Piątek, 4 grudnia 2020
Badanie na zlecenie Empiku

Empik.com w czasie Black Friday zanotował wzrost sprzedaży na poziomie 65 proc. względem ubiegłego roku. W tym roku liczba kupujących na Empik.com podczas całego Black Week była o 20 proc. wyższa niż w 2019. Zakupu dokonywano średnio co sekundę. Niemal połowa zamówień (46 proc.) została złożona za pośrednictwem aplikacji mobilnej.

Zdecydowanie najczęściej klienci sięgali po książki. Wśród 10 najpopularniejszych produktów znalazło się aż sześć pozycji z tej kategorii. Najczęściej wybieranym tytułem  było najnowsze dzieło Olgi Tokarczuk “Czuły narrator”, a tuż za nim “Powrót z Bambuko” Katarzyny Nosowskiej. Tym samym potwierdziły się  deklaracje konsumentów z badania SW Research[1], w którym  książka została wskazana jako jeden z pięciu najbardziej pożądanych oraz najczęściej kupowanych przez Polaków upominków bożonarodzeniowych.

Wyjątkowe okazje przyciągnęły również klientów do sklepów stacjonarnych – liczba odnotowanych transakcji w salonach Empiku podwoiła się w porównaniu do średniej z wcześniejszych dwóch tygodni. Klienci odwiedzają salony także po to, by odebrać paczki z Empik.com.

Możliwość łączenia różnych kanałów (online i offline) bardzo im odpowiada – z takiej formy dostawy skorzystano przy ponad ⅓ zamówień. Zresztą listopadowe badanie pokazało, że sklepy stacjonarne pozostają istotnym kanałem zakupu prezentów: 21 proc. z nas zadeklarowało zakup offline przynajmniej części upominków, a kolejne 20 proc. chciałoby w ten sposób nabyć wszystkie prezenty.  Przewagą zakupów tradycyjnych, według ankietowanych, jest przede wszystkim fakt, że mogą obejrzeć produkt przed zakupem (56 proc.); cenią też to, że produkt od razu zabierają ze sobą (42 proc.). Wskazali także, że w taki sposób po prostu łatwiej jest wybrać im prezent (42 proc.).

31 proc. respondentów badania deklaruje, że przy zakupach prezentów będzie korzystać  zarówno ze sklepów stacjonarnych, jak i tych online.

– Nasze wewnętrzne obserwacje i wyniki badania SW Research dla Empiku  utwierdzają nas w przekonaniu, że współcześni konsumenci doceniają synergię zalet, jaką daje połączenie zakupów stacjonarnych z internetowymi. Nastawienie na omnikanałowość przynosi rozwiązania podnoszące komfort zakupów. Dlatego w Empiku oferujemy m.in. usługę ekspresowej rezerwacji produktów oraz bezpłatny odbiór zamówień ze wszystkich 16 kategorii z naszej platformy, nie tylko w salonach stacjonarnych, ale i w tysiącach innych punktów w całym kraju – mówi Szymon Bujalski, Dyrektor E-commerce w Empiku.

E-sklepy są cenione za wygodę (55 proc.), możliwość dokonywania zakupów bez wychodzenia z domu (51 proc.), a także oszczędność czasu (49 proc.). Istotna jest również duża różnorodność produktów w jednym miejscu (38 proc.) – np. w przypadku  sklepu internetowego Empik oferta obejmuje kilkanaście kategorii, w tym kosmetyki, sport, AGD czy Strefę Design.

Niemal ¼ ankietowanych zadeklarowała zakup świątecznych prezentów już przy okazji Black Week, a więc ze sporym wyprzedzeniem, ale co dziesiąty pytany zajmie się upominkami tuż przed Wigilią. 7 proc. Polaków kilka prezentów kupi wcześniej, ale większość skompletuje na ostatnią chwilę. Biorąc pod uwagę, że niemal połowa “mikołajów” będzie się posiłkować listami stworzonymi przez obdarowywanych, nie powinno być z tym problemu.

Infografika - zakup świątecznych prezentów.jpg
[1] Badanie przeprowadzone w dniach 12-18.11.2020 r. na zlecenie Empiku przez agencję SW RESEARCH, na reprezentatywnej próbie N=1014 Polaków w wieku 18-65 lat. Cytowanie możliwe wyłącznie po ze wskazaniu źródła danych.
Podaj dalej
Autor: ET
Źródło: Empik