronę przedsięwzięcia, m.in. kontakty z klientami – czyli dostawcami treści. …
Poniedziałek, 16 listopada 2009
Polski Katalog Składowy Książek
Jedno ze spotkań branżowych 13. Targów Książki w Krakowie dotyczyło powołania Polskiego Katalogu Składowego Książek. Pomysł ciągnie się od lat, wszyscy mają przeświadczenie, że katalog books-in-print jest rynkowi potrzebny, ale na przeświadczeniu i marnotrawieniu energii i środków dotąd się kończyło. Niedawno z wydania takiej bazy zrezygnowała Polska Izba Książki, projektem zaopiekowała się wobec tego Izba Księgarzy Polskich. Kibicując księgarzom, którym udało się nawet namówić informatycznego podwykonawcę, firmę Neurosoft, do bezpłatnego przygotowania platformy elektronicznej, wciąż nie …
Poniedziałek, 16 listopada 2009
Targi Książki Historycznej w nowej odsłonie
Ponad 100 proc. dostępnej powierzchni wystawienniczej w Zamku Królewskim w Warszawie rozdysponowali organizatorzy tegorocznej edycji Targów Książki Historycznej, które odbędą się w dniach 26-29 listopada. Biblioteka Analiz współuczestniczy w promocji tej imprezy, choć biorąc pod uwagę estymę, jaką cieszy się ona w branży, zasługuje na miano samograja. W niemałym z pewnością stopniu dzięki entuzjazmowi wszystkich zaangażowanych stron – organizatorów, czyli Porozumienia Wydawców Książki Historycznej oraz Zamku Królewskiego (od tego roku), wystawców, a także czytelników. Informacji …
Poniedziałek, 16 listopada 2009
Raport „E-commerce 2009” – cz. 2
W poprzednim numerze zamieściliśmy pierwszą część omówienia niezwykle interesującego raportu Internet Standard poświęconego handlowi elektronicznemu w Polsce. Poniżej kontynuacja tego tematu. Trzecie część raportu poświęcona została działaniom marketingowym właścicieli działających w naszym kraju przedsięwzięć e-commerce. Otóż dla wszystkich sklepów internetowych biorących udział w badaniu IS (ponad 7000) średni budżet marketingowy w 2008 roku wyniósł ok. 34 tys. zł. Nie ma się jednak czym podniecać, gdyż mniej więcej połowa ankietowanych wydała na ten cel mniej niż …
Poniedziałek, 16 listopada 2009
Funkcjonalna metafora marginaliów
Z ideą książek poszerzonych, które oddaje się w ręce czytelników, by wersje elektroniczne uwzględniały ich przypisy i komentarze, wyszło amerykańskie wydawnictwo Twelve Books. Eksperyment już się rozpoczął. Na stronach wydawnictwa oraz autorów, Po Bronsona oraz Ashley Merryman, można było przez tydzień komentować trzy pierwsze rozdziały książki „Nurture Shock: New Thinking About Children”. Czytelnicy zachęcani byli do zaznaczania w tekście słów i dodawania własnych opinii w przypisach. „Nasza książka już teraz zawiera 70 stron materiałów źródłowych …
Poniedziałek, 16 listopada 2009
Promocyjny pomysł miesiąca
Po raz kolejny Wydawnictwo Literackie pokazało klasę w promowaniu swojego produktu. Tym razem wzięto się za książkę, która ostatnio zyskała status bestsellera w Stanach Zjednoczonych. Autorem intrygująco brzmiącego tytułu: „Dlaczego piloci kamikadze zakładali hełmy? Czyli ekonomia bez tajemnic” jest Robert H. Frank. W Polsce jego książka po dwóch tygodniach (premiera 21 października) trafiła na listę bestsellerów sieci Empik (zajęła 14. miejsce na liście TOP 20 ujmującej dane sprzedażowe za okres od 19 października do 1 …
Poniedziałek, 16 listopada 2009
Felieton
– No gdzie się bucu głupi ryjesz!? No gdzie!? Kultury trochę! – rozeźlona dama w średnim wieku zadała trudne pytanie zmotoryzowanemu miłośnikowi książek próbującemu zaparkować beżowego lanosa na chodniku, który bardziej przypominał gliniasty wiejski trakt po deszczu niż miejsce przeznaczone dla pieszych. (Przypominam, że w Krakowie określenie „ty bucu” oznacza coś znacznie gorszego niż w Warszawie.) Oburzenie zmotoryzowanego było w tej sytuacji naturalne. – A gdzie mam zaparkować, no gdzie?! Będzie mnie kultury uczyć, łysa …