BIBLIOTEKA ANALIZ
nr 270
Dwutygodnik "Biblioteka Analiz" to profesjonalny, prestiżowy informator o rynku wydawniczo-księgarskim. Pismo adresowane jest głównie do pracowników wydawnictw, hurtowni i księgarni, jego celem jest dostarczanie kadrze menedżerskiej szybkiej oraz rzetelnej informacji.Istnieje na rynku od 2000 roku, ukazuje się w objętości ok. 20-40 str. W każdym numerze "Biblioteki Analiz" zamieszczane są informacje o wydarzeniach w branży, obszerne wywiady z jej czołowymi przedstawicielami, analizy poszczególnych sektorów rynku, szczegółowe prezentacje firm wydawniczych i dystrybucyjnych.Zainteresowaniem Czytelników cieszą się także działy "Prawnik radzi" oraz porady z zakresu marketingu, promocji itp., w których analizujemy największe i... najmniejsze sukcesy wydawnictw.Całości dopełnia błyskotliwy felieton Andrzeja Nowakowskiego. Redakcja wyróżnia wydawnictwa dyplomem WYDAWCY ROKU (tegorocznym laureatem został WSiP).  Dwutygodniowy cykl wydawniczy gwarantuje szybką reakcję na dynamiczne procesy zachodzące w branży wydawniczej. "Biblioteka Analiz" rozprowadzana jest wyłącznie w prenumeracie.
W Numerze
Poniedziałek, 22 marca 2010
Impresje po spotkaniu bibliotekarzy z wydawcami
W poniedziałek, 15 marca w Bibliotece Narodowej odbyło się spotkanie bibliotekarzy i wydawców w sprawie egzemplarza obowiązkowego. Temat EO został przez dyskutantów potraktowany bardzo szeroko i wielowątkowo. Dyskusja była chaotyczna, poszczególne wątki mieszane, mylone, argumenty błędnie interpretowane. Należałoby ten chaos ogarnąć i podsumować dyskusję w sposób uporządkowany. Pozwolę sobie przedstawić w skrócie takie podsumowanie wraz z przemyśleniami, które nasunęły mi się podczas jego tworzenia.
Poniedziałek, 22 marca 2010
Powyższe streszczenie autorstwa Piotra Sagnowskiego dotyka istoty rzeczy. Problem tkwi nie w zabezpieczeniach, a w legalnym przekazaniu darmowego dostępu do publikacji elektronicznych tysiącom potencjalnych czytelników. Jeśli 17 bibliotek otworzy swoje zasoby dla czytelników on-line, ilość osób które będą mogły korzystać z tych egzemplarzy przekroczy liczbę potencjalnych czytelników. Dla wydawcy literatury naukowej, który przeciętną książkę sprzedaje w kilkuset egzemplarzach, oznacza to niemożność jakiejkolwiek sprzedaży o charakterze biznesowym.
Poniedziałek, 22 marca 2010
Rozmowa z Piotrem Szafrankiem – prezesem Platformy Dystrybucyjnej Edu-Książka
Skąd wzięła się idea powstania Platformy Dystrybucyjnej Edu-Książka? W 2006 roku właściciele trzech istniejących od lat i konkurujących ze sobą na rynku firm dystrybuujących książki językowe: poznański Omnibus Trading, warszawski Bookland-Net oraz katowicka Integra IH postanowili powołać nową firmę, platformę hurtową, która byłaby źródłem zaopatrzenia księgarń wspólników i pozostałych firm księgarskich. Spółka ta miałaby zastąpić sieci konkurujących do tej pory i istniejących często w tych samych miastach hurtowni, należących do jej udziałowców. Podstawowym celem powołania …
Poniedziałek, 22 marca 2010
Dwa jubileusze – targowe rekordy
W Kielcach obchodzono jubileusz, a nawet dwa. Targi Edukacyjne „Edukacja” odbyły się po raz piętnasty, a Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, chociaż chwilowo pozbawione prezesa, zainaugurowały obchody 65-lecia. Z tej okazji na stoisku WSiP podano okolicznościowy tort w kształcie książki, który szybko zniknął, gdy do stoiska doszła grupa targowych VIP-ów na czele z Bożentyną Pałką-Jarubą, panią wojewodą świętokrzyskim. Feministki chyba jeszcze nie wymyśliły żeńskiej formy od wojewoda, bo stosowana czasem ‘wojewodzina’ jest tu niewłaściwa, gdyż przecież …
Poniedziałek, 22 marca 2010
O opodatkowaniu tzw. autorskich umów o dzieło
Wielokrotnie w obrocie gospodarczym ma miejsce sytuacja, w której osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej zawiera umowę o dzieło, będące rezultatem jej „pracy koncepcyjnej”, takie jak wygłoszenie przygotowanego przez siebie wykładu czy przeprowadzenie szkolenia według własnego programu i z wykorzystaniem własnych materiałów czy technik. Wiąże się z tym kwestia opodatkowania – ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych traktuje bowiem przychody z tytułu praw autorskich nieco łagodniej, mianowicie ustalając koszty uzyskania takich przychodów na 50 …
Poniedziałek, 22 marca 2010
Po podróży studyjnej do Niemiec
To były intensywne trzy dni. Grupa polskich wydawców w terminie 10-12 marca odwiedziła niemieckich kolegów po fachu – swoich potencjalnych partnerów. Jak informuje Związek Wydawców i Księgarzy Niemieckich (Börsenverein des Deutschen Buchhandels) w swojej publikacji „Buch und Buchhandel in Zahlen 2009” Polska w 2008 roku, podobnie jak w roku 2005 i 2007, zajęła pierwsze miejsce wśród dziesięciu krajów kupujących najwięcej licencji od niemieckich wydawnictw książkowych. Rodzime oficyny kupiły w 2008 roku 765 licencji, spośród 7605 …
Poniedziałek, 22 marca 2010
Wyszeptany longseller o odchudzaniu
Ileż to razy słyszeliśmy o dietach cud i poradnikach obiecujących szczupłą sylwetkę bez wyrzeczeń, a w gruncie rzeczy odchudzających jedynie portfele? Dlatego wieść o każdym kolejnym tytule już chyba na niewielu robi wrażenie. Wpisując hasło „dieta” w wyszukiwarkę w dziale książkowym Merlin.pl uzyskujemy wynik 883 tytułów. Wśród nich figuruje vademecum „Nie potrafię schudnąć” dr Pierre Dukana. Pod informacją o książce przeczytać można aż 47 recenzji, a niemal wszystkie pochlebne, wychwalające pod niebiosa metodę i jej …
Poniedziałek, 22 marca 2010
Ofensywa na rynku dostawców papieru
W wydanym w 2009 roku opracowaniu zatytułowanym „Papier”, które po raz pierwszy uzupełniło naszą cykliczną publikację „Rynek książki w Polsce”, wymieniliśmy 14 firm dystrybuujących papier do druku książek. Jedną z nich była spółka Mercator Papier zarejestrowana w Krakowie. W ostatnich miesiącach nastąpiły znaczące zmiany w jej działaniu zapowiadające dynamiczny rozwój na polskim rynku. Mercator Papier jest częścią globalnej korporacji PaperlinX Ltd., której centrala znajduje się w Melbourne w Australii. PaperlinX to jeden z największych światowych …
Poniedziałek, 22 marca 2010
Felieton
Szefowi pewnego dużego, a nawet bardzo dużego wydawnictwa zadałem banalne w istocie pytanie: „Jak sądzisz, kiedy w Polsce będzie możliwe wprowadzenie programu ARROW?”. Spojrzał na mnie niewinnie i odrzekł: „Na samolotach to ja się nie znam, mnie interesuje wydawanie książek, a moje hobby to podróże, muzyka i dobre wino”. Odpowiedź owego znanego i poważanego wydawcy w zasadzie oddaje stan wiedzy oraz świadomości w naszej branży na temat rewolucyjnych zmian, jakie przygotowuje nam komisja Unii Europejskiej …