środa, 6 listopada 2024
Wyniki badania

Blisko połowa rodziców pozwala swoim dzieciom samodzielnie wybierać książki, a 70 proc. czyta swoim pociechom co najmniej raz w tygodniu – pokazują wyniki badania SW Research, na zlecenie marki Lajkonik.

Dorośli widzą w tej czynności przede wszystkim szansę na rozwój kreatywności oraz umiejętności językowych swoich dzieci. W tym procesie kluczową rolę mogą odegrać szkoły, wspierając świadomy wybór lektur i pomagając dzieciom odkrywać radość płynącą z czytania.

Więcej niż co trzeci rodzic (37 proc.) czyta dziecku kilka razy w tygodniu. Przynajmniej raz w tygodniu dziecku łącznie czyta siedem na dziesięć osób.

Regularne czytanie jest jednym z kluczowych elementów wspierających rozwój dziecka. Wystarczy nawet 20 minut codziennego czytania dziecku, aby przyswoiło ono około 1,8 miliona słów w ciągu roku*. Taki nawyk wzmacnia zdolności poznawcze i językowe, a także rozwija umiejętność koncentracji oraz poszerza słownictwo.

– Książki nie tylko rozwijają umiejętności językowe i pobudzają wyobraźnię, ale również stają się narzędziem, które pomaga dzieciom radzić sobie ze stresem oraz budować ich emocjonalną inteligencję – wyjaśnia Katarzyna Konopka, Fundacja Powszechnego Czytania. – Codzienna lektura, nawet w krótkich, kilkuminutowych sesjach, przynosi wymierne efekty, wspierając rozwój koncentracji oraz poszerzając horyzonty dziecka. Czytanie staje się zatem ważnym elementem edukacyjnym, ale również formą budowania więzi rodzinnych.

– Cieszymy się, że tak wielu rodziców odkrywa korzyści płynące ze wspólnego czytania z dziećmi, traktując to nie tylko jako czas na rozwój, ale także na budowanie bliskości. W Lajkonik wierzymy, że radość płynąca z czytania jest ważnym aspektem w prawidłowym rozwoju i wspieraniu młodych pokoleń w kształtowaniu ciekawości świata oraz empatii. Dlatego z chęcią wzięliśmy udział w tej inicjatywie – mówi Joanna Sterna, Senior Brand Manager marki Lajkonik.

Czytanie rozwija wyobraźnię i wzbogaca słownictwo

Na pytanie, jakie najważniejsze zalety rodzice dostrzegają w czytaniu dzieciom, najczęściej wskazywali rozwój wyobraźni i kreatywności (62 proc.). Na kolejnych miejscach, z bardzo zbliżoną liczbą wskazań, znalazły się: wzbogacanie słownictwa i umiejętności językowych (60 proc.) oraz wzmacnianie więzi emocjonalnych (59 proc.). Mniej niż połowa badanych dostrzegła znaczenie czytania dla kształtowania koncentracji i redukcji stresu (43,5 proc.), a także rozwijania logicznego myślenia i umiejętności analitycznych (41,1 proc.).

Źródła inspiracji przy wyborze książek

Rodzice zapytani o inspirację przy wyborze książek, najczęściej wskazywali na wybór książek przez własne dzieci (49 proc.). Co trzeci badany korzysta natomiast z poleceń znajomych lub rodziny (34 proc.), a nieco mniejsza grupa (32 proc.) wybiera pozycje powiązane z tematami ze szkoły lub przedszkola. Z poleceń innych rodziców inspirację czerpie 28 proc. respondentów.

– Czytanie książek już od pierwszych miesięcy życia jest niezwykle ważne, pozwala na prawidłowy rozwój mowy, uczy rozumienia emocji i pomaga zbudować nawyk codziennej lektury – komentuje Katarzyna Konopka, Fundacja Powszechnego Czytania. I dodaje – Później ta przyjaźń z książką może być kontynuowana w przedszkolu lub szkole. Zależy nam, by nauka samodzielnego czytania była kojarzona z przyjemnością. Stąd nasza już czwarta edycja akcji Ratownicy Czytelnictwa, pod hasłem „Radość płynie z czytania”. Bezpłatne materiały szkoleniowe, merytoryczne wsparcie ekspertów, webinary czy spotkania promujące literaturę dziecięcą mogą zachęcić dyrektorów oraz nauczycieli do organizowania działań promujących czytelnictwo wśród dzieci.

Źródło: Badanie zostało przeprowadzone przez SW Research metodą wywiadów on-line (CAWI) na zlecenie Fundacji Powszechnego Czytania i Lajkonik w ramach akcji „Ratownicy czytelnictwa” na grupie 421 rodziców dzieci w wieku 7-11 lat osób, od 1 do 5 października 2024.

 

Podaj dalej
Źródło: FPC