środa, 25 stycznia 2023
Najpopularniejsze romanse, kryminały i literatura obyczajowa

Jak wynika z podsumowania Kolportera, w 2022 roku nastąpił wzrost sprzedaży książek, które są integralną częścią oferty dystrybucyjnej tej firmy.  „Strefa Książki” to wyodrębnione w salonikach miejsce, wyposażone w specjalne ekspozytory.

– Nasi klienci cenią sobie ekspozycje książek w naszych salonikach. Na regałach i specjalnie zaprojektowanych stołach co miesiąc znaleźć można książki najchętniej wybierane przez czytelników – tzw. „top” – zdradza Ewelina Szybińska, specjalista ds. produktu w Pionie Handlowym Kolportera. – Cały czas rozwijamy tę kategorię produktów, śledzimy trendy, nowości, a przede wszystkim czytelnictwo i popularność poszczególnych tytułów. Cieszy nas, że badania Biblioteki Narodowej wykazały, że czytelnictwo w porównaniu do ubiegłego roku się zwiększyło. Analizy sprzedaży książek w naszych salonikach również wskazują na wzrost. W porównaniu do 2021 roku ubiegły rok zamknęliśmy z 20 proc. wzrostem sprzedaży – dodaje Ewelina Szybińska.

Z analiz Kolportera wynika, że klienci w 2022 roku, najchętniej sięgali po książki w sierpniu i grudniu. Najczęściej wybierane były romanse, kryminały i literatura obyczajowa.

Najlepiej sprzedającym się tytułem, który przez kilka miesięcy był w rankingu sprzedaży „Top 10” była książka „Suknia Ślubna” Danielle Steel.

Poniżej zestawienie najlepiej sprzedających się książek w 2022 roku.

  1. „Suknia ślubna” – Danielle Steel
  2. „To, co lśni” – Danielle Steel
  3. „Odwróć wzrok” – Rachel Abbot
  4. „Billy Summers” – Stephen King
  5. „Perska niepewność” – Laila Shukri
  6. „Narzeczona nazisty” – Barbara Wysoczańska
  7. „Sekret mojego męża” – Liane Moriarty
  8. „W obronie syna” – Julie Gregory
  9. „Arabska Żydówka” – Tanya Valko
  10. „Szczęśliwy dom” – Krystyna Mirek

Klienci saloników chętnie kupują zarówno bestsellery znanych autorów, jak i kolekcje, przygotowywane przez wydawców prasy. Sporą popularnością cieszą się obecne od pewnego czasu na rynku tzw. wydania kieszonkowe (pocketowe). To książki w niewielkim, poręcznym formacie, ale przede wszystkim – co istotne dla kupujących – tańsze od wydań tradycyjnych.

– Takie wydania są wygodniejsze w użytkowaniu i dlatego są chętnie wybierane przez klientów – mówi Ewelina Szybińska. – Kilka lat temu postanowiliśmy wprowadzić je do oferty sezonowej. Oferowaliśmy je klientom latem. Przyjęły się w salonikach na dobre i proponujemy je klientom przez cały rok – dodaje.

W salonikach Kolportera książeczki dla siebie mogą także znaleźć mali klienci.

– Oferta produktów dla dzieci w naszej sieci jest ogromna. W salonikach mamy bardzo dużo prasy dziecięcej, ale także książeczek zarówno tradycyjnych, jak i tych, które aktywizują dziecko do pracy – mówi Ewelina Szybińska. – Małym klientom proponujemy kolorowanki, malowanki wodne, wydrapywanki, łamigłówki, książeczki edukacyjne. Ich sprzedaż, szczególnie latem i zimą bardzo wzrosła. Najczęściej jednak w koszykach zakupowych znajdowały się popularne książeczki z serii o przygodach Kici Koci, których autorką jest Anita Głowińska. Nasi klienci najchętniej sięgali po tytuły: „Kicia Kocia jest chora”, „Kicia Kocia gotuje”, „Kicia Kocia zostaje policjantką”, „Kicia Kocia sprząta” i „Kicia Kocia na plaży” – podsumowuje Ewelina Szybińska.

Kolporter jest największym dystrybutorem prasy (udział w rynku około 62 proc.) w naszym kraju. Oferuje obsługę punktów handlowych i sieci sprzedaży oraz świadczy usługi logistyczne i reklamowe. Spółka jest właścicielem sieci około 550 saloników i salonów Kolportera.

Autor: ET
Źródło: Kolporter