E-booki coraz mocniej zaznaczają swoją obecność na rynku publikacji książkowych, zaczynają funkcjonować na równorzędnych zasadach, co tradycyjna forma papierowa.

Dla nowoczesnego wydawcy e-czytelnictwo nie powinno stwarzać istotnego zagrożenia, a e-booki, przy umiejętnym i świadomym działaniu, mogą stanowić wzmocnienie dla książki tradycyjnej. Czytelnicy coraz częściej wybierają komputer, czytniki elektroniczne czy zwykłe telefony komórkowe jako formę obcowania z książką – od wydawcy zależy, czy będzie umiał spełnić oczekiwania odbiorcy swoich publikacji. Zapraszamy do udziału w szkoleniu organizowanym przez Bibliotekę Analiz

Plan szkolenia:

  • Czym jest a czym nie jest e-książka
  • Postrzeganie e-książki przez:
    • wydawców
    • autorów
    • czytelników
  • Historia e-książki, przełomowe momenty w rozwoju
  • Formaty – plusy i minusy:
    • ePub
    • pdf
    • mobi
    • książka-aplikacja
    • pozostałe
  • Sposoby zabezpieczenia przed nielegalnym kopiowaniem – DRM
    • zabezpieczenie własne (Amazon, Apple, eClicto)
    • zabezpieczenie półotwarte (Adobe)
    • brak zabezpieczeń
  • Urządzenia do czytania e-książek – porównanie:
    • e-czytnik
    • tablet
    • telefon komórkowy
    • komputer
  • Ochrona praw autora
    • wszystkie prawa zastrzeżone – Copyright
    • pewne prawa zastrzeżone – Creative Commons – rodzaje
    • domena publiczna
  • Zabezpieczenia a piractwo

Rynek książki elektronicznej

  • Rynek w liczbach
  • Stany Zjednoczone:
    • wielkość
    • główni gracze
    • polityka cenowa
    • prognozy
  • Polska:
    • wielkość
    • główni gracze
    •  polityka cenowa
    • prognozy
  • Wpływ wielkości rynku książki na decyzje:
    • wydawców
    • dystrybutorów
    • czytelników
  • Specyfika e-książki i jej wpływ na sposób dystrybucji
  • Modele sprzedaży na przykładach:
    • Amazon
    • Apple
    • Google Editions
    • Smashwords

Przygotowanie, publikacja i promocja e-książki

  • Tryb publikacji e-książki i jego wpływ na decyzje wydawnicze:
    • wydanie elektroniczne ukazuje się po wydaniu drukowanym
    • oba wydania ukazują się jednocześnie
    • ukazuje się jedynie wydanie elektroniczne
  • Jak przygotować plik e-książki:
    • o czym warto pamiętać przy przygotowaniu pliku e-książki
    • format pdf:
      • przygotowanie pdf-a z pliku do druku
      • przygotowanie pdf-a od podstaw
    • o format ePub:
      • dostępne sposoby konwersji plików pdf do formatu ePub:
        • usługa dystrybutorów treści
        • usługa studia graficznego
        • aplikacje
        • serwisy on-line
  • Koszt przygotowania książki drukowanej a koszt przygotowania e-książki
  • Jakie kanały dystrybucji wybrać:
    • polscy dystrybutorzy e-treści:
      • Nexto
      • Virtualo
      • Bezkartek
      • eClicto
      • Legimi
      • Bookini
      • Wolne Lektury
      • pozostałe
    • międzynarodowe serwisy self-publishingowe:
      • Amazon
      • Lulu
      • Smashwords
      • (Google Editions)
      •  pozostałe
  • Czym kierować się przy wyborze zabezpieczenia e-książki
  • Ustalanie ceny – czynniki:
    • relacja atrakcyjności e-książki względem książki drukowanej
    • relacja wielkości rynku e-książki względem książki drukowanej
    • otoczenie rynkowe: książki darmowe, książki obcojęzyczne – i ich wpływ na decyzje czytelników
    • specyfika konsumpcji e-książki – na postrzeganie ceny wpływa cena e-publikacji oraz cena urządzenia do czytania
  • Darmowe fragmenty:
    • rola darmowych fragmentów w podjęciu decyzji o zakupie
    • jaką część książki udostępniać
    • e-książka jako sposób na kupienie książki drukowanej
  • Jak promować e-książki:
    • specyfika książki elektronicznej a sposoby promocji
    • media społecznościowe
    • serwisy czytelnicze
    • kreatywne sposoby promocji e-książek

Kierunki rozwoju e-książki i ich wpływ na decyzje wydawców

  • Obecny etap rozwoju:
    • rozproszenie dystrybutorów treści
    • różnorodność formatów
    • różnorodność urządzeń
  • Szybkość zmian na rynku – przykłady:
    • Cool-er
    • iBookstore
    • eClicto
    • Empik/Merlin
  • Ewolucja standardu e-książki:
    • plik do odczytu
    • plik personalizowany
    • plik personalizowany multimedialny
  • Ewolucja sposobu gromadzenia książek:
    • półka
    • dysk
    • urządzenie
    • aplikacja
    • chmura
  • Czytelnik e-książek:
    • oczekiwania
    • profile:
      • użytkownik e-czytnika
      • użytkownik tabletu/telefonu
  • Prognozy rozwoju e-książki
    • świat
    • Polska

Szkolenie poprowadzi Piotr Kowalczyk: popularyzator czytelnictwa e-booków na urządzeniach mobilnych i pisarz niezależny. Samodzielnie wydaje i promuje swoje książki, wykorzystując wszystkie możliwości, jakie daje świat Internetu i mediów społecznościowych. Pisze artykuły dla serwisów TeleRead, Marketing Tips for Authors, Publetariat, Fiction Matters oraz Self-Pub Review. Polski partner akcji Read an E-book Week. Tworzy opowiadania na Twitterze. Jego autorskimi projektami literackimi są: Hashtagstories (historie opowiadane za pomocą sekwencji tagów z Twittera) oraz One Picture Stories (historie tworzone całkowicie na iPhonie).

Informacje organizacyjne:

Termin szkolenia: 23 września 2010 r.

Miejsce: Warszawa, Centrum Konferencyjne Wilcza, ul. Wilcza 9

Czas szkolenia: 9.30 – 17.00, w tym dwie przerwy kawowe oraz przerwa obiadowa

Koszt udziału jednej osoby: 500 zł. Cena obejmuje: udział w szkoleniu, materiały szkoleniowe, serwis kawowy, obiad, certyfikat uczestnictwa.

Kontakt w sprawie szkoleń:

 Ewa Zając
ewa_zajac@rynek-ksiazki.pl 
tel. (22) 828 36 31, 826 73 54                                    
Ewa Tenderenda-Ożóg
ewa@rynek-ksiazki.pl
tel. (22) 828 36 25 (26)