Czwartek, 23 września 2010
WydawcaRebis
AutorKatie Hafner
TłumaczenieEwa Pankiewicz
RecenzentTomasz Zb. Zapert
Miejsce publikacjiPoznań
Rok publikacji2010
Liczba stron248


Tytuł tej książki odnosi się do obsesji legendarnego
pianisty Glenna Goulda na punkcie darzonego
przez niego afektem fortepianu. Sądząc z nagrań
– odwzajemnionego. Katie Hafner precyzyjnie
omawia biografię Goulda, światowej sławy
i takież ekstrawagancji pianisty, niezrównanego
interpretatora utworów Jana Sebastiana Bacha.
Szkicuje też sylwetki osób otaczających muzyka,
stroicieli i konstruktorów fortepianów, inżynierów
dźwięku, impresariów, dyrygentów… Znajdujemy
tu oryginalne polonica. Na przykład informujące o ulubionym drinku
Goulda, poleconym mu przez Bernarda Ładysza – jarzębiaku z sokiem
klonowym i limonką. Jednak w pierwszym rzędzie autorka relacjonuje
dzieje pewnego fortepianu, którego wirtuoz długo i intensywnie szukał.
Kiedy wreszcie znalazł ideał, używał wyłącznie niego. Wiązało się
to z ograniczeniami koncertowymi i nagraniowymi, bowiem transport
instrumentu nie służył jakości jego dźwięku.

Mam do wydawcy tylko jedną pretensję. Powinien do książki dołączyć
compact. Choćby z „Wariacjami Goldbergowskimi” Bacha w brawurowym
wykonaniu bohaterów (Goulda i fotepianu) książki. Przy tych
nieziemskich tonach lektura z pewnością byłaby przyjemniejsza.

Podaj dalej
OCEŃ KSIĄŻKĘ