
Jak wynika z podsumowania Kolportera, w 2022 roku nastąpił wzrost sprzedaży książek, które są integralną częścią oferty dystrybucyjnej tej firmy. „Strefa Książki” to wyodrębnione w salonikach miejsce, wyposażone w specjalne ekspozytory.
– Nasi klienci cenią sobie ekspozycje książek w naszych salonikach. Na regałach i specjalnie zaprojektowanych stołach co miesiąc znaleźć można książki najchętniej wybierane przez czytelników – tzw. „top” – zdradza Ewelina Szybińska, specjalista ds. produktu w Pionie Handlowym Kolportera. – Cały czas rozwijamy tę kategorię produktów, śledzimy trendy, nowości, a przede wszystkim czytelnictwo i popularność poszczególnych tytułów. Cieszy nas, że badania Biblioteki Narodowej wykazały, że czytelnictwo w porównaniu do ubiegłego roku się zwiększyło. Analizy sprzedaży książek w naszych salonikach również wskazują na wzrost. W porównaniu do 2021 roku ubiegły rok zamknęliśmy z 20 proc. wzrostem sprzedaży – dodaje Ewelina Szybińska.
Z analiz Kolportera wynika, że klienci w 2022 roku, najchętniej sięgali po książki w sierpniu i grudniu. Najczęściej wybierane były romanse, kryminały i literatura obyczajowa.
Najlepiej sprzedającym się tytułem, który przez kilka miesięcy był w rankingu sprzedaży „Top 10” była książka „Suknia Ślubna” Danielle Steel.
Poniżej zestawienie najlepiej sprzedających się książek w 2022 roku.
- „Suknia ślubna” – Danielle Steel
- „To, co lśni” – Danielle Steel
- „Odwróć wzrok” – Rachel Abbot
- „Billy Summers” – Stephen King
- „Perska niepewność” – Laila Shukri
- „Narzeczona nazisty” – Barbara Wysoczańska
- „Sekret mojego męża” – Liane Moriarty
- „W obronie syna” – Julie Gregory
- „Arabska Żydówka” – Tanya Valko
- „Szczęśliwy dom” – Krystyna Mirek
Klienci saloników chętnie kupują zarówno bestsellery znanych autorów, jak i kolekcje, przygotowywane przez wydawców prasy. Sporą popularnością cieszą się obecne od pewnego czasu na rynku tzw. wydania kieszonkowe (pocketowe). To książki w niewielkim, poręcznym formacie, ale przede wszystkim – co istotne dla kupujących – tańsze od wydań tradycyjnych.
– Takie wydania są wygodniejsze w użytkowaniu i dlatego są chętnie wybierane przez klientów – mówi Ewelina Szybińska. – Kilka lat temu postanowiliśmy wprowadzić je do oferty sezonowej. Oferowaliśmy je klientom latem. Przyjęły się w salonikach na dobre i proponujemy je klientom przez cały rok – dodaje.
W salonikach Kolportera książeczki dla siebie mogą także znaleźć mali klienci.
– Oferta produktów dla dzieci w naszej sieci jest ogromna. W salonikach mamy bardzo dużo prasy dziecięcej, ale także książeczek zarówno tradycyjnych, jak i tych, które aktywizują dziecko do pracy – mówi Ewelina Szybińska. – Małym klientom proponujemy kolorowanki, malowanki wodne, wydrapywanki, łamigłówki, książeczki edukacyjne. Ich sprzedaż, szczególnie latem i zimą bardzo wzrosła. Najczęściej jednak w koszykach zakupowych znajdowały się popularne książeczki z serii o przygodach Kici Koci, których autorką jest Anita Głowińska. Nasi klienci najchętniej sięgali po tytuły: „Kicia Kocia jest chora”, „Kicia Kocia gotuje”, „Kicia Kocia zostaje policjantką”, „Kicia Kocia sprząta” i „Kicia Kocia na plaży” – podsumowuje Ewelina Szybińska.
Kolporter jest największym dystrybutorem prasy (udział w rynku około 62 proc.) w naszym kraju. Oferuje obsługę punktów handlowych i sieci sprzedaży oraz świadczy usługi logistyczne i reklamowe. Spółka jest właścicielem sieci około 550 saloników i salonów Kolportera.