Czwartek, 16 września 2010
WydawcaImpuls
AutorJoanna Święcicka
Recenzent(hab)
Miejsce publikacjiKraków
Rok publikacji2010
Liczba stron50


Termin „zespół Aspergera” w ciągu ostatnich kilku lat stał się modny
i głośny. Ten syndrom z kręgu autyzmu dotyka coraz większej
liczby dzieci. Trafna i szybka diagnoza połączona z odpowiednią terapią
są niezbędne, by dziecko z ZA się rozwijało. Autorka stara się
odpowiedzieć na najważniejsze pytania – jak pomóc takiemu dziecku,
jak zdobyć jego zaufanie? Wspiera radą, dzieli się doświadczeniem,
pokazuje jak pracować z takim uczniem – zaskakującym, inteligentnym,
choć także niewątpliwie stwarzającym problemy. Każde
dziecko z zespołem Aspergera jest inne i zachowuje się inaczej –
w zależności od dnia, pory roku, humoru, zainteresowań. Autorka
przypomina, czym charakteryzuje się ZA, prezentuje podstawowe
symptomy. Jeśli uczeń jest dosyć „dziwny” to już ZA? Jeśli nie przywiązuje
wagi do wyglądu zewnętrznego, nie rozumie poleceń, nie
nawiązuje kontaktu wzrokowego z rozmówcą, ma niekontrolowane
odruchy, otoczenie musi być według niego niezmienne – a może to
za mało, by obawiać się ZA? A jeśli jednak to Asperger, to co dalej?
Czy zastosować terapię mowy, trening umiejętności społecznych
– a może obie metody naraz? Jakie stawiać przed dzieckiem z ZA
zadania edukacyjne? Autorka przypomina także – najpierw dobrze
poznaj podopiecznego z ZA, oswój się z jego „dziwactwami”, zaprzyjaźnij
się z nim. To pierwszy krok do terapii. „Wiedza nauczycieli
i innych specjalistów z tego zakresu musi się poszerzać, ponieważ
dobrze funkcjonujące dziecko dotknięte tym zaburzeniem nie musi
trafić do szkoły integracyjnej czy specjalnej, ale do zwykłej szkoły
masowej, może właśnie, drogi nauczycielu, do twojej klasy” – pisze
autorka.

Podaj dalej
OCEŃ KSIĄŻKĘ