Czwartek, 22 grudnia 2016

 

Z roku na rok alternatywne kanały stacjonarnej sprzedaży książek zyskują coraz większy udział w polskim rynku. Utrata przez księgarnie stacjonarne kluczowej pozycji wśród podmiotów skoncentrowanych na stacjonarnej sprzedaży detalicznej, to m.in. wynik rynkowej koniunktury charakterystycznej nie tylko dla branży książkowej, ale dla całego segmentu retail i dystrybucji produktów rozrywkowych.

Proporcje są jednak dość złożone. Niektóre z alternatywnych kanałów są stale rozwijane, notując systematyczne wzrosty sprzedaży, inne po zakończeniu okresu pierwotnych sukcesów, naznaczonego pewnym odium nowości i zainteresowania klientów, generują coraz wyższe poziomy zwrotów, co dowodzi spadku efektywności, a zatem również rentowności tego obszaru.
W obliczu postępującej ofensywy ze strony sprzedaży internetowej, dystrybutorzy starają się optymalizować wyniki osiągane dzięki wykorzystaniu alternatywnych kanałów dystrybucji, co odbywa się kosztem przede wszystkim tradycyjnych księgarń. Należy pamiętać również, że każdy z tych kanałów ma swoją specyfikę, która odzwierciedla oczekiwania klientów – przede wszystkim, co do charakteru oferty i proponowanych cen książek.

Paradoksalnie, dla firm dystrybucyjnych, czy wydawców decydujących się na bezpośrednią współpracę, część z alternatywnych kanałów sprzedaży jest ? biorąc pod uwagę koszty obsługi dostaw czy wysokość realizowanej marży – mniej atrakcyjna niż segment tradycyjny. Nie rzadko jednak za takim modelem przemawia potencjał sprzedażowy, którego gwarantem jest odpowiednie sformatowanie oferty.

Dlatego też, z uwagi na potrzebę optymalnej dywersyfikacji sprzedaży, dla poszczególnych typów publikacji tworzy się przestrzeń, która byłaby naturalnym miejscem odwiedzin klienta potencjalnie zainteresowanego zakupem produktu o danej charakterystyce. Przykładowo, oferta wydawców publikacji dziecięcych od lat obecna jest w asortymencie nie tylko największych
sieci handlowych czy lokalizowanych na mniejszych powierzchniach sieciowych sklepów o charakterze wielobranżowym, ale jednocześnie firmy te chętnie angażują się we współpracę z podmiotami z branży parentingowej – sklepami odzieżowymi i z zabawkami dla dzieci. Innym przykładem jest aktywność wydawców z sektora kartograficznego i turystycznego, dla których ważnym kanałem dystrybucji pozostają stacje paliw, czy sklepy z ofertą sprzętu turystycznego. Choć w przypadku stacji benzynowych stałym zjawiskiem stała się również sprzedaż popularnej beletrystyki, książek z gatunku literatury faktu (biografii, książek wspomnieniowych, książek historycznych), a także audiobooków. Dodatkowo stacje paliw stały się coraz powszechniej wykorzystywanym elementem rynku dystrybucji książek, jako punkty odbioru zamówień z księgarń internetowych.

Inny przykład alternatywnego kanału sprzedaży stanowią kioski parafialne, od lat wykorzystywane przez wydawców katolickich, choć w opinii tego środowiska, ich potencjał jest obecnie wykorzystywany w znacznie mniejszym stopniu niż miało to miejsce w przeszłości, np. w latach 90. poprzedniego wieku.

Zrealizowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego