Piątek, 21 czerwca 2013
WydawcaOficyna Wydawnicza Impuls
AutorKatarzyna Herda-Płonka
RecenzentJoanna Habiera
Miejsce publikacjiKraków
Rok publikacji2013
Liczba stron252


Dziecko jest jak motyl. Z poczwarki przechodzi
różne stadia rozwoju i przeobraża się w pięknego,
barwnego motyla. Mój sześcioletni syn Franek
we wrześniu idzie do zerówki w szkole. Zostanie
uczniem. Wiem, że teraz będzie musiał sprostać
„dorosłym” wymaganiom intelektualnym, społeczno-
emocjonalnym i ruchowym. Nie każde dziecko
spełnia te wymagania. Chciałabym, aby trafił na dobrych
i uważnych nauczycieli, którzy pochwalą jego
sukcesy, ale zauważą także problemy. Którzy będą
potrafili w porę zauważyć i zdiagnozować na przykład ADHD. Będą potrafili
przygotować dziecko do życia w społeczeństwie. „Dziecko nadpobudliwe
nie ma czegoś za dużo. Ma za mało zdolności do wewnętrznej
kontroli pobudzenia i hamowania”. Należy zatem mu w tym pomóc.
Obowiązkiem dorosłych – rodziców i nauczycieli – jest zapewnić przyszłemu
motylowi sprzyjających warunków: miłości, bezpieczeństwa, szacunku
oraz akceptacji. Jest to wiele trudniejsze zadanie, gdy dziecko cierpi
na zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji
uwagi, określany jako zespół ADHD (określa się tym terminem to m.in.
tzw. nerwicowość dziecięcą, zespół minimalnego uszkodzenia mózgu, zespół
nadpobudliwości psychoruchowej). Symptomy zespołu ADHD pojawiają
się u dzieci przed siódmym rokiem życia. Dzieci z takim zaburzeniem
często odbierane są jako gorsze, nieposłuszne, niegrzeczne, a nawet
leniwe. Szansę zaobserwowania i rozpoznania ADHD mają przede
wszystkim rodzice i nauczyciele. Późna interwencja może niekorzystnie
wpłynąć na rozwój emocjonalny i psychofizyczny. Dlatego tę książkę powinni
przeczytać wszyscy pracujący z dziećmi oraz oczywiście rodzice.
Żeby w porę rozpoznać ADHD. Dla dobra dziecka. Wiedzieć, jak zmniejszyć
u dziecka napędy ruchowe. Umieć pozwolić mu się wyładować.

Książka składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym znalazły się
teoretyczne podstawy badań, w drugim – założenia metodologiczne
badań własnych, a w rozdziale trzecim – wyniki badań oraz płynące
z nich wnioski i zalecenia dla osób odpowiadających za wychowanie
i kształcenie dzieci z ADHD. Do książki dołączona jest płyta CD, która
zawiera „program ADHD w pigułce”. Najważniejsze jest – jak podkreśla
autorka pracy – przygotowywanie nauczycieli do pracy z dziećmi
z ADHD . W ich rękach bowiem spoczywa los dzieci.

Podaj dalej
OCEŃ KSIĄŻKĘ