Czwartek, 22 grudnia 2016

 

ok 2015 był kolejnym z rzędu, w którym odnotowaliśmy spadek udziału księgarstwa indywidualnego w rynku. Jeszcze w 2010 roku wynosił on 15 proc., a na koniec 2015 roku był trzykrotnie niższy. Tradycyjnie już w opozycji do tego segmentu stoi dynamika rynkowego udziału sieci księgarskich – w 2015 roku ich udział wzrósł z 28 do 30 proc.

Kanały sprzedaży alternatywne do tradycyjnego stacjonarnego księgarstwa
sieciowego i indywidualnego umacniają swoją dominującą pozycję ?
w 2015 roku ich udział wzrósł do 64 proc. Największą rolę w tym procesie
odgrywa sprzedaż internetowa, która w omawianym okresie zanotowała
kolejny wzrost ? o 3 proc. ? do wysokości 38 proc. całego rynku. Natomiast
udział hipermarketów szacować można na 15 proc., co oznacza pewną stabilizację,
choć segment ten po raz kolejny odnotował 1 proc. spadku.
Chociaż temat sprzedaży bezpośredniej omawiamy osobno w dalszej
części niniejszego tomu, to już w tym miejscu warto jednak podkreślić, że
w 2015 roku udział sprzedaży klubowej i wysyłkowej spadł ponownie o połowę
i osiągnął niemal śladowy udział w wysokości 1 proc. rynku.
Pozytywną koniunkturę utrzymuje natomiast sprzedaż oferty książkowej
realizowana przez punkty sprzedaży prasy, choć obecnie segment ten
charakteryzuje specyfika kompletnie odmienna od tej z najlepszego dla tego
segmentu okresu, czyli lat 2005-2007. W 2015 roku jego udział zanotował
ponowny wzrost, tym razem o 1 proc.

Zrealizowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego