WIADOMOŚCI KSIĘGARSKIE
nr 65
"Wiadomości Księgarskie" to czasopismo adresowane do księgarzy. Zawiera informacje z życia branży księgarskiej i szeroko pojętego rynku książki. Prezentuje wydarzenia i sprawy ważne z punktu widzenia środowiska księgarskiego oraz wypowiedzi najważniejszych przedstawicieli polskiego rynku książki.  Oprócz aktualności, publicystyki i artykułów o charakterze poradnikowym pismo podnosi kwestie kształcenia księgarskiego oraz publikuje wspomnienia i teksty z historii polskiego księgarstwa. To jedyne na polskim rynku pismo dla księgarzy.  Po raz pierwszy "Wiadomości Księgarskie" ukazały się w 1993 roku i przez 11 lat były biuletynem Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgarzy Polskich. Od 2004 roku wydawcą czasopisma jest Biblioteka Analiz Sp. z o.o.  Czasopismo obecnie ukazuje się jako rocznik (wcześniej było kwartalnikiem), w formie zeszytów o formacie A5, objętości ok. 90 stron, z kolorowymi okładkami i czarno-białym środkiem. Redaktorem naczelnym jest Andrzej Skrzypczak.
W Numerze
Poniedziałek, 20 grudnia 2010
Rozmowa z Rafałem Skąpskim, dyrektorem Państwowego Instytutu Wydawniczego i prezesem Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek
Zacznijmy od VAT-u. Ostatnich kilka miesięcy upływa nam pod jego znakiem. Zresztą nie tylko nam, ponieważ w innych krajach, np. w Niemczech również stawka tego podatku trochę się zmienia. To temat znany mi bardzo dobrze, nie tylko jako wydawcy. Było to pierwsze zadanie, jakiego podjąłem się, rozpoczynając pracę na stanowisku podsekretarza stanu w Ministerstwie Kultury. Problem był wówczas gorący, ponieważ ustępujący ministrowie finansów i kultury rozpoczęli już rozmowy w Brukseli. Chodziło o to, żeby do …
Poniedziałek, 20 grudnia 2010
W krajach unijnych w dalszym ciągu próbuje się opanować sytuację kryzysową. Rząd niemiecki na 2011 rok zatwierdził pakiet oszczędnościowy, przewidujący m.in. niewielkie podwyżki zobowiązań podatkowych przedsiębiorstw, co ma gwarantować utrzymanie dotychczasowego poziomu życia społeczeństwa. Pakiety oszczędnościowe uchwalają też rządy innych krajów i dlatego nie rezygnują z podatku VAT. Póki nie rozpowszechniły się książki mówione i elektroniczne, główna uwaga wydawców i księgarzy europejskich skupiała się na książce drukowanej. To na nią w UE były stawki preferencyjne …
Piątek, 17 grudnia 2010
Jak nowe środowisko cyfrowe poprzez Internet, charyzmę i talent jednego człowieka stworzyło globalną sieć marketingową (cz. II)
Dlaczego Amazonia była skazana na sukces? Fenomen Amazonii, będący nowatorskim i dalekosiężnym przedsięwzięciem błyskawicznie rozwijającego się środowiska sieciowego, jak większość wówczas powstających zjawisk internetowych o charakterze globalnym, nosił znamiona nowego paradygmatu kulturowego. I tylko pozornie wyrastał on ze starego środowiska analogowej dystrybucji książek. Wydaje się być prawdopodobne, iż różnica jakościowa i strukturalna nowego środowiska digitalnego, tak istotnie odbiegała od świata analogowego, iż mylnym jest stosowanie zasady prostej konwergencji starego w nowe. Nowa digitalna rzeczywistość, podparta …
Piątek, 17 grudnia 2010
Na przykładzie Facebooka
Kiedy w roku 2004 Mark Zuckerberg wpadł na pomysł, aby na bazie już istniejących rozwiązań technicznych i oprzyrządowania napisać program integrujący społeczność akademicką, nikt nie przypuszczał, że będziemy mieli do czynienia z hitem wszechczasów. Sama aplikacja programowa nie była zbyt skomplikowana (w swoim założeniu zresztą nie mogła być), gdyż jej twórca (niewątpliwie uzdolniony informatyk) na tym polu żadnym geniuszem nie był. Ale fakt, że aplikacja programowa była genialna w swej koncepcji i prosta w realizacji, …
Piątek, 17 grudnia 2010
Wchodząc do księgarni, zwłaszcza tych samoobsługowych, będących placówkami sieciowymi dużych przedsiębiorstw, napotykam najczęściej na niemal identyczne, standartowe zachowania osób z personelu obsługującego klienta. Są jednakowo uśmiechnięci, jednakowo grzeczni i tak samo kompetentni. Za pomocą komputera odpowiadają na wszelkie pytania o charakterze merytorycznym i świetnie panując nad zniecierpliwieniem, są w stanie zadowolić nawet najbardziej wymagającego (czytaj: nudzącego) klienta. Obserwując jednak ich pracę, nie mogę oprzeć się wrażeniu, że wielu z tych pracowników w identyczny lub przynajmniej …
Piątek, 17 grudnia 2010
Branża antykwaryczna należy do tej części przedsiębiorstw, które charakteryzują się konserwatywnym spojrzeniem na prowadzony biznes. Przebywając wśród starych woluminów i dokumentów, gubimy gdzieś nadmierny pośpiech i dynamikę, które potrzebne są do prowadzenia przedsiębiorstw we współczesnym świecie. Być może to właśnie nasza branża przyciąga ludzi chcących realizować swoje cele, ale na swoich zasadach, nie ulegając współczesnej pogoni za otaczającym nas światem czy konkurencją. Przy pewnym uproszczeniu możemy zaryzykować twierdzenie, że od momentu pojawienia się antykwariatów księgarskich …